betesreducerare eller vinterhage?

Piek

Trådstartare
Min häst har hovbensrotation båda fram så veterinärerna tror stenhårt på att hon har haft fång. Jag har aldrig märkt något under de tre sommrarna jag har haft henne hittills då hon även har gått på bete hela sommaren, ingen hälta och ingen ömhet. Rotationen upptäcktes i höstas när hon röntgades av andra anledningar.

Iaf det är bara att se henne som en fånghäst nu, tanken har dock ändå vart att hon skulle få gå på bete ändå eftersom hon inte visat några symptom sålänge som jag har haft henne. Jag har vant in henne jätte långsamt och hon har hittills inte gått på gräs mer än halvdagar åt gången.
Men nu när hon kom in på kvällen fanns puls i alla fyra benen :cry: Jag vill INTE INTE INTE att hon ska dra på sig nån ordentlig fång, vi har haft nog med problem redan... Så bete är bara att glömma :(

Men nu till frågan. Vilket är bäst/värst utav att:
- Sätta på hästen en betesreducerare och låta hästen gå i beteshagen under dagen och sen in under natten och äta hö, alt låta henne gå i en hage utan bete under natten och stödfodra om hon kan få sällskap.
I ett stall där jag stod tidigare gick en häst med betesreducerare och det funkade jätte bra, men av nån anledning känns det inte snällt mot hästen.

- Låta hästen gå i vinterhagen dagtid med stödfodring och komma in på nätterna. I vinterhagen finns inte mycket alls att tugga på så risken finns ju att hon börjar gräva efter rötter och liknande så man vet inte riktigt vad hon kan lyckas få i sig :(

Jag vill så gärna att hon ska kunna gå i beteshagen. Hon blir ju så himla glad när hon får komma ut där och springa av sig och leka med dom andra hästarna och äta gräs !

Så snälla hjälp mig med för och nackdelar eller om ni kan komma på någon annan lösning så att min lilla älskling får hålla sig frisk !

Sv: betesreducerare eller vinterhage?

Varför är det så hemskt att låta hästen ha en betesreducerare?

Men om du vill vara på den säkra sidan och låta hästen gå i vinterhage får du helt enkelt fodra henne så att tuggbehovet tillfredställs och det gäller ju oavsett vilken årstid det är.

Själv väljer jag bete med betesreducerare halva dygnet och grushage med fri tillgång på hö/halm blandning andra halvan av dygnet.
Nu har min häst visserligen inte fång men tänkte inte att han skulle få det heller...

Det finns ju olika åsikter om det där med "snällt eller inte snällt" och en del är väldigt snabba med att ropa "djurplågeri".

För min del föredrar jag att sätta på reducerare och tror inte för 5-öre på att hästen skulle bli mer plågad av det än allt annat vi människor begränsar den med.

Stallägarens pålle fick fång förra våren i sin nedbetade vinterhage - där kan vara precis lika farligt som i vilken annan hage som helst om de är känsliga.

Det är sockerhalten i gräset som är det farliga och nedbetat gräs kan vara speciellt farligt då sockerhalten ökar vid denna stress.

Nu har han vant sig totalt vid sin betesbegränsare och bryr sig inte alls om att han har den på sig - det har blivit normalt för honom.

Jag förstår inte varför vissa tycker det är elakt? Visserligen kan de inte VRÄKA i sig gräset i enorma tuggor men de kan äta, dricka, klia sig själv och andra etc etc.

Det finns så mycket annat vi människor begränsar våra hästar med som inte är speciellt naturligt för dem men det hör man inte så mycket om. T ex hur naturligt är det att stänga in dem i en liten box, sätta bett i munnen på dem, tvinga dem att utföra en massa saker..... listan kan göras lång.

Om din häst fick puls i alla fyra benen ska du absolut vara mycket försiktig hädanefter.

Min egen häst har aldrig fått fång men han blir enormt fet av gräset. Att stänga in honom i en liten grushage när vi har så underbara härliga hagar skulle vara fruktansvärt.

Så han har också fått en begränsare och han mår verkligen inte dåligt av det utan kan njuta av hela betessäsongen med allt vad det innebär att ströva runt och göra det som är naturligt för ett betesdjur - beta. :)

Jag antar att du har kontaktat veterinär och att denne ger dej råd om hur du ska gå vidare nu. Värme och puls är ju fång och din häst ska behandlas som en fånghäst med allt vad det innebär.
I år hade inte jag släppt på gräs igen då hästen tydligt visat att den inte klarar det just nu. Just nu är det ju tjock spånbädd i box som gäller och sedan är en grushage det bästa alternativet när hästen kan gå ut igen.

Vår ena häst fick fång i vintras och trots att det tog tid innan han blev ohalt så visade det sig att det var ganska lindrig fång tack och lov. Han får nu gå nån timma på magert gräs med betesreducerare på sig och i övrigt går han i grushage och får hö och halm som vanligt.

Vore jag du skulle jag inte sätta hästen på någon sorts bete under den här säsongen. Jo, hästen tycker det är underbart att få springa runt på betet med sina vänner, men efter ett ordentligt fånganfall måste han stå inne x antal veckor och ha ont. Inte roligt.

Här kan man läsa om när betet är som mest "farligt" för känsliga hästar:

http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Jag har själv hand om två fånghästar och det är INTE roligt.

Lycka till med pållen!

Fånghästar MÅSTE inte alls stå inne eller gå i grushage etc. Inte om dom fungerar med betesteducerare.
Vår fånghäst går på utedrift ihop med dom andra hästarna. Inga problem- tack vare betesreduceraren.
Det minskade foderintaget gör samtidigt att hästen succesivt går ner i vikt.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix