Betesproblem! (Islandshäst)

_Runaway_

Trådstartare
Vi börjar nu vänja in hästarna i beteshagen succesivt. Kom dock på att det kanske inte är så lämpligt att den lilla islandshästen äter lika mycket i sommar so de andra hästarna. Han är nu ensam med min ridponnyvalack men snart kommer två ponnyer till och två travare på bete. Ingen av dom ska ha särskillt magert bete, så då kommer frågan. Kan han (islänningen) äta med de andra ponnyerna? Hur magert ska han egentligen äta? Han är arton år och rätt liten, runt 130cm. Hans matte är ju inte så villig att han ska få fång.

Sv: Betesproblem! (Islandshäst)

Mina islandshästar går på bete precis lika mycket som alla andra hästar. Betet är frodigt och ingen har fått fång. Har hästen ifråga haft fång förut? Har den alltid gått på lite bete?
Islandshästar är ju vana från island att få ett bördigt bete med högt proteininnehåll.

En av mina har fång (inte fått hos mig) och den får gå hemma i skogshage i sommar med en kompis..

_Runaway_ skrev:
Vi börjar nu vänja in hästarna i beteshagen succesivt. Kom dock på att det kanske inte är så lämpligt att den lilla islandshästen äter lika mycket i sommar so de andra hästarna. Han är nu ensam med min ridponnyvalack men snart kommer två ponnyer till och två travare på bete. Ingen av dom ska ha särskillt magert bete, så då kommer frågan. Kan han (islänningen) äta med de andra ponnyerna? Hur magert ska han egentligen äta? Han är arton år och rätt liten, runt 130cm. Hans matte är ju inte så villig att han ska få fång.
Jag har haft islandhäst i ett antal år nu och för att de ska hålla hullet och inte bli smällfeta brukar det allra bästa vara att de betar typ halva dygnet. Vår lösning har varit antingen installning på nätterna (det har gällt eksemhästarna) eller flytt mellan hagar så att de går nätter (eller dagar) i en skogshage utan direkt bete). Då brukar de vara lagom i hull tycker jag och inte riskera några problem pga bete.

Thrandur skrev:
Mina islandshästar går på bete precis lika mycket som alla andra hästar. Betet är frodigt och ingen har fått fång. Har hästen ifråga haft fång förut? Har den alltid gått på lite bete?
Islandshästar är ju vana från island att få ett bördigt bete med högt proteininnehåll.

En av mina har fång (inte fått hos mig) och den får gå hemma i skogshage i sommar med en kompis..
Vår islänning fick fångkänning första året i Sverige. Han gick på jättestort frodigt bete och blev FET. Veterinären påpekade att feta hästar också lättare drabbas av fång.
Dessutom kan det vara onödigt av andra skäl att hästen blir smällfet på betet. (Vi ger de ju foder på vintern till skillnad från i vilt tillstånd där de behövde hull att "ta av").

Hur lyckas du ha islänningar på ett frodigt bete utan att de blir feta?

Jag TROR inte att han har haft fång förut, men jag ska absolut inte uttala mig säkert där. Han kom från Island som femåring (nu arton då). Vårat bete består av två mindre hagar där vi ofta låter mindre ponnyer gå, som ska ha magert. Nu har vi ingen aktuell häst till de hagarna. Men där finns inte så mycket kläver, utan mest gräs och maskrosor och de hagarna blir snabbt avbetade. Kanske lämpligt som nattbete för honom? Eller dag för den delen. Sen har vintre större hagar där betet är mer klöverrikt.

Kanske är lämpligast att ha honom i mager hage på dagen och så tillsammans med de andra på natten. Får se vad ägaren tycker.

Björk skrev:
Hur lyckas du ha islänningar på ett frodigt bete utan att de blir feta?

Har dom i en beteshage som varit vall förut. Dom motionerar en del, vilket kan ha med saken att göra. Stor flock och stor hage. Har faktiskt inte haft problem med fetma hos hästarna. De enda som har haft tendenser att bli feta har varit digivande ston, men å andra sidan har det inte gjort någonting då de haft föl vid sidan och betestiden är begränsad till 3 månader.

Det ditt sto kan ha reagerat på är sockerhalten i gräset och inte proteinet då det är känt att fång inte tillstöter vid proteinrikt foder.

Hade mitt fångsto på bete förra året då hon fått föl och efter lång tillvänjning gick detta bra. Iår släpper jag inte henne på bete dock.

Ha på kraftigt bete på dag och mager på natten om du får problem med hullet ändå. De betar mest på natten nämligen, så att ha dem på det magra då och det kraftiga på dagen ger oftast mindre hull än tvärtom =)

Kan ha missuppfattat något, men är det inte vanligt att de får solexem också bl a pga fodret? Skulle nog vara sparsam med bete på en islandshäst. Inte bara pga fångrisk.

På Island betar hästarna på mkt stora beten . Det kan säkert de flesta i Sverige också. Inte särskilt vanligt med fång på Islandshäst faktiskt. De islänska betena är oftare av naturbetestyp. Odlade beten kan innehålla mer energi. Om man har tillgång till naturbeten är det nog att föredra. Går de i flock på stora ytor och rör sig och busar är risken för fetma mindre.

Totola- du menar nog sommareksem som är en allergi främst mot knott. (Soleksem är irritation av solen på opigmenterad hud). HH

_Runaway_ skrev:
Vårat bete består av två mindre hagar där vi ofta låter mindre ponnyer gå, som ska ha magert. Nu har vi ingen aktuell häst till de hagarna. Men där finns inte så mycket kläver, utan mest gräs och maskrosor och de hagarna blir snabbt avbetade. Kanske lämpligt som nattbete för honom? Eller dag för den delen. Sen har vintre större hagar där betet är mer klöverrikt.

Maskrosor tyder på mer frodigt, energirikt bete än klöver så vitt jag vet. Klöver är inte förknippat med fång risk.

HelenaHandberg skrev:
Maskrosor tyder på mer frodigt, energirikt bete än klöver så vitt jag vet. Klöver är inte förknippat med fång risk.

Klöver är ffa proteinrikt, och det är väl det som skrämmer?

Ang maskrosor som indikator på energirikt bete så tvivlar jag på att gå bara på det, maskrosor växer ju i sprickor i betong, mellan stenplattor och i princip på ren sten.. De klarar sig under de sämsta tänkbara förhållanden liksom.

Dock ska man inte försöka 'titta sig till' vad för bete som är 'kraftigt' och vad som inte är det, det håller jag med om. Jag har turbobete, extremt energirikt och det är iofs väntat, klöverinsådd vall. Men hos pappa så är det lika energispäckat bete, utan klöver inom synhåll, och med mycket timotej, kvickrot etc. Men även övervuxet så är det rena kaloribomben och ger smällfeta hästar. Men TITTAR man på det, och konstaterar att det är naturbete (dvs inte odlat, plöjt eller nåt på decennier) så tror man det är ganska 'magert' bete, men inget kunde vara mer fel. Tog hö ett år på det, lite för sent slagen skörd, men det höll stuterivärden både på MJ och protein.

Det finns lika många teorier om fång som det finns fånghästar...kollade på Agrias sida där det står att man bland annat kunnat koppla ihop fång med halterna av Fructan i gräset.Fructan är ett socker/kolhydrat som under vissa väderlekar ökar kraftigt i gräset.Skulle aldrig själv släppa mina hästar på ett gödslat bete,eller riskera övervikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?