Betesfrågor

Djurjouren

Trådstartare
Jag bad en bonde sprida ut näring på mitt förkrympta stackars bete, 2 år sen sist så det var väl dags ;)

Undrar hur länge man måste vänta innan man kan släppa hästar på det? Det har kommit ca 1 dygns hällregn på det efter att det lades ut samt att det regnt en vecka innan.

Undrar oxå över vad som är lämpligast av följande:
Släppa hästarna på betet så tidigt som möjligt innan gräset blivit FÖR näringsrikt eller vänta lite längre. Pållarna är redan invanda på magert bete.

Sv: Betesfrågor

När vi gödslade betet sades det att vi skulle vänta 2 veckor, men jag kan inte påstå att det är RÄTT med 100 % säkerhet, men det gick bra iaf...

Är det konstgödsel utlagt då menar du?

Eftersom det har kommit regn så borde ju det ha försvunnit ner men de bästa är att vänta 2 - 3 dagar innan du släppe rpå.

För säkerhets skull så kan du ju dra ut i hagen o kika lite i gräset. Ser du inga vita korn ngnstans så har de ju smält!

Jag hade vant in hästarna nu innan det blir för kraftigt gräs.

Ja har det regnat och alla korn har smält så hade jag släppt på hästarna.. På jobbet väntar vi två till 3 dgr innan korna få gå på ny konstgödlat bete!

Runt 4 dygn om det har regnat ska inte vara några problem. Vi släpper våra kor, ungdjur samt hästar inom den tidsramen. Har det inte regnat så kan man ju vänta lite längre.

Kicki :)

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985
Hästvård Igår släppte vi Hennessy och Hartwell (fölet) på bete. Lät dom gå några timmar på det kraftiga betet och sedan på magrare över natten. I...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: Zephira
·
A
Hästvård Hello! Jag har en fundering angående det här med att släppa på bete dygnet runt. Själv är jag väldigt försiktig med att "beta in"...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 921
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 794
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka