Beter man sig så? Gjorde jag fel?

C

Car

Kompisen tävla dressyr idag och jag frågade om jag kunde få komma och titta en sväng, och det fick jag. Allt var frid och fröjd och jag och kompisens mamma stod vid framridningen och filmade/fotade :)

Tävlingen var en lokal dressyr utomhus. Banan var lagd innanför ett vanligt staket, alltså vitt staket innanför det vanliga staketet, så det fanns ett avstånd mellan staket och bana. För att ta några bättre bilder när kompisen red så frågade jag hennes mamma om hon trodde det skulle störa hästen om jag ställde mig på långsidan istället (vid stod då vid kortsidan vid på en sluttning), och visst det trodde hon inte var några problem, bara jag gick ner och ställde mig innan hon börja rida.

Jag ställde mig på långsidan och kompisen red in (de fick rida några varv inne på banan innan startsignal), hästen reagerade inte på att jag stod där jag stod och allt såg ok ut. Hon rider sin ritt, som inte går jättebra (dåliga tävlingsnerver + inte tävlat så mkt). Hon rider ut på framridningen och innan jag hinner bort så har hon visst öst ur sig till sin mamma att allt var mitt fel hur det hade gått på banan och skriker på framridningen :crazy: Jag promenerar bort till transporten tillsammans med hennes bror och medans jag ringer ett samtal så var hennes bror borta och pratade med henne. När han sedan kommer tillbaks så säger han till mig att hon sagt något i stil med "jag kommer säga något jag kommer ångra" angående mig då. Blir väldigt illa tillmods och säger till hennes bror att hälsa henne och sen åker jag helt enkelt hem.

Nu känner jag mig otroligt ledsen :( Gjorde jag så fel? Jag tyckte inte alls jag förtjänade det där och att det är behändigt att skylla sina misslyckande på andra :grin:

Sv: Beter man sig så? Gjorde jag fel?

Antagligen var hon upprörd över ritten och skyllde på dig i ilskands stund.

Men det var väldigt tråkigt av henne att göra så.
Jag tycker inte du gjorde fel eftersom hon sa att det var okej. Dessutom brukar det väl stå folk runt banan när man tävlar?
Hade du märkt att hästen reagerat på dig hade du ju säkert flyttat dig.

Kompisen tävla dressyr idag och jag frågade om jag kunde få komma och titta en sväng, och det fick jag. Allt var frid och fröjd och jag och kompisens mamma stod vid framridningen och filmade/fotade :)

Tävlingen var en lokal dressyr utomhus. Banan var lagd innanför ett vanligt staket, alltså vitt staket innanför det vanliga staketet, så det fanns ett avstånd mellan staket och bana. För att ta några bättre bilder när kompisen red så frågade jag hennes mamma om hon trodde det skulle störa hästen om jag ställde mig på långsidan istället (vid stod då vid kortsidan vid på en sluttning), och visst det trodde hon inte var några problem, bara jag gick ner och ställde mig innan hon börja rida.

Jag ställde mig på långsidan och kompisen red in (de fick rida några varv inne på banan innan startsignal), hästen reagerade inte på att jag stod där jag stod och allt såg ok ut. Hon rider sin ritt, som inte går jättebra (dåliga tävlingsnerver + inte tävlat så mkt). Hon rider ut på framridningen och innan jag hinner bort så har hon visst öst ur sig till sin mamma att allt var mitt fel hur det hade gått på banan och skriker på framridningen :crazy: Jag promenerar bort till transporten tillsammans med hennes bror och medans jag ringer ett samtal så var hennes bror borta och pratade med henne. När han sedan kommer tillbaks så säger han till mig att hon sagt något i stil med "jag kommer säga något jag kommer ångra" angående mig då. Blir väldigt illa tillmods och säger till hennes bror att hälsa henne och sen åker jag helt enkelt hem.

Nu känner jag mig otroligt ledsen :( Gjorde jag så fel? Jag tyckte inte alls jag förtjänade det där och att det är behändigt att skylla sina misslyckande på andra :grin:

Äh, haka inte upp dig på det. Låter mer som att tjejen inte är någon bra tävlingsmänniska och saknar sportsmanship. Skylla på andra saker än sin egen prestation är löjligt.

Jag var inte den enda som stod längs långsidan. Och eftersom hon hade några varv på sig innan startsignal inne på banan så kunde hon bara sagt till lite diskret att jag skulle flytta på mig, om det störde henne. För det verka absolut inte störa hästen, och om det gjort det så skulle jag inte stått kvar.

Försöker att inte ;) Men det är svårt. Det känns trist att när jag som vän kommer och tittar helt plötsligt får ta smällen för något jag inte alls tycker jag förtjänar. Hela situationen var minst sagt obekväm när hon började skrika efteråt på framridningen... Jag kan tycka lite att visst skyll på mig om det känns bättre, men man kan väl åtminstone uppföra sig ordentligt när man är på tävling och bland folk? Vi talar om en vuxen människa och ingen ponnyunge...

Hon vill bara ta ut sin frustration på någon över att ritten kanske inte gick som förväntat, att det berodde på dig har jag svårt att tro, men det är ju lättare att skylla sina misstag på andra :grin:

När det lugnat ner sig kommer hon förhoppningsvis och ber om ursäkt, för jag kan inte se att du gjort något fel.

Hon vill bara ta ut sin frustration på någon över att ritten kanske inte gick som förväntat, att det berodde på dig har jag svårt att tro, men det är ju lättare att skylla sina misstag på andra :grin:

När det lugnat ner sig kommer hon förhoppningsvis och ber om ursäkt, för jag kan inte se att du gjort något fel.

Jag hoppas att hon kommer be om ursäkt. Hon förstörde min dag. Jag hade stressat hem från jobb i morse för att hinna att köra ut och kolla på henne och så blev det så här... :grin:

Dålig stil av din "kompis" att uppföra sig så här, otroligt barnsligt! Om jag var du så skulle jag konfrontera henne. Såna här "kompisar" klarar man sig bra utan, så störs hon av att bli konfronterad så finns det ju andra att umgås med, hennes förlust!

Men du ska inte behöva gå och vara ledsen för något som inte är ditt fel och vara utlämnad till hennes godtycke.

Lycka till, Kicki :laugh:

Har hon problem med var folk står borde hon søka hjælp.
Stod du och rørde dig vældigt mycket?
Hade du blixt på Kameran?
Stod du inanfør staketet?
Gjorde du något annat som kan ha irriterat henne mer æn å bara stå dær?

Har hon problem med var folk står borde hon søka hjælp.
Stod du och rørde dig vældigt mycket?
Hade du blixt på Kameran?
Stod du inanfør staketet?
Gjorde du något annat som kan ha irriterat henne mer æn å bara stå dær?

Jag stod utanför 2 staket (både de vanliga staketet och sedan ett vitt staket), jag stod inte ens hela vägen fram till det vanliga staketet. Hade varken blixt på kameran eller rörde mig speciellt.

Dålig stil av din "kompis" att uppföra sig så här, otroligt barnsligt! Om jag var du så skulle jag konfrontera henne. Såna här "kompisar" klarar man sig bra utan, så störs hon av att bli konfronterad så finns det ju andra att umgås med, hennes förlust!

Men du ska inte behöva gå och vara ledsen för något som inte är ditt fel och vara utlämnad till hennes godtycke.

Lycka till, Kicki :laugh:

Jag har funderat på att konfrontera henne, om hon nu inte ber om ursäkt självmant. Det känns inte alls kul det här, och jag funderar faktiskt på att helt säga upp bekantskapen med denna tjej nu efter detta. Det hade ju varit så enkelt för henne att skicka iväg ett sms och förklara att hon var besviken på ritten och att jag fick ta smällen och att hon ber om ursäkt.

Då får hon verkligen øva på att stenga omværlden utanfør och konsentrera sig mer nær hon rider.

Jag var inte den enda som stod längs långsidan.

Hur kan det ens vara så att DU är den skyldiga även om hästen hade hoppat till eller tittat på den sidan?

Eller du har ett så uppseväckande utseende att du skrämmer hästar i sken? ;)

Trams, dålig sportsmanna-anda. Som du beskriver det har ju ingen skrämt hästen alls, hur skulle det kunna vara ditt fel att det gick illa?

Hur kan det ens vara så att DU är den skyldiga även om hästen hade hoppat till eller tittat på den sidan?

Eller du har ett så uppseväckande utseende att du skrämmer hästar i sken? ;)

Trams, dålig sportsmanna-anda. Som du beskriver det har ju ingen skrämt hästen alls, hur skulle det kunna vara ditt fel att det gick illa?

Hästen tittade ju inte ens, däremot gick den väl inte jättebra vilket såklart har med att göra att de inte tävlat dressyr speciellt många gånger.

Och nej, jag har inget uppseendeväckande utseende ;) Och en liten tjej i väst är skrämmande så borde typ hälften av alla tjejer som springer runt på tävling portas :D

Herregud vad löjligt !
Bara att konstatera att bortskämt snorungebeteende finns i alla åldrar.
Jag har också en kompis som skyller alla sina ridmisslyckande på saker i omgivningen, skittrist.
Hoppas din kompis kommer till insikt annars lär hon aldrig lyckas på sina tävlingar.

Hur kan en vuxen mænisska bli så upprørd øver en lokal tævling?
Det kan ju inte varit några større premier som stod på spel.
På den nivån ær det ju mer før utveckling man startar eller?
Gjorte hon sitt bæsta borde hon vara nøjd, rosett finns att køpa billigt i ridsportsbutiker om man vældigt gærna vill ha en:p

Kan inte hon læra av SINA misstag kommer hon antagligen altid vara på låg nivå både i tævlingssamanhang och som person:angel:

Att säga upp bekantskapen för en sån sak är kanske lite drastiskt, men däremot kanske hon behöver en push i rätt riktning. Vet hon att du hörde det hon skrek? Berätta för henne att du tog illa upp och att du inte kan förstå hur det kunde vara ditt fel. Hon måste ju själv fatta att det inte är ett okej beteende. Sen kan man ju undra varför mamman inte stoppade henne från att häva ur sig det där om det till och med var hon som tyckte att det var okej att du stod där du stod.

Och nej, du gjorde inget fel. Om ett ekipage inte klarar av publik är det inte redo att tävla.

Att säga upp bekantskapen för en sån sak är kanske lite drastiskt, men däremot kanske hon behöver en push i rätt riktning. Vet hon att du hörde det hon skrek? Berätta för henne att du tog illa upp och att du inte kan förstå hur det kunde vara ditt fel. Hon måste ju själv fatta att det inte är ett okej beteende. Sen kan man ju undra varför mamman inte stoppade henne från att häva ur sig det där om det till och med var hon som tyckte att det var okej att du stod där du stod.

Och nej, du gjorde inget fel. Om ett ekipage inte klarar av publik är det inte redo att tävla.

Denna händelse är droppen som får bägaren att rinna över, det finns fler anledningar att säga upp bekantskapen med denna person. Men det som hände idag får det att kännas som det kan vara ett vettigt beslut, tyvärr :grin: Dagen har gått och jag har inte hört ett ljud ifrån henne, jag hade hoppats på ett litet förlåt, ett sms eller meddelande hade absolut räckt.

Hur kan en vuxen mænisska bli så upprørd øver en lokal tævling?
Det kan ju inte varit några større premier som stod på spel.
På den nivån ær det ju mer før utveckling man startar eller?
Gjorte hon sitt bæsta borde hon vara nøjd, rosett finns att køpa billigt i ridsportsbutiker om man vældigt gærna vill ha en:p

Kan inte hon læra av SINA misstag kommer hon antagligen altid vara på låg nivå både i tævlingssamanhang och som person:angel:

Det undrar jag med. Det stod inget på spel och det var en mindre lokaltävling med få starter. Hon hade inte haft en chans på placering oavsett hur det hade gått, och det var för tränings skull. Hon gjorde sig själv en otjänst minst sagt... Jag hade skämts om jag uppfört mig så illa på tävling :eek:

Ja är det här en av flera liknande händelser med den här personen så är det ju någon man kan vara utan. Hon är säkert van att kunna göra liknande utspel utan att det blir några konsekvenser, hon kör på som vanligt utan att bry sig iom. att hon mest troligt ser sig upphöjd över detta.

Och även om din konfrontation leder till att hon blir upprörd och anser att det återigen är du som är "dum", så är det ju värt det. Det ger ju dig en chans att "lätta på trycket" och sätta ner foten för din egen skull.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 129
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka