Beteende hos katt

Luxi

Trådstartare
Våran katt håller på att "riva" ut torrfodret, ett par stycken bitar i taget på golvet, med tassen och äter upp de där. Ibland äter hon inte upp alla utan lämnar som vi trampar på sedan.

Vad är det för beteende? varför gör hon så?

Någon som vet?

Sv: Beteende hos katt

Ligger maten i en skål kan det vara så enkelt som att katten tycker det är obehagligt att morrhåren tar i kanterna när den äter. Prova att lägga maten på en tallrik istället och se vad som händer.

Ok vi har testat både djupa och flata skålar än så länge. vi har två likadana skålar, en med blötmat och en med torrmat, isåfall skulle det väl innebära att hon skulle riva ut blötmaten också? men det gör hon ju inte :confused:

Precis så gör vår katt också!! Det är ganska irriterande att han gör så, dels för att man trampar på torrmaten som ligger kvar långt ut på golvet, dels för att han tycker att lite nattmat vid 2 - 3 tiden är väldigt gott och i ett tyst hus hörs det väääldigt mycket när han drämmer tassen i skålen och river ut ett antal pellets som studsar och rullar iväg längs golvet.
Vi hörde också det där om att morrhåren tog emot i skålen, men inte hjälpte det att byta skål inte. Jag tror att han tycker att det är roligt att drämma ut maten med tassen och äta från golvet. Anledningen till att han inte gör det med blötmaten är att han inte vill bli kladdig om tassen.

Va lustigt att ja såg den här tråden precis nu. Min katt har nämligen precis börjat göra så ibland med..men de konstiga är att hon inte gjort de innan och hon är 2 nu....
Jag tror bara att de tycker att de e kul eller nått sånt,tror inte på morrhåren,då skulle inte beteendet ändrats såplötsligt...

kl*

Skönt att se att det finns fler katter som har sådana dumheter för sig. ;)
Vi testade att hälla torrfodret i en tallrik med mindre kant på, faktiskt så har hon rivit ut mindre nu, men lite låg det på golvet ändå.

ja kanske är det så med blötmaten att de inte tycker om att bli kladdiga på tassen?

Jag hörde av en som sa att de kanske gör så för att kattmamman lärt de det när de var små? att de som kattunge var låg i rang i kullen och att de fick riva ut maten och äta en bit ifrån för att de skulle få i sig någon mat? Vet inte om det är så, någon annan som hört nåt liknande?:confused:

Jag hörde av en som sa att de kanske gör så för att kattmamman lärt de det när de var små? att de som kattunge var låg i rang i kullen och att de fick riva ut maten och äta en bit ifrån för att de skulle få i sig någon mat? Vet inte om det är så, någon annan som hört nåt liknande?:confused:

Jag vet inte men det kanske skulle kunna stämma, i och med att vår ena katt gör så och hans bror inte gör det? Men å andra sidan är han inte direkt typen som blir undanträngd heller :confused:
Han gör det inte varje gång han äter heller. Kan det vara så att det bara är roligare att ge oss lite att städa? :p

Min ena katt görs så, men bara på vissa fodermärken.
Det märke vi har nu gör han det inte.
Däremot vägrar han äta om det bara är lite mat i skålen, den ska helst vara nypåfylld.:smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka