Beteende ändring

Welsh

Trådstartare
Vår ena tik fick valpar i våras. Efter detta har hon sakta förändrats. Hon vaktar mer, hysterisk på mat, går upp i vikt och har nu blivit mer aggressiv mot andra hundar. Hon rök i hop med vår gammeltik förra veckan då yngsta dottern var ensam hemma. Från att bara velat jaga höns som är fria så försöker hon aktivt att bita sig in i hönsgården när vi vänder ryggen till och kommer hon åt en höna så är det klippt. Hon äter upp dem. Hon snor mat från bordet och är så matfixerad.

Hon äter samma mängd foder (även om vi nu bytt till annat foder) som tidigare. Aktivierar mer då hon kräver mer.

Är det vanligt att de ändrar beteende så pass efter en kull eller är det dags att fundera på om det ligger ngt hormonfel bakom?

Sv: Beteende ändring

Det händer att tikar ändrar beteende och blir som du beskriver efter en valpkull, utan att ha ont eller att det beror på hormonfel.

Har haft en själv, som i slutändan avlivades pga lynnet. Innan valpkull var hon en underbart snäll hund som aldrig någonsin gjorde en fluga förnär.

Dock bör man uppsöka veterinär innan man kan utesluta att "felet" är medicinskt.

Jag hade en katt somvar hur go som helst, men sedan råkade hon bli dräktig. Hon blev en riktig bitch, fruktansvärd, helt livsfarlig. Vi var tvungna att ta bort henne.

Det behöver inte hända er, men min kisse blev bara värre och värre, kom succesivt.

Hoppas du har mer tur än jag.;)

Ja,nu har jag inte haft en hund som blev så,men en katt och nog så j****t,gick kanon i början när kattbebisarna kom,hunden fick vara "barnvakt" och dom kräla på honom och "mamman" sov hos honom,men..sen flyttade bebisarna och allt blev som vanligt,men ej för katten,dagligen anföll hon hunden,han låg och tryckte med huvudet under soffan och skrek,vi fick ta bort katten!

KL
Tack för alla era svar. Har även pratat med en erfaren uppfödare som även kom med ideen att hon klättrat i rang iom valparna och nu ville befästa detta i flocken. Att hon skulle vara matgalen nu kan bero på att hon gick ner sig lite när hon hade valparna.

Veterinär kunde inte se något vid vanlig genomgång utan rtg och blodprovstagning. Hon ser inte ut att ha ontoch hon är både högt o lågt i skogen utan problem.

Teorin om att hon är extra besvärlig nu iom att hon bör komma i löp snart låter också trolig.

Nåja vi håller koll på henne och avvaktar någon vecka till för att se om hon kommer i löp innan vi kontaktar vet igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har haft min lilla nakenblandning i drygt en månad nu. Hon är 6.5 månad. Hon har bott hos uppfödaren fram tills jag köpte henne så...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 520
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka