W

Willebillebus

Efter att läst både om fång och överviktiga hästar, på diverse sidor har jag kommit fram till att man egentligen inte ska ha hästen på bete (som jag haft i 20 års tid).

Finns det inga "hästfolk" som släpper sina hästar på bete? Då menar jag bete i den bemärkelsen att man efter invänjning släpper ut hästarna och låter dom gå ute dag som natt ca: maj-sep utan duttande in/ut eller mellan hagar.

Så har det varit i alla år jag har haft hästar, men inte längre verkar det som! Så finns det några gamla hederliga betessläppare här?

Sv: Bete??

Jo, jag är väl en sådan... Jag släppte mina två den 20 april, och de kommer inte in igen (om inget oförutsett händer förstås) förrän i oktober ungefär. Stallet ligger drygt en mil ifrån hagarna, så jag kan inte ha dem inne alls under betesperioden.

Jodå, här släpper så gott som alla sina hästar på bete. Är själv lite försenad eftersom hästens invänjning fick avbrytas pga stooor hovböld, men annars hade han gått redan. Håller på och vänjer in igen.

För mig är det självklart att hästar ska gå på bete. Jag tror inte att det är bra för hästen att gå miste om att äta gräs på sommaren. Jag inbillar mig i alla fall att det är jättenyttigt för hästen. Dels näringsmässigt att äta färskt gräs när den vill och så att få gå ute dygnet runt i en stor hage. Vi har alltid haft våra hästar på bete från maj till oktober. Eftersom vi rider dem på sommaren så brukar vi visserligen ta in dem varje dag. Men då står de bara inne ett tag.

Så har jag gjort de femton år vi har haft egna hästar. Ända till förra sommaren då jag plötsligt hade en fånghäst. Hon står fortfarande inne på nätterna och går bara på gräs delar av dygnet tillsammans med vår andra ponny. Men tanken är att även de ska gå ute dygnet runt.

Det är ju faktiskt så att alla hästar får inte fång även om man kan tycka det ibland. Man ska kanske inte gå till överdrift åt andra hållet. Om man har en tjock häst eller en som har haft fång tidigare ska man nog vara försiktig. Annars tror i alla fall jag fortfarande att hästar ska gå på bete på sommaren. Jag tror inte att det finns ngt annat foder som är lika bra som gräs.

Men det är min uppfattning.

Skönt att höra att jag inte är ensam! Började nästan att kännas så efter all läsning...

Jag tror också att hästarna behöver betet, det är väl det närmsta sitt ursprung dom kan komma.

Mina kommer också in och rids 5 dagar i veckan, men annars är dom ute heltid.

Forest Autumn: självklart är man extra rädd om en fång häst, men som du sa kan man inte gå och tro att varenda häst ska få fång för att dom går på bete.

jag är oxå en betes släppare !! sedan ca 30 år tillbaka, och "peppar peppar" har aldrig haft någon med fång, jag rider/tränar/tävlar dom regelbundet utan problem.
har bara en som dessutom får kraftfoder, men hon äter alltid den i hagen (står just nu ensam (eller rättare sagt i samma hage som kossorna)för avvänjning av sitt "föl" som föddes förra året, och som har ätit upp precis hela mamma!!).
klart hästar ska gå ute dygnet runt om dom kan , och det kan alltid mina göra!!(kan dock använda täcke på natten till den ena som fryser väldigt lätt om det regnar och blåser).

Mina går också på bete, hur länge beror på väder och träning.

Men iaf juni till sista augusti, i år släpptes de redan i mitten av maj och kommer säkert gå ute en bit in i september.
Anser också att det är nyttigt och bra för hästarna och det gör dem gott.

Sen får man inte glömma att det gör mig gott också att slippa de viktiga tiderna ett par månader om året, att tillåtas sova lite längre en morgon eller kunna åka iväg ett dygn och bara be någon hålla lite koll.

Det klart jag (och de flesta häromkring) släpper hästarna på bete. Det är ju deras lycka ju:p!. Har haft mina på bete varje sommar, sedan jag hade egen/foderhäst sen jag var 12 (är nu 26). Visserligen går våra ute långa dagar även på vintern. Men det är ändå något särskilt för dem att gå på bete. Ute 24/7 med flocken, bara en massa gott gräs att äta! Våra racar alltid rejält när vi släpper dem i sommarhagen, det är lycka ju!

Jag har mina på bete dygnet runt från någon gång i maj och så länge vädret tillåter på hösten (brukar bli oktober). Men - jag rider dem regelbundet, tränar som vanligt. Har hästarna hemma på egen gård, skogen runt knuten och en underbar ridbana.
Vår unghäst fick börja arbeta lite under våren och nu får hon någon månad ledigt innan vi fortsätter. Tänkte sitta upp för första gången när hon är sådär lagom grässtinn :D

Immer

Jodå, mina går också på bete så länge som möjligt, maj till oktober brukar det bli. Av alla hästar som släpps på bete så är det nog trots allt en liten procent som drabbas av fång.

2 av mina går heltid på bete ;)
dock har jag en fångis som bara går halva dagar å sen till annan hage och då har hon en shettiskopis med mig.
så här är det hälften hälften
2 på riktigt rejält hederligt bete :) och två daltisar...men det finns ju en orsak då..

I mitt stall har hästarna gått i "beteshage" hela vintern. Där finns även en lösdriftsbyggnad. Hästarna har långsamt vants vid gräset allt eftersom det växt upp. Jag är övertygad om att det är det bästa sättet att ha häst på - en vild hästflock vänjer ju sig på det sättet. De går ute dygnet runt nu och kommer så göra tom september.

Jodå visst finns det flera "gamla" betessläppare kvar. Släppte mina (2 islänningar och 1 haflinger) på sommarbete den 26 april och räknar väl med att de ska gå där till mitten av oktober ungefär. Men lite avsteg görs dock; den ena går med betesreducerare ca 20 timmar/dygn. Har som ambition att alla tre ska motioneras ordentligt 5 ggr i veckan men det brukar inte blir mer än 4 :)

Självklart gör vi det!
Unghästarna släpps i maj, tas in okt-nov beroende på väderlek, sedan går de på lösdriften ngn månad till om vädret tillåter detta.

Stona släpps ut dygnet runt i maj, men släpps på sommarbetet först när alla är färdigbetäckta igen... gå också ute så länge vädret tillåter.

Givetvis ser vi till att de har bra naturliga vind/regn/solskydd i "sommarhagarna"....

Jag har min häst i samma hage året runt, dygnet runt.

Och även innan det gick han på bete hela sommrarna i stora gräshagar. Jag anser att vi idag håller hästar väldigt fel i många fall och att det är det som skapar alla dom här problemen.

Min häst lever på bara bete (och ev lite havre efter som han rids, samt mineraler etc) från mitten av maj till mitten av oktober. Ännu längre om växtligheten tillåter.

Jag tycker att man borde lägger ner mer tid på pengar och ffa lust till föränding, vad gäller hästhållning i Sverige.

Jag släpper mina på bete, och där går de hela sommarn, utan avbrott, om inget händer förstås.

De har väl gått på betet här i några veckor, så ska de sedan förflyttas till ett bete 25 mil härifrån och där ska de gå tills det tar slut i stort sett.

Våra går på bete. Har gått nästan 3 veckor, tidigare än normalt pga att två började hosta. Men vi kommer antagligen göra likadant kommande år om vi ser att betet räcker när de går så länge. Brukar ta in dom augusti/september. Just nu som det ser ut, iom att det inte regnat sen 1 maj, är jag orolig för att betet inte kommer räcka, men vi har ännu inte öppnat till den nedre delen och har inte planerat att göra det förrän till midsommar. Får väl se om planerna behöver ändras och öppna upp tidigare om inte återväxten kommer igång igen. :crazy:

Det är på sommaren när de har möjlighet att gå ute dygnet runt som de också är som bäst att rida. Lederna och musklerna hålls mjuka på ett helt annat sätt. :D
Hade vi haft möjlighet så hade vi gärna haft lösdrift i vinterhagen.

Min går på bete juni-september och det gäller för alla i mitt stall. Har turen att ha stora och kuperade gräshagar året runt så invänjningen går av sig själv. Rider och håller igång som vanligt under sommaren. Sommaren är ju bästa tiden som hästägare (trots flugor och andra obehagliga flygfän...) och tycker man märker på hästarna att de verkligen trivs med att gå ute dygnet runt.

Skönt att höra att betet lever vidare, och att inte jag är någon uråldrig ägare som ff släpper mina på gammalt hederligt sommarbete.

Håller med om att sommaren är bästa tiden att ha häst, så det är klart man ska passa på att rida då. Finns det något underbarare än en sval sommarkväll i skogen (o tio tusen myggor) på hästryggen!

Våra går på bete!
De har fått gå in en natt, då det blev tillfälligt kallare och spöregnade flera dagar i sträck, regntäckena sa ifrån ;), men de går alltid ut på bete från ca slutet av april till slutet av september!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 755
Senast: Stereo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka