N

nixa 324

När går era hästar på bete?
Måste ju vara olika beroende på var ni bor?
Så skriv gärna det med.

Sv: bete

Min häst går på bete från maj till augusti. Jag bor i malmö och har honom på bete några mil utanför.

Förra sommaren gick våra hästar på bete från och med juni. Ute dygnet runt till och med augusti och sen bete på dagen men box på natten i ytterligare en månad. Gräset räckte inte så länge utan vi fick stödfodra en del. Detta blir min andra sommar i nuvarande stallet, men jag antar att det kommer bli ungefär som förra året.

Min häst vilar inte utan hålls igång även under sommaren, även om det inte blir lika hårt. Jag bor några mil norr om Malmö.

Jag tänkte släppa mina på måndag den 28 april. De går på lösdrift hela året men ska flytta dom till sommarhagen för i vinterhagen har de gnagt i sig det lilla gräs som lyckats komma upp. Jag bor i östra småland och rider hela sommaren annars blir de smällfeta, mina får vila på vintern

Vi är väldigt försiktiga med invänjning på gräset så vi släpper inte dygnet runt förrän runt midsommar ungefär. Sen går de där dygnet runt till sep-oktober. Beror lite på vädret.

Vårt gräs brukar räcka länge om det bara inte blir torka för vi har stora hagar.

Men vi har börjat så smått att låta dem beta i en gräshage någon timma om dagen och vi ökar tiden jätte sakta eftersom stallägarens häst är lite känslig.

Jag bor i Skåne - en liten bit utanför Helsingborg.

Kan tillägga att vår häst rids i princip hela sommaren och vi har betet vid stallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
617
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 052
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka