Sv: Bete

Har ni era hästar på bete? Ja
Hur länge? slutet av maj/början av juni - en bit in i sep. Beror på väder också, egentligen vill jag ha ut stoet 1 maj - 1 okt men det beror på dom andra i stallet..
Rids de under tiden? Ja
Hur mycket? Som vanligt, och travaren tränas som vanligt
Fodras de med annat foder? Nej men inte lika mkt kraft och inget hö så länge det inte behövs.
Går de på samma bete under hela perioden? Nej varierar hagarna för gräset räcker inte hela sommaren.

Har ni era hästar på bete? naturligtvis har jag min pålla på bete skulle må super dåligt å inte ha det det är naturligt å jag vill låta hästen vara häst.
Hur länge? från slutet av till om jag ska ta 06:november ingen snö och varm thm
Rids de under tiden? nej inte då visst rider henne 2 veckor in på betet just för att förhindra gräskolik och diverse saker som kan komma med utsläpp på bete
Hur mycket? 1- 1 1/2 time var dag i då 2 veckor sen sememster
Fodras de med annat foder? absolut inte salt naturligtvis då hon går ute dygnet runt(vissa hästar gör inte det fasst de e kärnfriska)men då hon ej rids har hon inget behov av kraft fode
Går de på samma bete under hela perioden? japp

Har ni era hästar på bete?
Hur länge?
Rids de under tiden?
Hur mycket?
Fodras de med annat foder?
Går de på samma bete under hela perioden?

Mina går i princip ute dygnet runt ungefär maj till och med september. Då går de mestadels på bete. Men det går inte att ha dem på gräs hela tiden eftersom de blir feta så lätt. De får gå i vinterhagarna emellanåt där underlaget är grus och då får dom hö. De får även salt och mineraler. Lite kraftfoder om det behövs, men de får inte så mycket kraftfoder på vintern heller.

Dom rids som mest under denna perioden. Jag tävlar mest på sommarhalvåret och lägger hellre in en viloperiod under vintern när det är skitväder=)

Jag har flera olika hagar som jag växlar mellan.

Liknande trådar

Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Windy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 010
Senast: Görel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka