Bete på nysådd

@SkorpSmulan Det blir ju tokigt i.o.m. att vi oftast svarar utifrån våra egna förutsättningar. Jag bor långt söderut och här kan man ta i.a.f. 3 skördar, ibland fyra om allt klaffar. Då hinner det rota sig på ett annat sätt när tillväxten har möjlighet att ske flera månader per år.

Av rent intresse, vart ungefär bor du?
Ja jag insåg det 😊
Lite norr om Luleå.

Möjligt att min fråga blev för svår att svara på då det är så olika förutsättningar i landet.
Men, ja om vi har tur kan man ta en skörd och släppa på återväxten men de flesta år hinner det inte växa upp tillräckligt för både skörd och bete samma år.

Våran betesperiod brukar vara juli och augusti.
Om förutsättningarna är extra bra så kan man släppa i juni och ha dom till slutet på september men då brukar iallafall jag få stödfodra.
Ja lite skillnad, här är vanligaste månaderna för bete från mitten av maj till slutet av augusti/ början september, sköts betet så maj till någon gång i oktober.

Så här ser det ut i detta nu
28844

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka