Bete på natten, halm på dagen

Är det så? Jag läste att den minskar intaget med upp till 80 procent, men det är kanske för bra för att vara sant.

De har väl tagit ett medelvärde. På min häst var den 100% effektiv, hade varit lika mycket djurplågeri att tejpa igen munnen som att sätta på den munkorg.

Det är svårt med bete i begränsad tid, pga att de då använder alla 8 timmarna på att äta ikapp. Det bästa är en hage med mindre gräs och att öka motionen.
 
De har väl tagit ett medelvärde. På min häst var den 100% effektiv, hade varit lika mycket djurplågeri att tejpa igen munnen som att sätta på den munkorg.

Det är svårt med bete i begränsad tid, pga att de då använder alla 8 timmarna på att äta ikapp. Det bästa är en hage med mindre gräs och att öka motionen.

Ja, enbart begränsad betestid vet jag att det inte funkar, att de äter i kapp. men kombinerat med en betesreducerare så borde ju hästen inte kunna äta ikapp, iaf inte lika mycket. kan ju vara värt att testa ändå. för även om det inte funkar för alla hästar så finns det ju ändå en del som det funkar på och har jag tur så är min häst en av de sistnämnda.

Motionen kan jag som sagt inte öka så mycket pga att hästen endast får skrittmotioneras. Visst, vi kan skrittat lite mer, men pga tidigare skada så vågar jag inte rida för långa turer heller. risken är då att skadan kan gå upp.
 
Jag gjorde lite annorlunda med min tjockis. Vintertid har dom fri tillgång då kompisen behöver det. Så jag hade betesreducerare då, och jag upplevde att hon hellre gick ner i vikt än upp. Så i teorin borde din ide fungera tycker jag. Lycka till!
 
Jag gjorde lite annorlunda med min tjockis. Vintertid har dom fri tillgång då kompisen behöver det. Så jag hade betesreducerare då, och jag upplevde att hon hellre gick ner i vikt än upp. Så i teorin borde din ide fungera tycker jag. Lycka till!

Min har haft fri tillgång en vinter tidigare. det fungerade bra i början men sen smög sig fetman på så då fick det bli portioner med hö istället. men annars är det ju en bra idé
 
Det är svårt med bete i begränsad tid, pga att de då använder alla 8 timmarna på att äta ikapp. Det bästa är en hage med mindre gräs och att öka motionen.
Det är inte alla hästar som äter ikapp, min gjorde inte det och jag vet en annan som inte gjorde det. Högst individuellt det där.
 
Min har haft fri tillgång en vinter tidigare. det fungerade bra i början men sen smög sig fetman på så då fick det bli portioner med hö istället. men annars är det ju en bra idé
Alltså fri tillgång med reducerare, annars hade hon nog gått upp! :)
 
Det är inte alla hästar som äter ikapp, min gjorde inte det och jag vet en annan som inte gjorde det. Högst individuellt det där.

Det beror ju säker också på hur utfodringen ser ut resten av dygnet. Jag tänker att om hästen får äta sig mätt på halm innan den släpps i gräshagen så borde risken vara mindre än om den är vrålhungrig. men det är bara en gissning. :)
 
Mina får en liten liten del av hagen som de betar av och håller kort. I den har jag ligghall med halm som de äter fritt av.

Så de "betar" kontrollerat, får strå och hagen är lätt att mocka :D
 
Det är inte alla hästar som äter ikapp, min gjorde inte det och jag vet en annan som inte gjorde det. Högst individuellt det där.

Jag tänker att de som äter ikapp är de som "hetsäter" och inte har ett normal ätbeteende? I första hand vill man ju då helst förändra ätbeteendet men blir hästen sjukligt fet är det ju svårt.

Våra står inne på natten (de blir tjocka lätt o vi vill begränsa) och jag upplever faktiskt inte alls att de äter ikapp. De äter i typ samma mönster som vintertid, dvs ngn h när de kommer ut o sedan vilar de o så går det så under dagen. Den ena var väldigt matfixerad när den kom men har lugnat sig betydligt på "fri tillgång" i de 3 åren den varit här och vi verkligen fokuserat på att den inte ska känna att maten tar slut eller att den går "hungrig".
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
762
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp