Vi har en ponny som blir SMÄLLfet sommartid, även om han får gå till hagar som redan är "nerbetade".
Han har en stark vilja, kan man säga, så det har inte varit möjligt att ha honom i andra hagar där det inte finns bete. Lösningen har varit munkorg, en sån hinkmodell. Dygnet runt.
Den har inte slitit på tänderna på honom iaf, även om hinken såklart ger ett förändrat tuggmönster som säkert inte är bra i längden. Jag har varit noga med att ta en rejält stor, så att han kan gäspa ordentligt och förhoppningsvis tugga hyfsat ok.
Skav har det blivit i början av varje säsong, faktiskt har silvertejp visat sig vara mest effektivt. Tepja över sömmar osv som kan vara vassa, och så hålla den ren såklart.
Jag har sett till att han varje dag får en stund att beta, helt utan munkorg. Då även gärna i sällskap med en vän, om de vill klias och hålla på.
Med munkorgen på har han faktiskt tom gått ner lite under sommarperioden, trots att vi inte kunnat träna honom(pga skada). Så för den här ponnyn begränsar munkorgen definitivt intaget effektivt.
Han har heller inte verkat negativt påverkad av att ha korgen på. När jag kommer med den och ska ta på den så visar han inga tecken att vilja smita iväg. och den här ponnyn har som sagt egen vilja till max, så om han inte gillade den skulle han definitivt flagga för det.
Jag vet att vissa menar att det enligt lagen inte är tillåtet att ha munkorgen på dygnet runt, men då kan ju någon ta och anmäla mig isf. Tills dess kommer vi göra såhär, då det funkar fint för den här hästen.
Att bygga en hage han inte tar sig ur, det skulle stressa ihjäl honom istället. Om han inte skadade sig först medan han försökte komma ut...
Eftersom den här ponnyn varit överviktig i flera år så har jag läst på en del, nu har jag inga källor på det, men jag har förstått att "växelbeta" (dvs att låta dem beta fritt halva dygnet och tex stå inne halva) inte funkar, de äter "ikapp" hela dygnets ranson under beteshalvan i så fall. Så, jag skulle inte hålla på att växla över dygnet, även om det skulle vara möjligt.