Okej, dock de från företaget som mitt kraft foder ör ifrån säger att jag ska behålla de om de håller sig i hull, vad tycker ni?
Jag tycker att det låter som att de vill sälja sitt kraftfoder. Man tar först bort kraftfoder och minskar sen på höet också om det behövs. Det viktigaste är att dina ponnyer inte blir tjocka och att du håller koll på hullet och känner på dem ordentligt regelbundet, alternativt tar hjälp av någon duktig som kan bedöma hullet på dem och avgöra hur mycket du ev ska minska på maten. Det är svårt att säga över internet.

Jag tycker att det låter som att de vill sälja sitt kraftfoder. Man tar först bort kraftfoder och minskar sen på höet också om det behövs. Det viktigaste är att dina ponnyer inte blir tjocka och att du håller koll på hullet och känner på dem ordentligt regelbundet, alternativt tar hjälp av någon duktig som kan bedöma hullet på dem och avgöra hur mycket du ev ska minska på maten. Det är svårt att säga över internet.
Sant, okej men min ena äter oestress, hon måste äte det med något sorts foder som inte är hö, funkar det?

Sant, okej men min ena äter oestress, hon måste äte det med något sorts foder som inte är hö, funkar det?
Frågan är om hon behöver det nu om hon får det pga besvärliga brunster?
Mitt ena sto, Melody, som har det besvärligt vid brunst får ren munkpeppar som jag köper från en örtagård, under vår och höst när brunsterna är som mest jobbiga för henne, men hon funkar super utan på sommaren.
Annars skulle jag ta typ max 1 dl kraftfoder och blanda ut det med.

Kan tillägga att den rena munkpepparen är betydligt billigare än att köpa tillskotten från butik som innehåller lite munkpeppar och en massa andra saker.

Frågan är om hon behöver det nu om hon får det pga besvärliga brunster?
Mitt ena sto, Melody, som har det besvärligt vid brunst får ren munkpeppar som jag köper från en örtagård, under vår och höst när brunsterna är som mest jobbiga för henne, men hon funkar super utan på sommaren.
Annars skulle jag ta typ max 1 dl kraftfoder och blanda ut det med.

Kan tillägga att den rena munkpepparen är betydligt billigare än att köpa tillskotten från butik som innehåller lite munkpeppar och en massa andra saker.
Okej så inget kraft foder alls?

Ingen här kommer att kunna ge dig exakta svar på hur just du ska göra med dina hästar och vad som är bäst för dem. Däremot kan vi säga att det är högst osannolikt att de skulle behöva kraftfoder, lucern och 8 kg hö när de samtidigt går på bete. Kraftfodret är lämpligt att börja med att ta bort.
Alltså de går inte på Bete, de går i en sommar hage med mer gräs. med bete menar jag, betar gräs, behöver de mer eller mindre grovfoder”

Alltså de går inte på Bete, de går i en sommar hage med mer gräs. med bete menar jag, betar gräs, behöver de mer eller mindre grovfoder”
Att gå i en sommarhage med gräs är i min värld att hästarna är på bete även om de inte är där hela dygnet. Vad de behöver utöver det kan vi bara gissa, det beror på hur betet är, hur glupska hästarna är och deras behov.

Mina två får nu två kilo på morgonen och två på kvällen att dela på. De går i en skogshage som inte har särskilt mycket gräs, trots det tar höet inte slut snabbt. De går ute dygnet runt.
Två ponnyer skulle jag inte ge mer men det beror ju även på höets värden.

Mina stora hästar går i hagar med gräs.
Dom två som har mera gräs får 2 kg kvar på morgon och den som går själv och har mindre gräs får 4 kg.
sen får dom 4-5kg gräs på kvällen så om dina har gräs i hagen så kan du dra ner på höt.
mina går ute 5-20 i hagen

Om hästarna går och äter gräs hela dagarna så får dem ju jätte mycket ättid, så då behöver dem bara ca 2-3 kg hö till natten.
De får nu, kl 06, 0,5 kg hö, kl 08 - (de brukar inte få något hö då) lunch-, eftermiddag, 0,5 eller inget. Kl 17, 1 kg, kl 21, 2 kg och en näve kraft vid något tillfälle.

De får nu, kl 06, 0,5 kg hö, kl 08 - (de brukar inte få något hö då) lunch-, eftermiddag, 0,5 eller inget. Kl 17, 1 kg, kl 21, 2 kg och en näve kraft vid något tillfälle.
Jag skulle skippat eftermiddagshöet och eventuellt kvällen och givit det 21 i stället, ge dem en morot eller något om de ska få något trevligt i boxen när de kommer in. Det blir skevt med maten om de får äta fritt under hela dagen och sen få mat 2 gånger strax efter de kommit in men bara 2 kg på hela natten.

Har du tillgång eller möjlighet att ge halm?
Halm skulle vara mitt val när hästen är inne i så fall om den inte är svårfödd och lite krubbmat för att få i mineraler om det blir svårt annars.

Jag hade planerat grovfodergivan så att hästarna har tugg/fibrer dygnet runt och exempelvis se till att det räcker hela tiden som hästarna står installade för att förebygga stressrelaterade beteenden. Har hästarna gräs/tugg ute räcker det oftast gott och väl både fiber- och näringsmässigt vid det här laget. De går och naggar hela utevistelsen, vilket blir en hel del även om det inte är några mängder enligt vår uppfattning. Om hästarna faller ur vid flanken kan det bero på för lite fibrer som brukar upptäckas direkt och då är det fixat med att öka på grovfodergivan vid installningstimmarna. Många glömmer bort att halm är för många individer ett bra sätt att erbjuda hästen fibrer utan att öka på näringen (innehåller ca 5,5 MJ per kg och 0 g smb rp). Det är alltså ett utmärkt alternativ om hästen snarare blir fet på att beta. Ger man minimum av både tugg och övriga fodermedel så är det mer motion eller att strypa intaget av gräs som gäller.

Jag hade i ditt fall även successivt tagit bort kraftfodret före grovfodret, men gett en låg giva om det krävs för att mineralerna ska slinka ned. Mineraler bör ges året runt. Har man ingen aning vad gräset innehåller näringsmässigt, kan jag tycka man fortsätter ge som under övriga året minst.

Mina behöver rent krasst ingenting för att hålla hullet när de går på bete. Även om de bara skulle gå 7-15. Men det blir för lång tid utan stråfoder. Hade gett lite hö/halm vid typ 18 och sen på kvällen. Inget till frukost, lunch eller em.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka