Bete/fritillgång samma sak?

S

Summer-87

Hej, jag har en liten fundering kring detta med fri tillgång på hösilage under vinterhalvåret.
Nu går min islandshäst på väldigt kraftigt bete och är lite små rund om magen, men absolut inte farligt överviktig.
Han skall gå på frå tillgång i höst/vinter och jag undrar om ni tror att det är samma "effekt" som att gå på bete dygnet runt. Jag vet att det beror på hur värdena är på hösilaget. Men i ett krafftigt gräs borde vell ändå värdena vara proteinrikare? Eller har jag fel?
Så tror ni magen kommer att växa eller minska när hösten kommer och han börjar få hösilage i stället för bete?
Han kommer att tränar 5-6 ggr / vecka.

Vill ha fram lite diskussion så fram med alla tankar kring detta.

Mvh

Sv: Bete/fritillgång samma sak?

Givetvis beror det på betet. Ett magert bete och ett bra hö ger ju större skillnad än om de är jämlika t ex.

MEN, jag skulle vilja påstå att nej, det är inte riktigt jämförbart.

Bete har en väldigt hög TS, det är mycket mer vatten i bete än i hö/hösilage. TS på ett normalbete en normalsommar brukar anges till kring 20%.

TS på hösilage brukar ligga på 55 - 65% generellt, och hö håller 84%TS.

Om vi låtsas att värdena per kilo TS är exakt likadana, så för att få i sig samma mängd Mj krävs det ungefär 4 gånger så mycket bete som hö.

Om vi låtsas att gräset innehåller 10 MJ/kg TS, så i form av bete blir det då 2 MJ/kg, som hösilage TS 55% blir det 5,5 MJ/kg och i form av hö blir det 8,4 MJ.

Vi låtsas att hästens behov är 70 MJ.

Bete 2 MJ/kg = det krävs 35 kg gräs för att täcka behovet
Hösilage 5,5 MJ/kg =12,7 kg för att täcka behovet
Hö 8,4 MJ = 8,3 kg för att täcka behovet

Som du ser så går det inte riktigt att jämföra, hö eller hösilage är betydligt torrare. Det tar en viss tid att äta olika foder, och risken är ganska stor att speciellt glupska individer äter fler kilo grovfoder än de borde för att täcka behovet. Dessutom rör de sig mindre under tiden.

Det bästa man kan göra är att välja hö/hösilage utefter hästens behov och hur mycket den vill äta. Har hästen ett behov på 70 MJ t ex och på fri tillgång äter 15 kg, så vill du ha ett grovfoder med 70/15 = 4,6 MJ/kg foder (och en bra kvot såklart)

Alltså är det sämre värden per kilo bete än det är per kilo hö t ex.

Bete 2 MJ/kg = det krävs 35 kg gräs för att täcka behovet
Hösilage 5,5 MJ/kg =12,7 kg för att täcka behovet
Hö 8,4 MJ = 8,3 kg för att täcka behovet

Sedan är det nog ännu litet lurigare - vi människor får för oss att ta fram vågen medan jag tror att det ofta för hästarna även handlar om volym.

Det handlar mycket om ättid för hästarna med. Det krävs viss ättid för de ska känna sig nöjda. Därför de kan äta långt över sitt behov, för de känner inte om de behöver eller mer, utan är ju designade att äta under dygnets flesta timmar. Och är egentligen gjorda för att under den tiden äta foder som är betydligt sämre än det odlade grovfoder vi ger dem.

Så rent teoretiskt så borde hästarna bli tjockare på fri tillgång av hösilage än bete ?
Eller förstog jag fel nu? Att det är näst intill omöjligt att gräset skall kunna ha bättre värden än hösilagen?

Ett kort och välvårdat bete kan ha mycket högre värde än ensilaget. Som allting annat: det beror på...

Så rent teoretiskt så borde hästarna bli tjockare på fri tillgång av hösilage än bete ?
Eller förstog jag fel nu? Att det är näst intill omöjligt att gräset skall kunna ha bättre värden än hösilagen?

Nejdå, inte alls omöjligt. Därför det är så svårt att jämföra. Det vi människor med ögat tror är ett bra bete kan ha ganska mediokra värden, ochd et vi tycker är klent kan ha skyhöga värden. Gräsmattekort är bättre drag i än knähögt t ex, sen påverkar ju vad det är för växtlighet. Stor skillnad på klöver och kvickrot t ex.

Mitt bete är inte gödslat sen eldkvarna vann, och numera ganska hög andel ogräs. Det är dock ett fruktansvärt drag i det. Födde utan minsta problem högdigivande sto t ex. Det har garanterat betydligt högre värden än hösilage. Iaf under 'peak'perioden. För betets innehåll varierar ju ganska ordentligt över säsongen.

Men, även med ett HÖGT MJ/kg TS så är vi där igen, bete är till 80% ungefär vatten. Och omd e så äter 50 kg bete, så får de i sig ganska lite TS. De äter på ett annat sät tpå betet med, 'mindre tuggor', strövar mer etc.

Hösilage är serverat framför näsan, man kan ta stora tuggor och utan ansträngning. Matglada/glupska hästar kan äta ordentliga mängder hösilage, vilket i slutänden kan bli MJ-mässigt betydligt mer än betet. Eller inte, helt beroende på värden - både på hösilaget och betet.

Som sagt, för fri tillgång på hösilage - ta hästens behov i MJ delat med antal kilo som hästen äter per dygn om den får välja själv. Svaret är det MJ/kg foder du ska söka efter =)

Så går inte säga 'jajamen du kan utan problem ha på fri tillgång' eller 'nej nej det kan du inte'. Det beror helt på hästens behov, aptit och värdena på hösilaget.

Vet du inte hästens MJ-behov, utgå från tabellvärdena och justera i efterhand, och kika efter lämpliga värden på hösilaget efter det. Med flera hästar med olika behov i flocken, utgå så gott det går från den med minst behov, och plussa på med kraftfoder åt de som har större behov.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 166
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 299
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka