Bete efter fång??

Sv: Bete efter fång??

Många tycker att jag är knäpp när jag säger att min ponny är tjock, och nu är hon lite tjock på grund av att hon ska
bli dräktig, Deras är fetare och är enligt dom fina i hullet.

Många av hästarna häromkring som folk tycker är fina i hullet, är oftast smällfeta. De är såå "maffiga och musklade".
En dressyrdommare på nationell nivå fick syn på mitt tjocka sto (Vilat i ett halvår, lättfödd etc.) och utbrast "Vilka muskler hon har!".

Folk kan inte skilja mellan muskler och fett, och när hästarna inte har muskler så fodrar man hästarna mer istället för
att rida fram muskler, för att de ska ha den feta nacken och rumpan.

I mitt fall så har jag aldrig överutfodrat med kraftfoder. Ger lite större delen av året eftersom jag tror att grovfodret är viktigast om man som jag har en fritidshäst. Sen betet började, vi började invänjning under en lång period från i början på maj, i stort sett inge kraft.
Däremot har hösilage/hö varit av tveksam kvalité. Hästarna har gått i en stor skogshage samt på betesäng så något konstigt kan han ha ätit eller så kom det kraftigare gräs efter midsommar och regnet?

Så betet är det jag kommer att utesluta i år, det blir ett fjolårshö och naturligtvis inget kraftfoder.

Tror även som någon annan sa att motion är viktigt.

Problemet är att man överutfodrar hästarna även med grovfoder. Mycket av det grovfodret som
produceras idag har på tok för höga värden för en hel del hästar, trots det så matar man på rejält
med "för bra" grovfoder i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 420
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
697
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 610
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka