Bete efter fång??

Flekka

Trådstartare
Min häst drabbades av FÅNG för några veckor sedan. Står fortfarande på boxvila och medicin. Hon blev snabbt symtomfri när medicineringen började.

Ni som har haft hästar med fång, vad har ni för erfarenhet av bete efter detta? På veterinären låter det som om det är ganska god chans att hon kan gå på bete igen, men kan detta verkligen vara sant? Jag vill inte riskera att hon får det igen...

Hur har det gått för era hästar när de fått fång?

Sv: Bete efter fång??

Den enda överlevande fånghästen i mitt stall gick inte på bete förrän året efter, men nu har han gått i år på lite bete (mer än förra året) och ser ut att klara det.

Den enda överlevande?? Låter oroväckande, vad hände med de andra? Blev de så dåliga under själva sjukdomstiden eller fick de tillbaka?

Senast ändrad:

Mina två hästar drabbades av fång i feb. ´09. Lägesförändringar av hovbenet. De har hittills inte fått gå på bete igen, och kommer inte att få göra det heller.

Mitt ena sto, då 15 år gammal, fick fång 1 maj 2007. Hon var rejält överviktig vid den tidpunkten. Veterinären kom snabbt, och konstaterade att vi tillkallat henne i ett mycket tidigt skede. Hästen fick paraffinolja itrattat, och en omgång butta. Dagen därpå fick hon gå i boxhage medan jag var iväg och köpte betesbegränsare. Därefter fick hon - iklädd betesbegränsare - komma ut på betet med de andra.
Hon gick med "munkorg" 22 timmar/dygn, kom in ett par timmar varje dag och åt några kilo hösilage. Hon gick ner ca 150 kg fram till augusti, och då fick hon slippa munkorgen helt. Därefter har hon gått på dygnetruntbete med de andra varje sommar.
I februari i år fick hon fång igen. Hon var varken överviktig eller hade bytt foder, så det var lite av ett mysterium. Överbelastningsfång är en teori.
När det blev dags för bete i våras släppte vi henne med munkorg. Hon går med den halva dygnet och finner sig väl tillrätta med det.
Naturligtvis håller vi noggrann koll på hennes ben och hovar, hon kollas 3-4 gånger/dag. Hon har inte haft några hovbensförändringar av sina gånganfall, och hon rids nu som vanligt.

Min pålla fick fång i dec...vet inte vad som utlöste det. Hon har haft fång för 5 år sedan oxå då på spätt vårgräs.
Hon går med munkorg på ganska klent bete. Jag tar av den ca 6-8 timmar per dygn. Gör faktiskt likadant med mina andra 2 hästar. Tycker man lever i ständig "fångest", även för de som inte haft fång:crazy:

Hej.

Min minshettis har haft 2 fång anfall, sista dec 2008. Och dom två sista sommrarna har hon gått på bete utan problem, men då har jag vant in henne under ca 1 månad.
Nu i sommar går hon med en annan fångponny så i år blir det inte mycke till bete för henne.

Min islandshäst fick (lindrigt) fång förra sommaren. I år livnär han sig på bete, går i vinterhagen men den är ganska stor och de är bara två hästar kvar i den. Än så länge går det bra.

Mina två hästar drabbades av fång i feb. ´09. Lägesförändringar av hovbenet. De har hittills inte fått gå på bete igen, och kommer inte att få göra det heller.

Lite nyfiken bara... Hade de haft fång innan? Om inte varför så rädd för gräset nu? I februari kan det kanske ha handlat om andra orsaker..eller?

Så det är värt att riskera hästarnas liv för att de promt ska få gå på bete?

Senast ändrad:

Hmmm märkte inte att jag antydde att det skulle vara värt att riskera något... var enbart nyfiken om resonemanget:)

Att "gå på bete" är i sig ingen fångorsak. Det förefaller hänga på olika kända/okända orsaker, enstaka eller tillsammans.
Vår fångis har haft "fångutbrott" olika årstider och med olika foder. Någon gemensam nämnare har inte synts till, annat än att hon är ganska knubbig, vilket tydligen kan öka risken.

Så fort vi sett antydningar till fång, så har betesbegränsaren åkt på och problemet försvunnit igen. En orsak som vi tror oss ana, är detta med fruktan. Dvs, så har ett par "utbrott" skett efter en periods torka. Å andra sidan har hon också drabbats mitt i vintern under utfodring med hösilage, och vad som är boven då är inte lätt att veta. Hon går på utedrift, så några "tillvänjningsproblem" finns inte.

LIA

Min ponny fick fång av ensilage. Han blir dessutom dålig i magen av det.
Jag har några teorier om det hela. Ensilaget "retar" magen på något sätt, vilket ger en obalans och fång kommer som ett brev på posten. Det kan också hänga ihop med socker, vill minnas att jag läst någon gång, någonstans att det kan finnas mycket socker i ensilage med högt ts. Fång och insulinresistens hänger ju ihop (fång ger ir i det akuta stadiet, reversibelt), så det vore inte alls otroligt. En knubbig häst (min var också aningens korpulent) kan också ha en nedsatt insulinkänslighet och därmed vara i riskzon.

Min lösning är enkel: Inget ensilage och minimalt med gräs. Betesreducerare på!
Nu när han är sjuk får han givetvis inget gräs alls.

Hur gör du på hösten och våren då med frostgräs? har funderat mycket på detta med lösdrift och fånghästar. Då vi hade fångisar var jag tvungen att slopa lösdriftstanken eftersom jag då inte kunde kontrollera intaget av fruset gräs. Har du munkorg på enda tills snön kommer?

Lite nyfiken bara... Hade de haft fång innan? Om inte varför så rädd för gräset nu? I februari kan det kanske ha handlat om andra orsaker..eller?

Haflingern hade inte haft fång innan men var överviktig. Hon äter och äter och äter och äter...osv, så bete är inget som någonsin skulle kunna fungera för henne, känns det som. Shettisen är inte överviktig, och har aldrig varit, däremot visade hon symtom på IR (dock inte testad för IR) och det är skäl nog att utesluta bete, tycker jag.

Det är alltid svårt att säga vad som kan ha orsakat fång mitt i vintern, men jag tror (obs tror) att fånganfallet utlöstes av ett alltför sockerrikt hösilage (har inte haft hösilage sedan dess) i samband med övervikt och IR. Det är enbart spekulationer från min sida, men antagligen relativt kvalificerade gissningar...

Hur gör du på hösten och våren då med frostgräs? har funderat mycket på detta med lösdrift och fånghästar. Då vi hade fångisar var jag tvungen att slopa lösdriftstanken eftersom jag då inte kunde kontrollera intaget av fruset gräs. Har du munkorg på enda tills snön kommer?
Ingenting. Dvs, allt rullar på som vanligt. Jag är medveten om att frostgräs ses som farligt för hästar, men vi har aldrig märkt några reaktioner på det. Inte på någon av våra hästar. Dom äter av frostgräset men också en massa annat, så antagligen kan dom till viss del balansera nyttiga och "onyttiga" ämnen.

LIA

Bland annat för att risken finns att de kan plockas av, och för att mina beten ligger mer än en mil hemifrån. Riskerna överväger fördelarna, tycker jag. Mina hästar får ett smakligt hö av högsta hygieniska kvalitet i stället, och de slipper slås med myggor, knott och andra flygfän på natten. Det jag och hästarna gick igenom för 2 år sedan vill jag inte uppleva igen, och jag gör allt i min makt för att förhindra det!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 420
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
697
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 610
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka