Betamix Ört/Normal/Extra

C

Carolrita

Är det någon som ger sin/sina hästar ett foder som heter Betamix?
Det finns 3olika sorter, Normal och det är ett komplett fullfoder innehåller bland annat mineraler och vitaminer samt majs och det är ett kornbaserat foder....Och sedan så finns det Ört, samma innehåll som Normal fast med 1% naturliga örter i....Extra är för högpresterande hästar.

Om ni ger era hästar med detta fodret, vad tycker ni om detta isåfall?
Har funderat på att ge det fodret till mina hästar, men jag ska först o främst kolla hur näringsvärden i mitt grovfoder är till hösten för att det ska kunna "passa". ;)
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Samtliga djur i mitt stall matvägrade nör jag försökte ge dem Betamixen så jag lade ner det projektet.
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Jaså? Det va intressant.....Varför vägrade dom äta betamixen?
Är det ett ganska tråkigt foder,tyckte dom?Eller vad tror du det berodde på?
Får väl ta en näve o ge detta till min shettis o se vad han tycker om detta.....Även en näve till stoet. shettisen brukar inte vara så kräsen,men ett enda foder som han inte ville äta o det var Eggersmann....Och stoet åt inte det heller :crazy:

Det enda dom gillade mest av allt var Fibergi (fast då åt stoet Bas och shettisen Låg)...
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Jag ger det till mina hästar och hästarna på jobbet äter det också, vi använder normal till unghästarna och extra till starthästarna.
Alla hästarna gillar det. Jag tycker det funkar bra.
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Om hästarna gillar betamixen och att du tycker det funkar bra.
Så jag är nyfiken...hur är deras man,päls och hovarna?
Har själv sett ett korsningssto o en gammal shettis...Båda har fina päls och man. Hovarna ser ut att vara riktigt fina!
Hur ser det ut för dina hästar o de andra?
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Jag gav det för några år sedan. örtfodret. Till min shettis och mitt halvblod. Shettisen var rätt skeptisk och åt det endast om det var blötlagt. Halvblodet åt utan problem. Däremot fick shettisen hosta och jag misstänkte att det berodde på fodret, så jag slutade ge det.

Jag blev också lite skeptisk när jag insåg att det var betfor i det. Men receptet kanske är ändrat nu?
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

oj!....fick shettisen hosta av ÖRTFODRET?!....:eek: :crazy: låter inget vidare!....
Men, jag har fått för mej att dom ändrat innehållet. Du kan även kolla på deras hemsida o kolla vad dom har för innehåll?
Vet att det är kornbaserat med blandningar såsom majs, mineraler o vitaminer. Det står att fodret skall vara dammfritt.
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Jag kan ju inte svära på att det var av det. Men han började hosta när jag började fodra med det och slutade när jag tog bort det. Jag ville inte prova igen för att se om det var det han hostade av, speciellt eftersom han inte ens verkade gilla det speciellt mycket. Det kan ju vara så att han var överkänslig mot någon ört som var i, och att det inte var själva fodret i sig.

Men jag måste säga ändå att jag var lite besviken på fodret i grund. Hade pratat i telefon med säljaren innan och han höjde fodret till skyarna. Att det dessutom var närproducerat kändes bra. men nej, jag valde bort det. Men jag vet flera andra som är jätenöjda med det.
 
Sv: Betamix Ört/Normal/Extra

Förstår det. Min shettis själv var väldigt skeptisk till allt foder som har örter i.....En kvinna som säljer såna betamix, sa att hennes shettis-dam äter betamix Normal...Och andra islänningar äter Ört för det ska visst va bra mot soleksem.
Själv har jag alltid fodrat min shettis med Fibergi Låg, och därför blev lite nyfiken på Betamix o höra vad andra tycker om detta.
Kanske inte passar detta foder till shettisar, för dom verkar väl inte riktigt gilla örter? Det vet jag inte, alla är lite olika. Har även prövat ge min shettis en näve Eggersmann, och han vill inte ha det :crazy:
Mitt sto åt det lite ibörjan, men sedan ratade hon bort det.
Båda älskade Fibergi.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 482
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp