Betamix o Hestekraft?

C

Carolrita

Ja, vad är skillnaden? Betamix -kornbaserat fullfoder - och Hestekraft innehåller bl a lusern, örter, korn, majs, popcorn, osv.
Det enda jag tycker är nackdelen med Hestekraft är VITLÖKEN :crazy:

Betamix har 3 olika sorts, Normal, Ört o Extra. Extra har ju 100g i Smrp medan Normal har 85.......Ört samma som Normal, bara det att den har 1% örter i.
Men MJ i Betamix Extra har mera än Normal, så jag undrar vad som är bättre o fodra en märr, som inte går på trav.
Och har man en travhäst, som går på trav är det Extra som man ska fodra med.

Vad jag ville komma med dessa foder Betamix o Hestekraft är att dom har ungefär lika ingredienser, men ändå inte. Vilket av dom har högre stärkelseinnehåll. Vill verkligen inte fodra min häst något foder med hög stärkelseinnehåll.

Hestekraft är ju intressant, o det är ju Betamix med.
Vad skulle ni ha valt? Vet att analysvärdena i grovfoder avgör, men annars då?

Sv: Betamix o Hestekraft?

Betamix har ingen fullständigt innehållsdeklaration men man uppger att produkten innehåller korn med tillsatt majs ihopbundet med melass och kryddat med hemliga örter. Alltså i allt väsentligt en spannmålsprodukt.

Hestekraften innehåller ca 40 % spannmål. Jag irriterar mig litet på vitlöken också men man uppger att mängden är <5 gram per kg vilket borde vara försumbart.

Du ska ju fodra med det som hästen behöver utifrån grovfodret. Hestekraften innehåller mer protein, fett och fibrer.

HH

Jag fodrade ett tag med betamix då jag fick prov av tillverkaren, bodde granne så jga var lixom försökskanin.
Jag hade travhästar då.
Jga föredrar Hestekraft.
Betamixen var svår att hitta rätt med . De fick lite reaktion av det och hestekraften gillade de bättre.
Min gammel fick fång när de andra fodradea med betamix, han fick ytterst lite och jag vet ej om det finns samband. Detta var när betamixen var rätt ny.
JAg tyckte inte att betamixen var särkilt bra, kan inte sätta fingret på det det här var nåra år sen men jag bytte iaf.

Jag fodrar mina med betamix, det är väl ok.
Men min ena äter inte upp ordentligt om man inte blandar med betfor, så jag vet inte.. han gillar det nog inte så jättemkt men han äter ju.

Mina äter Hestekraft. Rekommenderar det varmt, faktiskt det bästa fodret jag någonsin haft.

Svarar till alla.

HH; min märr har ett ganska stort proteinbehov (inte bara protein, utan även fett o fibrer), så det är ju därför jag undrade. Sen har hon ett föl vid sidan, som oxå behöver proteinfoder då hon växer (inte nu, men snart kommer hon äta lite av mammas mat).
Fick ju rekommendationer för Hestekraft åt dom båda. Har en ÅF runt 4 mil härifrån, som sa att hon kunde komma hit med en säck så jag får provfodra märren med det o se om hon gillar det.
Hon är lite kräsen.

Betamix är säkert bra för travhästar, som tränas o startas så jag vet inte. Men jag vet en i mitt förra stall fodrade sin 2åring med Hestekraft o Havre när han tränades o startades.

Angående proteinbehovet, som min märr har, är ju inte Betamix Normal det "bästa" för henne. Om hon ska äta det då får man ju tillsätta med sojamjöl. Sen så beror det ju på analysvärdena i grovfodret, oxå.

Och vitlöken i Hestekraften behöver nog inte va så mycket, som HH skrev 5gram. Förövrigt gillar märren lusern hack, o det finns ju i Hestekraft också, o jag får se om hon gillar det.

Sputnik: du skrev att din gammelhäst fick fång då han började fodrades med Betamix? Är inte det korn, som det beror på?
Egentligen vet jag inte riktigt, men jag tycker ju fortfarande att Betamixen är intressant. Då ska det nog va till hästar, som tävlas.
Högre Mj i Extra, något hög smrp än hos Normal.

Som HH skrev, det är inte mycket som finns med i innehållsförteckningen på betamixen, och sen har dom "hemlig" örtingrediens, så man undrar VAD det är för sorts ört dom har tillsatt i fodret?

Senast ändrad av en moderator:

JA jag vet ju inte om det var betamixen, han fick ju inte mkt för han tävlade inte. JAg fodrade med hestekraft ända till förra våren då jag flyttade hästen dit inga ÅF finns så då blev dte mustang istället, men hon var högdräktig o maxgiva för digivande är 2-2,5 kg så det kraftiga grejor.

Om ditt sto behöver protein är ju rent lusern också ett alternativ.

Betamix fattar jag inte vitsen med riktigt, annat än att det kanske innehåller korn som är processat och därmed ngt lättare att tillgodogöra sig än bara krossat. Men det framgår inte.

Örterna som ingår i liten mängd i många foder – även hestekraften- är nog bara till för att hästägaren ska tycka det låter hälsosamt! Vi är ju lättlurade.

Behöver man tillföra både energi och protein är Hestekraft ett bra alt med mkt fett och fibrer och förhållandevis litet stärkelse.
Min erfarenhet av HK är att de passar utmärkt till högpresterande, till svårfödda och till ständigt vandrande hingstar. Alltså hästar som behöver större mängd näringstätt fodermedel.HH

jag har träffat på många som provat betamix, som slutat med det igen. det är rätt att ifrågasätta varför dom inte har fullständig deklaration. jag känner en som har undersökt många hästfoder hon har lämnat in betamix för analys krossat korn ej prossesat majs betsnitsel vitaminer och mineraler det var allt. slutsats dyrt korn.

Jo, märren tillgodoser lusern bra, mycket bra än vad jag trodde. Men jag tror oxå att Hestekraften skulle passa henne bra. Hon behöver ju dessa protein/energi för o hålla hullet. Hon kan falla ur bara sådär, nu har hon bra hull efter fölningen vilket förvånat mig väldigt.
Förra gången när hon fick sitt första föl tunnade hon ur, så man såg att hon var muskelfattig o inga fett syntes.
Fodrat med henne några olika foder under årens lopp - en kräsen häst, mao -
Hon älskade ju Fibergi, o det är ett muslifoder, så jag tror inte det ska vara ngr problem o ge henne Hestekraft. Hon gillar havre, o har funkat bra på det (går i lösdrift dygnet runt då behöver väl hon lite energi i fodret).

Ska testa med Hestekraft, och ÅF kommer ut nån dag nästa vecka. Hon går på betet, men gräset räcker inte till (det är 1.5 ha) bara hon o fölungen som går där. Behöver stödfodras, så jag tror att Hestekraft är bra.

Kan man blanda HK med lusern? Det skulle sitta bra, tror jag. Lusernhack äter hon mer än gärna. Pelletsen har hon tröttnat på. Bara vintertid, som hon tycker att lusernpelletsen duger men det ska va lite mer i. HK har intressantare ingredienser, bl a lusern, örter (hon gillar örter!), majs, korn, m.m.

Har oxå hört att många som fodrat sina hästar med Betamix, som slutat helt med detta.
Har sett fodret i säcken hos en annan ÅF, o det såg ut som det hade lite betfor (torrt) i.

Jag använder Hestekraft. Hästarna älskar det, håller sig tvärfina på det och jag tycker rent allmänt det är ett trevligt foder. Dock på svårfödda individer kör jag min 'mirakelblandning' - 50% Hestekraft och 50% krafft rehab. Rehab ser INTE mycket ut för världen på papper, men har gång på gång gjort underverk på svårfödda individer (nu sist blev jag nästan rädd när åringen på mindre än två veckor la på sig pang poff jättefint, TROTS samma MJ som innan, och just detta jag sett flera ggr, samma MJ och samma kvot som innan, men byter ut foder mot Rehab, och poff så kommer hullet..)

Betamix funderade jag på för 'hundra år' sen då jag bor väldigt nära tillverkaren, och min lokala fodernasare har det i sortimentet (har inte HK). Men då de så konsekvent vägrade uppge vad det var i det, och jag dessutom fick lite för många rapporter om att det var VÄLDIGT ojämn kvalitet på det så avstod jag.

HK har för mig trevligare värden, passar bättre för mina behov, och inget 'hyssj hyssj' ang vad det är i de. Dessutom har det trevligare pris än Betamix med.

"Min" fölmärr (hbl, svårfödd, 50% fullblod) åt Hestekraft och något pelleterat avelsanpassat foder (minns ej sort) både då hon var dräktig och under digivningen. Höll hullet jättefint. Åt med god aptit också. Kombinerade även med lite lusern.

Finns Hestekraft i olika sorter (typ normal sport osv)? var finns återförsäljare?

Jag har kollat lite ang. Hestekraft. såg nu att det finns även Hestekraft Extra (extra E-vitamin står det, dock).
Det kan man blanda med antingen havre eller korn. Eller bådadera!
Finns ju endel travare, som äter Hestekraft med havre o det verkar funka bra på dom.

Men sen så beror det mycket på vad hästen behöver, o hur värdena i grovfodret visar. Lågt protein då kanske Hestekraft är bra o fodra hästen med.
Jag väntar fortf på att ÅF hör av sej när hon ska komma med en säck Hestekraft till mej.
Ska testa o fodra märren med Hestekraft.

Kan PM:a dig om du vill ha hemsidan så kan du kolla om du har nån ÅF inärheten?

Jorå det var samma för mig med betamixen fast jag fick ju 25 kilo gratis så vi provade det. Körde förbi tillverkaren med hästa varannan dag så han tjatade men vi gick över till hestekraft sen då åringen inte ville äta krafft

Förstår det. Jag undrar om det går o blandar hestekraften med lusernhack? Det är en fölmärr med fölungen som jag har härute på betet. Hon behöver stödfodras. Hon äter lusernhack nu o jag väntar fortfarande på att ÅF ska höra av sej när hon ska komma ut med en säck.

Det går att blanda Hestekraft med vad du vill sålänge det fungerar i foderstaten med ditt grovfoder.

Finns alltså inga måsten att blanda med havre/korn, eller något 'man kan absolut inte blanda med det eller det'

Utan som för ALLA foder, så det som avgör är ditt grovfoder och hästens behov.

Så passar det bäst för dig att blanda med lucern så går det jättebra. Eller om man vill blanda det med betfor, havre, knäckebröd, morötter eller inget alls..

Liknande trådar

C
Foder & Strö Är det någon som ger sin/sina hästar ett foder som heter Betamix? Det finns 3olika sorter, Normal och det är ett komplett fullfoder...
Svar
8
· Visningar
941
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka