Sv: Betalning

Vi diskuterar fortfarande
Aargh.jpg

Hästen har nu varit halt i två månader, jag betalade fullt den första månaden trots att det inte kändes bra och jag har fortsatt att ta alla mina dagar och stalltjänsterna men jag har sagt till att jag inte tycker det är rätt att jag ska fortsätta att betala för detta i fortsättningen.

Enligt veterinären behöver han stå minst en månad till troligen på grund av en inflamation i knät det är lite svårt att få klar besked om vad felet är :(

Jag har en medryttare som jag inte tar betalt av, men om jag tog betalt skulle jag inte göra det då hästen är sjuk. Däremot skulle det ju uppskattas om medryttaren kunde ta sig ut på sina dar och ta hand om hästen. Men ta betalt för en icke ridbar häst tycker inte jag är ok. Hästen kostar ju fast den är sjuk men medryttaren betalar ju för att rida och yttersta ansvaret är ju mitt.

Halt en vecka = full betalning, kan ju faktiskt ha hänt när medryttaren ridit.
Halt > en vecka, ingen betalning även om det kan ha hänt pga medryttarens ridning.

Lite märklig ägare om denne fortfarande tycker att du ska betala trots att det faktiskt gör dig sämre i kroppen. Som ägare till den hästen hade jag blivit rörd om medryttaren kommit alla dagar och pysslat om hästen, speciellt om medryttaren far illa men gör det av lojalitet mot mig och hästen.
Att ta betalt i en så lång period för att någon gör ens jobb är inte sjyst tycker jag, speciellt när detta inte är en defodervärd ens en gng... Vad säger ägaren då du tar upp detta?

I ditt fall hade jag nog sagt upp mitt medrytteri om jag var du.

Mina medryttare betalar för att rida. Om inte jag kan hålla min del av avtalet anser jag att det är självklart att de inte ska betala för att mocka!

Om vilan är under två veckor brukar vi köra som vanligt (förutsatt att hon åtminstone kan skrittas), men mer än så blir gratis.

Som medryttare skulle jag aldrig betala, som halvfodervärd skulle jag definitivt betala.

Min medryttare behöver inte betala om hästen blir dålig under en längre tid.hon får gärna åka ut sina dagar ändå och fortsätta skapa en kontakt,pyssla osv.

hon har ju blivit medryttare för att sköta och rida min häst,om det inte går att rida så vill inte jag ta betalt.

Men om man är fodervärd till en häst, och den blir sjuk vem betalar? Vem betalar premien på försäkringen? Hur gör ni? Hur gör dem ni känner?
Givetvis ska man som fodervärd stå för skoning, boxplats, utrustning, träning, foder men de där andra utgifterna? Jag vet inte vad som är rätt så därför kastar jag ut frågan här.
Snälla svara någon!

Min medryttare betalar trots att hon inte behöver det nu när kraken inte går att rida på 3-4 veckor till (stått sedan börja av dec.) först pga en hovböld och sedan ett kolikanfall med påföljande operation. :(

Hon tycker att det är helt ok med att hon bara kelar och går ut med honom då hon inte har honom ENBART för ridningens skull.

Har dock börjat köra honom så smått igen i skritt själv o tänkte be henne följa med ut så får hon ju lite variation iallafall. ;)

När jag hade min förra häst ute på foder så stod fodervärden för självrisken vid ev. sjukdom + alla de vanliga utgifterna. Resten stod jag för.

Hon tycker att det är helt ok med att hon bara kelar och går ut med honom då hon inte har honom ENBART för ridningens skull.

Har honom för ridning enbart - nej, men betalar man enbart för att borsta och mocka? Vilken marknad det vore för hästägarna. :D
Men det funkar ju bra för er så allt är väl, reagerade dock bara på din ton som jag tyckte sade att medryttare som inte betalar när hästen är skadad ser den som mindre värd, men jag kanske missuppfattade dig?

Jag tolkar medryttare som just en ryttare som betalar för att få rida. Är då inte hästen ridbar så borde rimligen betalningen utebli eller åtminstone reduceras. Lite av grejen att vara medryttare är väl just det att man ska slippa "det jobbiga med hästar" men samtidigt få lite mer ansvar än på ridskolan. Och nu räknar jag inte mockning och övrigt vardagspyssel till den jobbiga biten.

Själv har jag valt att inte rida alls utan gör endast markgörat och betalar således ingenting alls.

Har läst hela tråden nu. Varifrån kommer tanken att medryttare som inte är villiga att betala under skadeperioder bryr sig mindre om hästen? Okej om de inte ens vill ta sina pass men vad har betalningen med omsorgen för hästen att göra? Skulle jag som skötare bry mig mindre om hästen för att jag inte betalar, trots att jag inte rider öht? Kärleken till en häst måste väl ändå visa sig genom omsorg för hästen, inte genom omsorg för ägarens plånbok!

Fodervärden står för veterinärvården och oftast även för försäkringen för iaf veterinärvårdsbiten. Enklast är att ägaren betalar premien till bolaget och fodervärden sedan betalar till ägaren så vet man att hästen inte står oförsäkrad.

Jag vet att när jag var medryttare betalade jag inte när hästen var halt, men jag var där i princip varje dag och tog hand om den. Det var iof allvarligt, så vi visste att det inte var en tillfällig grej och att den skulle avlivas.

Fördelen med att vara medryttare är just att slippa lite sånt här kan jag tycka..

I din situation, aldrig i livet att jag hade fortsatt att betala. Och jag hade definitivt inte tagit betalt av dig om jag var hästägaren. Maken till fräckhet du har råkat ut för :crazy:

Har honom för ridning enbart - nej, men betalar man enbart för att borsta och mocka? Vilken marknad det vore för hästägarna. :D
Men det funkar ju bra för er så allt är väl, reagerade dock bara på din ton som jag tyckte sade att medryttare som inte betalar när hästen är skadad ser den som mindre värd, men jag kanske missuppfattade dig?

Du missuppfattade nog mig.

Hon BEHÖVER inte betala nu när han inte går att rida men hon vill det ändån. Nu rör det sig ju inte om några oerhörda summor som hon betalar för honom.
Och enligt mig så är hon en ängel som ställer upp trots allt.

*KL*

Nu har vi kommit överens för denna månad jag får betala hälften vilket är 400kr det känns inte bra men jag vill gärna fortsätta att vara med medryttare på honom.

Fortsätter hältan så blir jag nog tyvärr tvungen att säga upp mig då jag behöver rida regelbundet för att inte bli för dålig och som sjukpensionär så har jag inte råd med både ridlektioner och att betala för att sköta en häst.

Har svårt att få besked om hur allvarlig skadan är men en knäskada på ett 22 årigt varmblod kan inte vara bra:cry:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 248
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna