betalar ni varje månad ?

M

martinaaa

Hejsan, jag undrar hur mycket ni betalar för era hästar i månaden ungefär, med stallplats foder m.m Det är så att jag antagligen ska skaffa en häst och funderar på lite hur mycket det kommer kosta, eller jag vet väl ungefär. Men vill höra lite.

Sv: betalar ni varje månad ?

Stallhyra 750 ingår utsläpp och morgon, kvälls fodrning
Hö i månaden 300-400 kr.

jag betalar 700 å då ingår allt utom mocknig. eller får köpa betford oxå men de är inte speciellt dyrt, men självklart får jag ta hand om däras hästar om dom inte har tid.

Lite olika beroende på vart du ska ha hästen uppstallad.
Så här ser min kostnad ut ungefär. Försäkring står ägaren för då jag endast har hästen på foder.

*Stallhyra: 800kr
*Hösilage: 600kr
*Havre: ca 3 dl/dag 1.5kr/kg
*Skoning: 200kr/ 6-8 vecka (billigt lr hur?:d)
*Dressyr/hopp träning: ca 300-500kr
*Strö, halm: 100kr

Detta är ca priser för hur det ser ut för mig. Har EJ räknat in bensinkostnad. Kan tillägga att jag har 2.7 mil enkel resa till stallet.
Vågar inte ens gissa vad bensinkostnaden är:angel:

Det finns måånga trådar om just det här. Visst kan vi säga hur mycket vi betalar men priserna varierar kraftigt runt om i landet.

Just nu betalar jag i alla fall 2500 kr i månaden för stallplats inkl in- och utsläpp, 20 kg hösilage/ dag, kraftfoder och spån. Försäkringspremien är på 950 kr därefter kommer skoningen som går på ca 900 kr varannan månad + en massa andra utgifter som man aldrig räknar med men det brukar sluta på runt 4500 kr i månaden.

Tänk på att ha ett startkapital, utöver det själva hästen kostar, innan du skaffar häst för i början kostar allt oftast mycket mer än vad man innan trott.

finns det inte massa sådana här trådar :confused:

aja, kostnader för "min" pålle.
stallhyra 1500 kr/mån (strö, foder m.m. ingår) betalar dock inte detta, då jag är halvfodervärd bara..än så länge ;)
utrustning ca 0-1000 kr/mån
paddock 125 kr/mån
träningar ca 400-600 kr/mån
skoning ca 1000 kr/gång
vaccination ?? kr
avmaskning ?? kr
försäkring ca 2000 kr/år

Jag bor i värmland, mitt i skogen och betalar...

Stallhyra: 1300:- (allt ingår förutom mockning)
Försäkring: 370:-
Verkning ca var 8:de vecka: 400:-

Har helinackordering

Mina 2 kostar 3560:- för båda i månaden.

Sen till kommer skoning 1500:-/gång för båda var 8 vecka.

+ försäkring 525:- för båda/månad

//Domino_s

Jag har gjort en budgetuträkning för 2007. Detta innefattar alltså allt från stallplats, broddar och skoning till föräkring, sjukdomsbehandling etc.

Hyra: 1500:- (inkl. grovfoder)
Övriga fasta utgifter: 500:-
Oförutsedda utgifter: 400:-

Kostnad per månad: 2400:-

Detta var vad vi utgick från 2007 och vi låg dock ute med ca 3000:- extra vid årets slut. Mao blev det en aning dyrare än så per månad men det var ändå ganska ok. Vi har haft lite ovanligt dyr tandläkare ute, behövt köpa ovanligt många nya täcken, medicinerat mm. Bor mellan Sthlm och Uppsala.

Så detta kanske man kan utgå ifrån som grundbudget. Sen tillkommer ju nästan alltid saker och ting som man inte räknat med.

Hästen är en vbl valack, 10 år, 158cm hög. Fick relativt lite kraftfoder under 2007, reds ngt mindre än vad som är normalt, lagom lättfödd - har fri tillgång på grovfoder och går på lösdrift.

Senast ändrad:

Min månadskostnad:

Stallhyra: 1000 kr /mån
(ingår hösilage/spån/alla fodringar/in och utsläpp/täckespåklädning-byte/mockning OM jag vill)

Hippo plus lusern: ca 400 kr/mån

Försäkring: 93 kr /mån

Skoning var 8:de vecka: knappa 100-lappen i skor, själva skoningen är gratis då maken är hovslagare

Bensinkostand till å från stallet, åker va 2 mil om dagen sammanlagt just nu bara.

betalar cirka 6.000 i månaden för min ponny, lr föräldrarna som betalar men någonting sånt iaf.

jag betalar
1500kr för stallplatsen, då ingår: hösilage, spån, havre, kornkross, utsläpp/lunch vardagar. kvällar/helger turas vi i stallet om att ta.

sen köper jag extrafoder för 250kr/månad. (krafft)

skoning var 7e vecka, 650kr / gång = ca 370kr / månad

extra förutsedda och oförutsedda utgifter: ca 200kr/månad

summa: 2320kr/månad.

Inte inräknat: resor till o från stallet, hästens försäkring, kostnader för tävlande osv..

skulle jag "bara" tuffa på hemma i skogen med hästen så kanske jag skulle klara mej på 1900-2000kr/månad.

Ingen häst en men håller på att räkna på det eftersom vi funderar på att köpa oss en ridtravare.

Hyra: 800 inkl in- och utsläpp samt fodring.
Hö: ca 2 kr kg jag räknar att det lär gå ca 10 kg dag = 600 kr
Kraftfoder: ca 500 i månaden (höftat mått)
strö: ca 1 bal/vecka á 65 kr = 260
Hovis: ca 600 varannan månad
försäkring ca 300 (endast vetvård)

Summa: 2760 kr.

Så 3000 kr i månaden + vaccinationer, träning, utrustning mm

Min häst står söder om stockholm. På¨gården finns spolspilta, fikarum dusch/wc, ridhus och ridbana.

Jag betalar 3300kr/mån och då ingår fri tillgång på hö, hösilage, havre (kross om man vill), kornkross, in och utsläpp. Ej täckesservice, men för 200kr till/mån kan jag få det med.

beror ju på vad du tänkt att göra med din häst oxå. jag räknar på att det skulle kosta ca 5000 kr i månaden ca om jag bara haft en häst inackorderad. men då räknar jag med stall plats foder bensin till och från stallet träningar tävlingar försäkring hovslagare mm

stallhyra: 400 kr
spån: 50 kr
hovslagare: 200 kr
hö: 200 kr
kraftfoder: 100 kr
försäkring: 150 kr

=1100 kr/månad

Detta är ungefär vad det brukar kosta per månad. På sommaren blir det lite billigare, då inget kraftfoder, hö eller spån går åt.

Betalar 1350 kr/mån - Då ingår allt! Ut/insläpp alla dagar, fri tillgång på hösilage, spån, Krafft groov 90, hel/kross havre, betfor, alger & mineraler. Skor gör sambon själv, så den kostnaden slipper vi - Det som tillkommer vid sidan av är veterinärbesök & försäkringar samt dieselkostnad - Lyckligtvis är vår bil väldigt snål och vi kan åka tre veckor efter full tank! //Linda

Kan inte alla kostnader då det är mamma som har hand om finansieringen av det hela, men endast hovslagare + boende för häst(käk, box & spån) Blir prick 3000/månaden.
Sedan tillkommer ju en massa annat både regelbundet och oregelbundet.

kallhyra: = 2500
in-utsläpp, täckesbyten, avlindning m.m. = 1000
mockning högst 4 ggr/månad = 200
spån, foder = 300
träning: 2400
summa: 4400 kr/månad

sedan tillkommer hovslagare, vaccinationer, försäkring, tävlingar, utrustning för ca 1000 kr. så är det i stockholm.. tyvärr.

man undrar ju varför politikerna inte kan ge oss lite stöd, när man nu har konstaterat vilka undeeeerbaaara chefer vi är. jo tack, det måste man vara om man ska punga ut 5-6 tusen i månaden. och flera hundratusen i inköp och olycksfall. och sedan dör på kuppen när man ramlar av. varför är just ridning så roligt? haha, jag är bitter.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 444
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka