betalar ni varje månad ?

Sv: betalar ni varje månad ?

har räknat ut att det blir ca 1500 kr i månaden/per häst. En av dem är utlånad på foder då betalar vi bara försäkringen.

Räkna med: Foder, strö, skoning och försäkring.

Príserna skiljer mycket på var man bor och var du stallar upp den. det kostar ca 5000 kr för fodervärden till vår häst när hon har honom i stockholm.

Jag har 2 hästar som står utanför Uppsala och de kostar 6-7000 per månad.

Och då har jag inte räknat med utgifter som veterinär och ET.

stallhyran ligger på 1400, så den har jag året runt... sen varierar ju foderkostnaderna från år till år.
Räknar med att varje månad blir driftkostnad, alltså stallplats, foder, spån, hovslagare, hästen ca 3000/månad, ngt billigare sommartid...

Sen tillkommer träningar, tävlingar, vaccinering (usch, kostade 780 sist!), utrustning mm mm.....

Foderkostnaden beror ju mycket på vad för häst man har... jag har ett fullblod, minst i stallet, äter nästan mest!! 16 kg hösilage + kraftfoder och vitaminer/dag.....

Just nu är han "billig".. är gravid så kan inte träna o tävla!! :(

sthlm, ridvolt men ej ridhus, allt ingår om man inte vill ha något eget kraftfoder (havre betfor finns)
utrustning
ev. träning
hovslagare
veterinär
vaccin osv

4500-5000kr/månad i snitt på ett år.
men då inkl ALLT.

jag betalar 3500 i månaden för min stallplats(box), då ingår in-och-utsläpp, täckesbyte morgon och kväll,fyra fodringar/dag, hö och kraftfoder(pellets, havre, betfor),mockning mån-lör, torvströ,översyn av hästen och de kan även motionera hästen åt en om man vill. det finns fikarum, uppvärmd sadelkammare, förvaringsmöjlighet på loftet, torkrum för täcken mm, belyst paddock och hindermaterial, spolspilta. hagarna är okej. det ärbilligare ju mindre ponny man har.

jag köper själv till lusern och lite fodertillskott. men på en höft kostar det väl i snitt typ 4000 i månaden allt som allt. om man räknar med hovslagare, vaccin, utrustning osv.

jag tycker det är skönt att det finns massa kunnigt folk i stallet, undrar man ngt kan man alltid fråga stallägaren, perfekt om man vill bolla nya foderstater eller dyl. de håller koll på allas hästar och alla känner alla och varandras hästar eftersom det är ett litet stall(14 platser) man kan oxå boka privatlektion med olika tränare som kommer till oss. det finns ridvägar och så man kan rida och bada med hästarna.
visst är mitt stall ganska dyrt, men man får vad man betalar för.

Stallhyra: 80 €, ca 750 kr (ingår in/utsläpp, hö och om jag är sjuk så mockning)
Hovslagare: 50 €, ca 466 kr / var 6;e/7;e vecka

Så mycket blir det per månad, men jag kanske köper nånting åt hästen ibland också :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 444
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka