Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

För att klargöra lite hur det är hos oss, Pappan har inget dyrt extraboende utan bor billigt, han har aldrig köpt en extragrej till sina barn inte ens när de bodde där.Han har råd att åka på semester själv utan barn, jag har inte pengar att åka varken med eller utan barn.På papperet är han umgängesförälder men hon har sovit där tre(3) nätter på 18 månader så några jättekostnader har han inte.Det jag menar är att han betalar 1273kr månaden och har allt betalt för henne, jämför vad en dagisplats kostar, detta är alla veckans dagar o timmar. Skulle han vara mer delaktig i hennes liv skulle jag förstå det på ett anat sätt
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Om man räknar underhållsbidrag från två föräldrar samt ett barnbidrag så är det ca 3500:- per månad till boendeföräldern.

Jag tycker att det är ganska mycket pengar för ett barns uppehälle per månad.

Ska jag räkna så i vår familj som har 4 barn så kan jag lugnt konstatera att 14000:- i månaden kostar inte våra barn....

Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att underhållsföräldern inte bidrar med mer om h*n kan. Då barnet emellanåt behöver dyrare saker som faktiskt är av ganska nödvändig natur.

Gira :banana:

Är du säker? Om du räknar med förskoleavgift/fritidsavgift, mat, kläder, hygien, boende, skjutsningar, fritidsaktiviteter, kanske minskad arbetstid, sjukdagar, semestrar, möbler, bilbarnstolar, ev. sjukhusbesök plus mediciner, julklappar, födelsedagspresenter m.m m.m...?

Allt måste ju mer eller mindre barnanpassas, större bostad, större bil, kanske kortare arbetstid, svårare att boka billigare semestrar etc etc.

Hur som helst...får själv de 1273:- per barn för mina två äldsta. De träffar sin pappa kanske 2 gånger om året. Jag ser pengarna som en bonus som inte vanliga föräldrar har.

Delar man därmot på tiden med barnen tycker jag man kan dela även på basutgifter som t ex glasögon. Saker och hobbier får man väl diskutera igenom om man tycker lika annars får man nog vara beredd att ta det själv.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Mina barn kostar absolut inte 3500 kr/månaden.
Jag brukar ha kvar runt 6000 efter alla räkningar, och det räcker gott och väl till kläder åt mig och båda barnen och mat och leksaker.
Har alltid pengar kvar i slutet av månaden.

Min äldsta son bor lika mycket hos mig som sin pappa. Men jag får behålla hela barnbidraget eftersom han tycker att det är tråkigt att köpa kläder till honom.
Lilla sonen bor hos mig, men för tillfället är hans pappa föräldraledig, så vi delar på klädkostnaden. Jag har barnbidraget.
I höst kommer han få betala underhåll, men han behöver bara betala 500 till mig så delar vi på dyrare inköp.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Om man räknar underhållsbidrag från två föräldrar samt ett barnbidrag så är det ca 3500:- per månad till boendeföräldern.

Och om man tycker att det är väldigt dyrt och besvärligt att ha barn, så kan man säkert lämna barnet till någon annan som uppskattar det bättre för dessa 3500:-/månad.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Nu är det ju inte någon som påstått att de inte tycker om sitt barn.

Men när man får 1270 kr från pappan och man då ska stå för bilbarnstol, vagn, blöjor, mat, kläder, dvs allt, och dessutom som i vissa fall lämna och hämta barnet hos pappan, då är det väl inte konstigt att man ifrågasätter summan?

Vi seprerade då dottern var 10 månader. Jag har ett ex som har gott om pengar. Han har aldrig betalt ett öre extra till vårt barn. Jag får de 1270 kr från försäkringskassan. På den tiden han fortfarande träffade sin dotter betalde jag allt. Köpte alla kläder och skickade med, betalde bilstolar osv. Men när han genom sin advokat krävde reseersättning från mig för att hämta och lämna sin dotter bad jag honom stoppa upp det förslaget på en mörk, varm plats.... :mad:

Nu har han inte träffat dottern på 5 år, troligtvis var det för dyrt att köra :angel:, och nu skickar han generösa 100 kr i ett kuvert då hon fyller år och 100 kr i julklapp. Och 100 kr är ju verkligen en förmögenhet för en 13 åring.:smirk:
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Jag tror att du förstår hur jag tänker och tack för det. De som inte tror att jag vill lägga ut pengar på mitt barn eller tror att jag måste tjäna på det är helt fel ute.Det jag vill ha fram är att jag tycker det är fel att man för 1273 kr i månaden betalar sig fri från allt ansvar för ett barn som man dessutom aktivt planerat en gång.
För vår del så har jag överskrider jag summan av 3500 i månaden, men jag är av den åsikten att barn får kosta och jag är glad att hon har ett intresse som ger henne både glädje och fostran.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Jag kan inte hålla med mer! Jag har två barn som har en pappa som inte ens orkar skicka dem ett kort när de fyller år. Det första barnet var iofs inte planerat men det var ett gemensamt beslut att flytta ihop, bilda familj och få ett barn till.

Ett drygt halvår efter andra barnets födelse separerade vi på hans initiativ, han tänkte minsann inte betala något underhåll för "hur skulle han ha råd med det"? Han tänkte alltså inte betala och inte ta hand om barnen heller....

Nu får jag ju mitt underhållsstöd från försäkringskassan, och han får vackert betala det de kräver honom på. Men rent krasst så kommer han ju väldigt enkelt "undan". 1273 kr/månad mot alla pengar och tid och energi jag lägger ner. Ibland har man lite lust att ställa barnen på hans trapp och säga "nu har jag haft dem i 10 år, nu är det din tur, jag betalar istället"...

Nu älskar jag ju mina barn över allt annat i världen och inser att förlusten är hans, i upplevelser av dem, hur de utvecklas och allt man får tillbaka av dem. Jag skulle inte vilja byta.

Men visst är det konstigt att man kan betala sig fri?
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Nu är det ju inte någon som påstått att de inte tycker om sitt barn.

Jo dessa frånvarande och oengagerade pappor kan ju i rimlighetens namn inte tycka om sina barn.
Och det kan man ju inte direkt göra något åt.
De vill inte.
Så är det.
Då så har man som mamma ett val.
Antingen så vill man eller så vill man inte heller.

Men att få någon annan att vilja - det valet har man inte.
Visst är det trist att dessa pappor inte vill.
Men något annat ansvar än underhållet, det har inte en förälder.
Alla kan betala sig fria - om de vill.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Om en av föräldrarna inte har något intresse i sitt /sina barn längre (Vilket är fruktansvärt beklagligt för barnet)
Så är det ju tur att det finns stöd kvar hos den andra föräldern.
Och inte båda har "tröttnat" utan att en av dom tar sitt ansvar.

Det där med guld kant på tillvaron... det är ju väldigt olika från familj till familj.
Men är verkligen pengarna som kan ordna det...?
Fråga dom som haft obegränsat med pengar , fått allt dom pekat på, men haft föräldrar som inte haft tid för sina barn...
Vad tror ni dom barnen kallat det "Guld kant"?

Jag är ensam m 3 barn och jag klarar mig jätte bra på underhållet, bostads bidraget och min medelinkomst lön.
Jag personligen tror inte på att sträcka ut armarna och tycka att pappan inte betalar tillräckligt, hugg i o strukturera om i ekonomin.

Vi bor i stort hus på landet,har eget stall,vi har varsin häst,reser utomlands OCH tillbringar mycket tid tillsammans.
Och här är det ju ypperligt med hästarna!
Intresse och tid tillsammans!

Visst är det hemskt och fruktansvärt och frustrerande att den andra föräldern slutar att bry sig,,, men det är bara gilla läget och göra det bästa man kan av situationen!
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Det är svårt att strukturera om i ekonomin när man har lite pengar att röra sig med, vi vänder på våra slantar både en och två gånger men det var inte det som var frågan. Guldkant för barn som har mycket tid med föräldrarna kanske är ett biobesök, en kortare resa osv. Det som retar mig är att pappan i mitt fall köper sig fri han kan inte ens ge henne tid,men en fjortonåring vill ju även ha sånt som kostar pengar inte bara vara med föräldrarna.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Är du säker? Om du räknar med förskoleavgift/fritidsavgift, mat, kläder, hygien, boende, skjutsningar, fritidsaktiviteter, kanske minskad arbetstid, sjukdagar, semestrar, möbler, bilbarnstolar, ev. sjukhusbesök plus mediciner, julklappar, födelsedagspresenter m.m m.m...?


Japp

Förutom barnomsorgsavgift så har vi inte så värst mycket kostnader för våra barn. Vi bor i samma hus som vi byggde innan barnen kom, alltså vår boendekostnad har ökat ytterst lite. Vi förbrukar något mer el än då vi var själva.
Vi handlar mat inkl hygien för under 5000:- per månad. (oftast runt 1000:- i veckan) Jag planerar och storhandlar.

Äldsta barnet är den som har egen fritidsaktivitet med simning en gång i veckan. Utöver det så är vi ute mycket. Stallet tar en stor del samt de är med som co-drivers då vi kör offroad. Även detta är aktiviteter vi hade sedan tidigare, antar vi är lyckligt lottade som har barn som är tokiga i samma intressen som vi :).


Någon minskad arbetstid har vi inte, men det fungerar utmärkt för oss och vi arbetar ganska ofta i skift. Jag börjar kl. 02.45 och går av ca 06.00 för att sedan antingen gå på schemalagt på nästa jobb som kan vara när som mellan kl.07.00 till 22.00. eller jobba hemifrån med det tredje jobbet. Maken jobbar 07.00 -16.00 mån -fredag. Kan utan bekymmer ta ut komp med kort varsel.

Semester. -Vad är det? Vi är hemma mest hela tiden. Bor på landet och åker vi någonstans så är det över dagen till ex. havet eller något sommarland. Så den kostnaden är även den i princip densamma som tidigare -för då åkte vi ju lite mer. men med mark att bruka och många hästar att sköta så åker man inte iväg....

:bow: Kan inte annat än bocka och buga, för våra ungar är sällan sjuka och när det sker så brukar mer än en bli dålig. Ofta kan jag styra om i mitt schema och byta pass med någon. Ibland rycker mormor/morfar eller farmor/farfar in.. Tur att man bor granne med sina föräldrar.....

Möbler, bilbarnstolar m.m. Planerar sådana köp så gott det går och väntar in kampanjer. T.ex så brukar bilstolarna vara på kampanj så här års eftersom de byter årsmodell......(färg på tyg) Har hänt att jag köpt och lagt undan i flera månader innan den kommit till bruk pga barnets stl/vikt.

:o Födelsedagspresenter och julklappar är jag ganska duktig på att samla ihop under året. Har blivit så eftersom två av barnen fyller i augusti, en i september och en i december. Så även här försöker jag köpa när det är bra priser. Då slipper vi "stora smällar" i ekonomin de här månaderna.

*funderar* vi gjorde ett bilbyte då 4e barnet föddes, vi letade under några månader efter en viss bil vi ville ha. Tillfället kom och vi köpte. Sålde den gamla och kan konstatera att den var både gammal och sliten. Maken är ju fordonstekniker så kostnaderna för bilarnas väl och ve är ju av naturliga skäl väldigt låga. Så bilen fick kosta lite mer...

*s* sparar dock inte på presentpapper och återanvänder -det gör min gamla mormor :angel:


Hur som helst så tycker jag att det är oerhört sorgligt med föräldrar som "väljer" bort sina barn och bara ser dem som en ekonomisk belastning. Jag kan räkna på mina fingrar vad min biopappa bidragit med utöver påtvingat underhållsbidrag under mina första 18 år... Fick aldrig ens ett födelsedags eller julkort. :devil:



Gira :banana:



:o oups! Ser att mitt långa inlägg nästan är en moralkaka och superpräktiga bullmamman typ... -Vilket jag absolut inte är. Men planering brukar hjälpa upp ekonomin...
 
Senast ändrad:
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Jaa du är duktig du!

Egentligen kanske inte så stor skillnad mot vår ekonomi och hur vi gör, i grund.

Men sen kostar t ex min äldsta dotters ponny ca 1000:-/månad, yngsta dottern ska vi låna ponny till nu snart, har inte hunnit räkna på det än (plus utrustning och ridkläder). Två av tre barn spelar fotboll (utrustning och skjutsning). Ett barn dansar street (skjutsning och avgift). För att inte prata om hur många mil extra man lägger i bilen, för att skjutsa till kompisar och andra aktiviteter.

Vi är också tvungna att ha två bilar för all skjutsning av barnen m.m.

Det rinner iväg om man räknar på det...
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

*funderar* Vi har nog lite tur också... Bor ju på landet, men har bara en mil in till stan. Skolan ligger mellan hemmet och arbetsplats så det förenklar ju en del. Blir ju inte så mycket extra körning för att hämta hos kompis eller så.



Gira :banana:
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Om man räknar underhållsbidrag från två föräldrar samt ett barnbidrag så är det ca 3500:- per månad till boendeföräldern.

Men då får man ju ta med att boföräldern kan inte säga till fk att de inte kan betala fullt underhåll!!!!

Om mina barn hade bott hos sin pappa hade jag betalat 350 kr för båda i underhåll:smirk:

Jag är förtidspensionär och har ganska höga kostnader för mediciner och dylikt....

I vårat fall har det aldrig varit tal om att pappan tar några som helst kostnader för sina barn, varesig det gäller glasögon, svindyra mediciner eller fritids aktiviteter....

Jag skulle aldrig vilja vara utan mina barn men det ÄR inte rätt att icke boförälder kan betala mindre summa för att han har dålig inkomst, när boföräldern inte kan söka bidrag för samma sak!

Mina barn kostar ca 2000 kr i månaden i bensin kostnad, jag får köra dem till skolan varje dag då det inte går skolbussar...eller jo sex km bort:crazy: och den går 06.45, och då ska de ta sig dit också, hem kommer de ca 16.30.

När jag kör dem kan vi åka 07.40.....

Sen ska de ha mediciner...

Sen äter sonen för ca 2000 kr i månaden, dottern för 1500...

Sen vill de ha kläder också:eek:

Och fotbolls avgifter och häst:eek:

Så nänä mina barn kostar mer än 3500 kr/ månad;)

Men visst fram till de var 6-7 så var det helt ok!!!

Sen kanske underhållet skulle börja följa basbeloppet igen..det har höjts ett par hundra sedan -93

Iallafall följer det inte övriga inflationen!!!
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Sen ska de ha mediciner...

Sen äter sonen för ca 2000 kr i månaden, dottern för 1500

Men det tar väl högkostnadsskyddet hand om?
Barn i samma familj får man dessutom räkna ihop.
Det blir aldrig mera än sammanlagt 1800:-/år.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Men det tar väl högkostnadsskyddet hand om?
Barn i samma familj får man dessutom räkna ihop.
Det blir aldrig mera än sammanlagt 1800:-/år.

Kan det inte vara mat hon menar där, typ potatis och liknande som folk brukar stoppa i sig?:angel::idea:
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

*dubbelt så klart * Fniss
 
Senast ändrad:
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Men häst kan man väl inte räkna in där? Jag hade förstått ridning på ridskola men inte egen häst ( om det är det hon har).

Jag har tre barn, varav två pojkar som är 4 och 5 år och en flicka på snart 8 månader.

Jag köper mat och hygienprodukter för mellan 3000 och 4000 per månad och där ingår blöjor och allt sånt till bebis också. Tyvärr få´r jag varje månad en tid framöver köpa kläder till alal tre barnen då mitt lager är slut och de växer hela tiden nu. Dessutom slits kläderna här ( undrar om det är tvättmaskinen som tar hål???) så det innebär en lite ökad utgift i kläder.

Bensin kan vi räkna med ca 1500 i månaden för oss alla.

Ingne av mina barn har hobby ännu, de är väl lite små kan jag tänka, men jag har börjat fundera på den äldsta om vd han kan tänkas vilja göra.

Någon barnomsorgsavgift har jag inte, men lär väl få från januari om jag får in barnen på dagis då Beror på om Elins pappa skriver under...) Pojkarna lär i så fall gå gratis då de är över 4 år och mitt behov för fler timmar inte direkt finns. I fall jag inte komemr in på kursen jag sökt förstås.

Sedan kostar barnen lite i cyklar, cykelhjälmar, leksaker osv

Det som står på tur snart är "vinterkängor", gummistövlar och vinterjackor. Vet redan vilken jag ska köpa till dottrn och ska kika ut en till pojkarna också. Ev. behöver inte yngsta sonen en vinterjacka. Overall har de som passar ett år till då de var lite stora förra året.

Tillägg:

Elins pappa påstår att han betalar 1000 kr till försäkringskassan, och gnäller som tusan över hur mycket pengar det är.... Men han betalar inget extra och nu komemr vi att ändra lite på hämtning och lämning för Elin så han komemr att få henne vid bussen och med andra ord kostar det inte honom ett öre att hämta henne..... Medan jag får åka 6 mil för att hämta ( tur och retur då). Hon ska snart ha en större stol, men jag litear inte p åatt han fixar en godkänd stol.... så jag gissar att jag får köpa två alternativt en som jag skickar med honom.....
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Men det tar väl högkostnadsskyddet hand om?
Barn i samma familj får man dessutom räkna ihop.
Det blir aldrig mera än sammanlagt 1800:-/år.

Jag menar mat:rofl::rofl::rofl:

Tänk om det fanns högkostnads skydd för det:D
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Varför tycker du inte att man kan räkna in hästen?

Den kostar ju!!!

Och den är hennes!

Men det är klart, om deras pappa hade fått bestämma så hade de inte fått ha några fritids intressen alls:crazy:

Han tycker sådant är fullkomligt onödigt:eek:

Märkligt bara att det inte är onödigt för hans "nya" barn.....

Nä nu låter jag gnällig:angel:

Faktum är att jag har vant mej, det var ju inte igår vi gick isär utan -93;)

Tonåringar kostar MYCKET:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 653
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp