Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

H

hjortron

Om man betalar underhåll ska man aldrig behöva betala något mer för barnet då? Det jag tänker på är t.ex extra pengar till semester, bidrag till glasögon,telefonkort, tävlingsavg osv.Pengar som sätter lite guldkant på tillvaron för barnet.Jag ser det som att underhållet är till basen i livet dvs mat hyra hygien kläder o liknande. Mitt barn är dessutom aldrig hos sin pappa,men de har kontakt och har levt ihop i tolv år men intresset att hon ska komma är nästan noll.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Det där är en fråga jag funderar på också. Dottern får underhåll av sin pappa, visserligen piper han för att han måste jobba sååå mycket för att kunna betala....( han har mellan 12 och 13 000 ut och är ensam, har en hyra på 4000 med värme, el tillkommer "bara", har han då verkligen inte råd att betala de 1000 kr försärkingskassan vill ha???)

Men så funderar jag på det här med bilbarnstol tex, ska jag köpa en stol han kan ha när hon åker från honom till mig? Det känns ju tryggast så egentligen, då det inte verkar som om han har koll på saker och ting. Tex så körde han henne i ett babyskydd vars handtag är sönder.....
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Rent juridiskt kan man inte kräva något mer än 1 273:- per månad utan rättegång.

Vad som är moraliskt rätt är en annan sak.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Japp!

Det finns inte ens någon lagstiftning som tvingar föräldrar att ta hand om sina barn, den enda skyldighet man har är underhållsplikt!
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Hej att vara umgängesförälder äär dyrt om man först skall betala underhåll sen ha bostad som passar även barnet ,cyckel sskidor,samt mycket annat när barnet är där. Som umgängesförälder har man inte heller tillgång till bidragssystemet .enstaka saker bör man kanske hjälpa till med ,mkt dyra sportutr,moppe cross häst mm.boförälder är mkt gynnad upp tillca 7har den ju i stort sett kostnadstäckning .Sedan stiger ju kostnaden men boföräldern skall även bidra ekonomiskt till barnet.Jag var umgängesförälder från 3 till 8 sen boförälder till numera 15 årig pojke.skola ,dagis och allt är ju uppbygt kring boföräldern deltagande i skolmöten sport mm kan dli komplicerat och dyrt för umgängesföräldern
 
Senast ändrad:
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Ses det även som moraliskt rätt att kräva mer pengar av en kille som man lurat till att bli pappa och sen dumpat honom a la spermabank? Är det då fortfarande OK att vilja ha mer pengar? Speciellt som man först tyckte att killen kunde avskriva sig allt ansvar för barnet, för att slippa ha med honom att göra, eftersom man ville ha barnet i sig fast utan nån krävande man (sk förhållande) att släpa på = belastning? Speciellt också som man vägrar släppa till om gemensam vårdnad med den utvalde avelsmannen, för då har man ju gubevars skyldigheter också, och inte bara rättigheter, tex juridiskt. :crazy:
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Vad är det som är så dyrt för umgängesföräldern som inte kostar för boendeföräldern? Kostnadstäckning? Hur fan då? Man får 1170 kr/månad. Dvs 1170*2 = ca 2300 kr/månad. Och det är vad en 0-7 åring kostar? Hallå!!

Hur kan deltagande i skolmöten bli dyrt för umgängesföräldern?
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

I mina ögon kan ingen förälder kräva guldkants-pengar till barnet. Umgängesföräldern kanske inte vill prioritera semester, häst eller annat nöje alternativt inte har råd med det. Varför ska bara den ena föräldern, dvs bo-föräldern, få sätta standarden för vad barnet ska kosta. Det behöver inte ha något att göra med att umgängesföräldern är snål eller ogin utan kan vara så enkelt som olika syn på vad som är viktigt. Man får helt enkelt fråga sig om umgängesföräldern varit villig att betala dyr häst till barnet om båda föräldrarna bott ihop fortfarande. Kanske gnölades det redan då över barnets hobby eller kostsam semester.

Man kan inte säga att någon är en taskig förälder bara för att denne inte skjuter till semesterpengar. Skulle du som bo-förälder bidra till umgängesförälderns semester med barnet?
Om inte, varför ska umgägnesföräldern betala både din och sin semester? Ju mer pengar som går till den ena föräldern ju mindre nöjeskapital till barnet finns det kvar hos den andre.

Om jag vore umgängesförälder skulle jag hellre lägga pengarna på biokvällar och saker som kolmården tillsammans med mitt barn än bidra till pappans semesterresa.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Det där är ju knappast normalsituationen.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

umgängesföräldern betalarbåde underhåll och står för umgängeskostnaden .boföräldern får underhålloch barnbidrag samt ofta bostbidrag.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Umgängeskostnaden? I TS fall finns det ju inget umgänge.

Alla ensamstående föräldrar får inte bostadsbidrag.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

umgängesföräldern betalarbåde underhåll och står för umgängeskostnaden .boföräldern får underhålloch barnbidrag samt ofta bostbidrag.

Bostadsbidraget ökade med 200 kr när Elins föddes så det är ju ingen högre summa precis, eller? Jag får 1273 kr i underhåll, men pappan betalar tydligen bara 1000 kr till försäkringskassan, som jag får ifrån. Jag får barnbidraget ja. Umgängeskostnader står jag rätt bra för också, han får med blöjor, kläder och mat och jag åker till honom och lämnar henne och han åker hem med henne sedan.

Sätt dig ner och räkna utvad ett barn kostar under första året.... En kompis räknade ut det till mig och någonstans mellan 50 och 55 000 landade summan på med ALLT ( vagn, säng, skötbord, kläder,lekskaer, mat blöjor, osv osv) och av den summan betalar då Elins pappa 12 000. Vem betalar resten tror du?
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Rent juridiskt kan man inte kräva något mer än 1 273:- per månad utan rättegång.

Vad som är moraliskt rätt är en annan sak.


En liten fråga!
Jag har trott att det finns ett minimum för underhåll men att det är inkomstbeprövat och kan bli på mer än 1273/månad, men så är alltså inte fallet?
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Hej att vara umgängesförälder äär dyrt om man först skall betala underhåll sen ha bostad som passar även barnet ,cyckel sskidor,samt mycket annat när barnet är där. Som umgängesförälder har man inte heller tillgång till bidragssystemet .enstaka saker bör man kanske hjälpa till med ,mkt dyra sportutr,moppe cross häst mm.boförälder är mkt gynnad upp tillca 7har den ju i stort sett kostnadstäckning .Sedan stiger ju kostnaden men boföräldern skall även bidra ekonomiskt till barnet.Jag var umgängesförälder från 3 till 8 sen boförälder till numera 15 årig pojke.skola ,dagis och allt är ju uppbygt kring boföräldern deltagande i skolmöten sport mm kan dli komplicerat och dyrt för umgängesföräldern

Umgängesföräldern kan ju faktiskt bosätta sig så pas nära sitt barn att han eller hon kan umgås utan att det kostar skjortan och deltaga i skolmöten och sporter osv

Det är tvärtom umgängesföräldern som betalar för lite för sitt barn, Visst ska boendeföräldern också skjuta till pengar, men det är boendeföräldern som förlorar arbetsinkomst när barnet blir sjukt, som får stå för allt utöver mat, kläder, hygienartiklar osv, som får betala skolutflykter och skolresor.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Om man betalar underhåll ska man aldrig behöva betala något mer för barnet då? Det jag tänker på är t.ex extra pengar till semester, bidrag till glasögon,telefonkort, tävlingsavg osv.Pengar som sätter lite guldkant på tillvaron för barnet.Jag ser det som att underhållet är till basen i livet dvs mat hyra hygien kläder o liknande. Mitt barn är dessutom aldrig hos sin pappa,men de har kontakt och har levt ihop i tolv år men intresset att hon ska komma är nästan noll.


Juridiskt sett behöver inte umgängesföräldern betala något utöver underhållet.

Moraliskt tycker jag det beror på vad föräldrarna har kommit överens om gällande barnens alla aktiviteter. Att bidra till tävlingsavgift är självklart om man varit med och bestämt att barnet ska få tävla. Semesterbidrag om man inte själv har semester med barnet. Telefonkort beror väl på hur mycket man anser att barnet ska få göra av med på telefonkostnader? Glasögonbidrag hör väl till det mer självklara sakerna att bidra till.

Om underhållet bara ska räcka till basen beror väl på vilken ekonomi man har?

Kan tillägga att jag varit i bägge "lägrena" och att som vanligt är inte livet svart eller vitt. Det ÄR dyrt att ha barn, vilket läger man än befinner sig i.

Som (aktiv) umgängesförälder har man rätt höga kostnader för sitt barn också. Ofta vill man ju ha dubbla uppsättningar av saker till barnet, man vill åka på semester med barnet, göra andra saker med guldkant, får betala alla resor till och från boföräldern samt betala underhåll.

Som boförälder lät/låter jag mina barn göra många fritidsaktiviteter men inte fler än jag ansåg mig ha råd med på egen hand. Bidrog umgängesföräldern var det bra såklart men jag efterfrågade inte detta om jag inte gjort upp med honom innan aktiviteten påbörjades.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

*kl*

Jag sitter i den sitsen att jag får underhåll för min son samtidigt som vi betalar underhåll till bonussonen.
Där har vi lite olika sätt att handskas med det hela. Jag och mitt ex delar på olika stora utgifter som glasögon osv. Men jag står för alla försäkringar och det är jag som betalar ponnyn, fotbollsläger och övriga aktiviteter som han har här. Vill inte att exet ska betala mer till mig utan ser hellre att de pengarna går till aktiviteter osv när han är hos sin pappa.

Med bonussonen så funkar ingenting. Vi ville ha delad vårdnad varannan vecka vilket vi har haft tidigare utan problem. Sen bytte sambon jobb och hon kom på att det ju skulle innebära att HENNES son skulle spendera en hel del tid med MIG, och i hennes ögon (det har hon sagt rakt ut) så är det bara en biologisk förälder som kan ta hand om barnet på bästa sätt.
Där har vi varit stenhårda och sagt att då får hon underhåll och ingenting mer. Hon ville absolut ha mer pengar än så eftersom han drar så mkt kläder (fyraåring).Vi har erbjudit oss att köpa lite kläder osv men det gick hon inte med på eftersom de kläder vi köper inte är fina nog. Hon berättade att hon köper kläder för ca 2000kr/månad åt grabben:eek:...........
Det är väl ungefär vad jag och min åttaåring gör av med tillsammans på ett år.
Dessutom tjänar hon och hennes sambo ungefär dubbelt så mycket pengar som vi gör.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Det där är ju knappast normalsituationen.

Nej, men det existerar. Allt är faktiskt inte svart och vitt när det gäller barn och föräldrar som inte bor ihop.

Jag tycker inte man kan kräva något alls, men om man kan prata vettigt med varandra så kanske man kan komma fram till en bra lösning trots allt. Folk som kräver möter oftast motstånd.
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Om man räknar underhållsbidrag från två föräldrar samt ett barnbidrag så är det ca 3500:- per månad till boendeföräldern.

Jag tycker att det är ganska mycket pengar för ett barns uppehälle per månad.

Ska jag räkna så i vår familj som har 4 barn så kan jag lugnt konstatera att 14000:- i månaden kostar inte våra barn....

Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att underhållsföräldern inte bidrar med mer om h*n kan. Då barnet emellanåt behöver dyrare saker som faktiskt är av ganska nödvändig natur.

Gira :banana:
 
Sv: Betalar man underhåll är man fri från allt ansvar för barnet då?

Min sons biopappa betalar underhåll, en summa han själv bestämt.
Sedan sätter han rejält med guldkant på tillvaron åt sonen och det känns bra eftersom jag bor på landet med massa hästar och reser bara en gång per år numera. Han har allt dubbelt så vi inte ska behöva krångla. Han har även köpt massor av skitdyra saker som sonen vill ha här hemma där han är mest.
Om han skulle börja med nåt nytt intresse som kostar massor med pengar får vi väl prata om det. Vi har mera tid att skjutsa och han har mer pengar att betala med så jag tror inte det skulle vara något problem alls.

Inatt kommer min som hem efter 3 veckor med sin pappa i USA och på Irland hjälp vad skönt det ska bli!!!!:bump::bump:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 653
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp