Betala skatt på såld valp?

KING88

Trådstartare
Hej!

Hur många valpar kan man sälja innan man måste börja göra rätt för sig, alltså betala skatt? Eller betalar man skatt från första valpen man säljer?

Sv: Betala skatt på såld valp?

Om det räknas som en hobbyverksamhet så fick man för några år sedan iaf. tjäna 30 000:- innan man behövde betala skatt....
Finns säkert någon som kan siffrorna mer exakt:)

Man måste deklarera från scratch, men det måste bli en hel del sålda valpar innan man går + och måste skatta. Hittills har jag inte gått + ett enda år, bara mindre - de år jag har valpkull.

Man måste deklarera från scratch, men det måste bli en hel del sålda valpar innan man går + och måste skatta. Hittills har jag inte gått + ett enda år, bara mindre - de år jag har valpkull.

Det har jag funderat rätt mycket över...
Säg att en tik får 8valpar, säljes för 8000:- = 64000:-
En valp går till hanhundägaren = 56000:- kvar..
Sen kostar det väl en del att märka valparna och så, men hur kan man inte gå plus??
Jag har alldeles för dålig koll för att egentligen säga varken de ena eller de andra, och de flesta uppfödare säger ju faktiskt att dom inte tjänar nåt på att ha valpar.
Men vart tar alla pengar vägen???

Det finns antagligen en hel massa man får göra avdrag på.. Vad gäller trav så får man göra avdrag 5 år tillbaka!
Om du tänker på vad en avelstik kostar att föda upp plus att man oftast får lov att ta ledigt under valpning och åtta veckor frammåt så det blir en hel del inkomstbortfall....

Jo, det är ju klart att om man får göra såna avdrag så blir det ju annars...
Men då funderar jag, vad får man göra avdrag på?
*nyfiknast* :D

Haha..
Du frågar helt fel person men om jag skulle spekulera så gissar jag på att man får göra avdrag på foderkostnader ev. blodprov, inkomstbortfall, ev. sprutor om det gäller att para utrikes, resor till hanen osv..

Okej... Men då behöver man alltså inte betala skatt på sånt man gör avdrag för då?
Det blir bara den eventuellt kvarblivande summan?

Ja, vinsten. Däremot är det inte säkert att alla avdrag godkänns, precis som med vanliga deklarationsavdrag.

Du får göra avdrag för allt vad dina hundar kostar, förutom medlemsavgifter. Några ex.. mat, utställning/tävlingar, bensinkostnader, ben, godis, hotellvistelser inför tex en tävling, vetrinärvård ja listan kan göras hur lång som helst...
Jag försöker spara alla kvitton som har med hundarna att göra, och då kan jag säga att jag skulle behöva sälja många valpar innan jag går med plus :)

Är det samma med hundar som med travhästar? Att man får göra avdrag fem år tillbaka i tiden?

Tack för era svar! Kul att de blev lite intressant att veta:)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 399
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur