Betala hela hyran?

Boerperd

Trådstartare
Fick frågan från en vän igår:
Ska ni fortsätta betala hela hyran för gården nu när ni inte har stall?

Stallet brann ner för en månad sen (ingen skadades)och jag står nu utan stall..
Hur ser det ut juridiskt? I hyreskontraktet har vi stall specificerat...
 
Sv: Betala hela hyran?

Eftersom stallet ska byggas upp igen så är det nog så att kontraktet kvarstår i sin helhet, om stallet däremot inte ska återställas så ska kontraktet också omförhandlas. Det där faller nog under sk Force majeure, alltså en skada som inte kunde förutsättas.
 
Sv: Betala hela hyran?

Driver *vännen* någon verksamhet eller hyr ut platser eller har många hästar så brukar man försäkra sig mot detta om man har ett stall en avbrottsförsäkring ? som betalar under tiden man hyr in sina djur någon annan stans under stalluppbyggnaden .

Vilket iof inte direkt handlar om din fråga . Men kanske indirekt eftersom H*N får kostnader från 2 olika ställen .

Mia
 
Sv: Betala hela hyran?

Hejsan!
Vännen är jag...
Hästarna går på bete, så det är inte ett problem med dubbla kostnader, men ska vi betala hela hyran under tiden som stallet byggs upp? Vi har ju inte det som det står att vi ska ha i kontraktet?

Kommer nog inte tjafsa om detta men bra att veta...
 
Sv: Betala hela hyran?

jag vet inte hur det ska vara. Men jag hade betalat hela hyran ändå, förutsatt att fastighetsägaren bygger upp stallet utan onödig fördröjning. Tyvärr händer tragiska olyckor och då får man göra det bästa av situationen.
 
Sv: Betala hela hyran?

Så kommer oxå göra. Eller ite göra, det var när jag fickfrågan somjag började fundera..
Sen får man ju hoppas att vi inte får höjd hyra när stallet är klart...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 771
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
862
Senast: yamyam
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 563
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 652
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp