Betala handpenning på häst?

devilsdaughter

Trådstartare
Om man bestämmer sig för hästen när man är och provrider, brukar man då betala handpenning? Har hört lite olika.. Hur gör man då med besiktning om den ev inte går igenom?

Sv: Betala handpenning på häst?

Jag har betalat handpening på både häst som inte gått genom veterinärbesiktning och häst som gått igenom.

Vid första tillfället skrev vi kontrakt att handpeningen skulle betalas tillbaka om hästen inte klarade besiktningen. Kontraktet skrevs vid provridningstillfället och jag betalade då en kontant handpening. Den fick jag tillbaka då hästen visade hälta under besiktningen.

Andra gången funderade jag lite längre och då jag bestämde mig för att besiktiga hästen förde jag över en liten handpening till ägarens bankkonto. Hästens ägare bekräftade när denne såg pengarna på sitt konto. Vi skrev inte kontrakt för än efter besiktningen. Ägaren lovade muntligt att betala tillbaka handpeningen om hästen inte gick genom besiktningen. Det är inget säkert sätt att betala handpening men summan var så liten att jag kunde chansa. Den hästen gick genom besiktningen och jag betalde då återstående av köpeskillinge.

Rekomenderar så klart att skriva kontrakt när handpening betalas.

Jag har betalt på min blivande. Går han inte igenom besiktning får jag tillbaka pengarna.

Vi har gjort lite olika. Tre hästar lade vi inte handpenning på, utan betalade hela summan efter besiktningen.
Med min lille gjorde jag precis som Sam beskrev, lade handpenning (10% av köpesumman i detta fallet) och skrev på ett kontrakt som sade att jag skulle få tillbaka pengarna om hästen inte gick igenom besiktningen (vilket lyckligtvis inte inträffade :love: ).

Vill man vara säker på att inte hästen säljs till någon annan så ska man nog betala handpenning med kontrakt att köpet går tillbaka om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har köpt häst både med handpenning och utan.

jaghar både köpt och sålt med 10% handpenning som enligt kontraktet hade betalats tillbaka om hästen inte hade gått igenom besiktning. Kontrakt skrev vi när den som var köpare hade bestämt sig och handpenning betalades därefter. Har man möjlighet att besikta och ta hem hästen ganska direkt så kan man givetvis göra så att man inte betalar förrän efter besiktning, men den möjligheten hade inte jag varken som köpare eller säljare (långa avstånd med bokning av transport, besiktningsveterinär och annat). Angående själva besiktningen så har det i båda fall handlat om vanlig gårdsbesiktning som "ingår i priset", ville köparen göra en utökad bes, t.ex. exportröntgen, fick denne stå för det själv.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 058
Senast: Presto
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?