Betala för ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

solregnen

Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Sv: Betala för ridning?

Jag tycker det är helt idiotiskt att ta betalt av någon som kommer och rider ens häst. Jag bodde 20 mil bort från min häst i nästan ett år (åkte hem på helgerna) men jag ville rida på veckorna också så jag tänkte att jag kunde bli medryttare hos någon. Hittade en annons som såg bra ut. Tills jag såg att hon ville ha betalt!
Varför ska JAG betala för att jag gör HENNE en tjänst? Urkorkat.
Håller med dig helt enkelt!
Hittade senare en annan häst som jag fick rida helt gratis.

Ah, vilken tur att inte jag var ensam.
För visst känns det som att man gör varandra en tjänst...
Jag har iof. tur som har en bekant som driver ett stall. Men hon har ingen egen häst just nu. Det vore så himla skönt och hitta något som man visste var en "egen" några dagar i veckan... får fortsätta att leta...
Känns iaf. skönt att jag inte är ensam.

Fast eftersom det inte är någon som tvingar dig att betala är du fri att välja. Det är dyrt att ha häst i storstäder, och det tror jag de flesta som köper häst är medvetna om. Men samtidigt så varför skall de sponsra din ridning. Visst de vill kanske ha en ledigt dag, samtidigt som du vill rida.
Vill du rida kan du köpa dig en egen häst, har du inte tid eller råd så får du leta andra vägar.
Är det "billigt" att ha häst är det lättare att låta andra rida denna gratis än om det kostar mycket.

Eftersom det är fritt för alla att välja förstår jag inte varför det så ofta skall klagas på att det ibland tas betalt. Är man inte intresserad av den dealen, välj bort det alternativet och ta något som passar istället.

/pewa - tidigare betalande medryttare, nu hästägare som haft folk som ridigt "gratis".

Något som jag ser som ett problem är att om det är gratis att rida så sköts det inte alltid. Detta är något som gör att jag skulle ta betalt då jag tröttnat på att folk inte kommer eller inte gör det som man kommit överens om.

Jag håller med till viss del. Det beror helt på vad man vill ha hjälp med. När jag lånade ut min ena häst så sa jag att medryttaren fick betala hovslagaren. Orsaken till det var att jag inte skodde honom alls eftersom han bara gick i hagen och reds någon enstaka gång och om jag skulle betala hovslagaren skulle det kosta mig pengar att ha en medryttare. Jag har en häst till så jag hade ju ändå nästan lika mycket stalljobb att göra även om medryttaren mockade åt ena hästen så måste jag ju ändå ut och mocka åt den andra.

Senast ändrad:

Jag har samma åsikter som dig, det händer att jag lånar ut mina hästar åt någon som jag anser vara tillräckligt duktig, med det innebär det att de tar hand om hästen, gör i ordning foder och mockar åt den, ibland vill jag ha en ledig dag så ber jag personen även mocka och göra iordning foder till den andra hästen också, detta är dock inget som personen får betalt för att göra för att den tar hand om en extra häst för det kan lika gärna hända att jag har varit där tidigare och ridit den ena och då mockar jag själv och gör iordning fodret till båda två och då behöver bara den här personen rida och ta hand om den ena hästen.

Skulle den här personen vilja rida en träning för en av mig godkänd tränare så är det helt OK bara jag vet det innan för den kostande står den som vill träna för själv.

Inga pengar är inblandade i detta som jag anser vara utbyte av tjänster, skulle jag inte ha råd att ha två hästar så skulle jag sälja alt skaffa billigare stall att ställa dem i, inte hyra ut dem.
Jag är tacksam för lite hjälp ibland.

MercedesBenz skrev:
Något som jag ser som ett problem är att om det är gratis att rida så sköts det inte alltid. Detta är något som gör att jag skulle ta betalt då jag tröttnat på att folk inte kommer eller inte gör det som man kommit överens om.

Håller med dig.

Jag skötte och red, nämligen en ridtravare för ett antal år sedan. Jag red honom ett par dagar i veckan, longerade lite och lät honom ha ett par vilodagar. Han var nämligen ingen ungdom. Jag tog oftast emot veterinär och hovslagare, då ägaren jobbade natt och sov dagtid. Ägaren lät en tjej till sköta o rida hästen. En tjej som inte ridit så länge, men ändå tyckte att hon hade full koll. En dag, råkade hon och hästen missförstå varann, varpå hästen råkade gå i fel riktning, snubbla till och skada sena. Tjejen RED hem och sa sen att vi skulle höra av oss när hästen var frisk igen.... Vem fick sköta hästen och se till att han kunde ridas igång igen, tror ni? Mycket riktigt, JAG, som håller på med hästar för att det är en livsstil oavsett om det är uppsutten eller avsutten hantering.

Idag äger jag själv en häst och jag skulle ALDRIG skaffa ryttare som inte betalade för sig om jag behövde hjälp. För min häst kostar och tar tid vare sig hon är frisk eller sjuk och jag vill veta att jag får den hjälp jag behöver.

Jag får rida min kompis 6åriga ridtravare några gånger i månaden. Fast då aldrig själv eftersom jag är ganska nybörjare och hästen är stark och busig.

Jag ringde på en annons för några veckor sedan, en tjej som bodde mer än 2 mil bort som ville att någon skulle rida hennes häst minst 1 gång i veckan. Det skulle kosta mig 600:- i månaden. Det är ju svindyrt... Men jag ville ändå eftersom jag bara rider på ridskola en gång i veckan. Men då sa min kompis : "Asså, det är ju jättelångt borta! Och så måste du betala! Då kan du lika gärna springa till stallet varje dag och mocka till min häst och rykta han!"

Så jag bestämde mig för att skita i det "jobbet"(?) och så fick jag en gång till i veckan på ridskolan av pappa i julklapp. Dessutom får jag ju rida min kompis häst alldeles gratis! Jag är emot de som tar pengar för att man ska hjälpa till...

:D

att ta betalt för att någon annan rider min häst är som att ha tjänstefolk som får betala för att dom skurar mina golv!:smirk:

Jag både håller med och inte.
Jag bor i Stockholm och här är stallhyrorna skyhöga så jag anser att man bör betala lite för sig här. Om man däremot har ett stall på gården hemma eller liknande så tycker jag det känns lite fel att betala då man troligen också står för bensinpengarna för att ta sig ut dit.
Det är det här med tillgång och efterfrågan. Många här i Stockholm vill rida, men inte många har råd att ha häst här själv.

solregnen skrev:
Okej... nu vill jag höra era tankar kring detta ämne ang. pengar. '

Min filosofi har nämligen alltid varit att Ge och Ta.
Om jag rider någon annans häst betyder det ett plus för mig som får röra på mig och njuta av detta fantastiska djur och ett plus för hästägaren som får ledigt denna dag.
Så länge det har hållt sig på en tur i skogen alt. i ridhuset (kanske dåligt väder - kanske instruktion från ägaren) har jag alltid ansett att det inte finns någon mening att varken jag eller ägaren skall betala varandra för dessa tjänster.

OBS. innan vi går vidare i denna diskussion vill jag poängtera ett par saker där undantag finns (bara enligt mig, givetvis!)
- Ryttaren betalar själv för sina ev. ridlektioner/tävlingar
- Nybörjare som kanske vill ha hjälp att lära sig rida bör betala
- Tillridning = ägaren betalar Ryttaren

nu fortsätter vi och till själva problemet...
Jag är uppväxt på en mindre ort där hästägare har bokstavligen varit överlyckliga om du vill ta hand om deras hästar och dessutom visat dig vara ambitiös. Inga problem alltså.
Men nu när jag flyttat till Stockholm känns det som att varje kotte vill ha betalt för att jag skall ta hand om deras häst och rida ut i skogen och mocka skit! (så kul är det inte) Alltså tycker inte jag att jag faller in i någon av mina ovanstående kategorier.
Okej. Jag förstår att det är väsentligt mycket dyrare att ha häst i sthlm än på en mindre ort. Men jag tycker att man borde ha tänkt på den utgiften innan man skaffat sig en häst! Anläggningar/ridskolor kan jag förstå om de vill ta ut en avgift - de är vinstdrivande företag, eller hur man skall betrakta dem. Men just det där med privat jag har lite svårt att förstå...
Har ni några andra funderingar kring detta? Någon som kanske håller med mig? eller andra tankar?

Håller med dig fullt ut.

Vissa skriver att det är så dyrt att ha häst att de inte har råd att betala för den om de inte har en betalande medryttare. Idiotiskt! Om de nu inte har råd att ha den om de inte har någon annan som hjälper till att betala ska man inte skaffa häst. Det är min åsikt. I första hand om jag skaffar häst så ska jag väl se till att JAG har råd med den och inte förlita mig på andra som ska hjälpa till. Då tycker jag man är lite fel ute när man köper häst.

Min häst kostar ca 2500-3000 i månaden. Jag klarar av kostnaden. (Hästen står i Gbg kanske ska tilläggas.) Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare, men om jag skulle de så skulle de få betala en summa varje månad för att nyttja min häst, OM de inte vore mkt skickliga (inte enligt sig, utan enligt mig) och kan hjälpa mig att vidareutveckla hästen ihop/tillsammans med mig i linje med vad jag och mina tränare tycker är bra. Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna...

IngelaH skrev:
Håller med dig.

Jag skötte och red, nämligen en ridtravare för ett antal år sedan. Jag red honom ett par dagar i veckan, longerade lite och lät honom ha ett par vilodagar. Han var nämligen ingen ungdom. Jag tog oftast emot veterinär och hovslagare, då ägaren jobbade natt och sov dagtid. Ägaren lät en tjej till sköta o rida hästen. En tjej som inte ridit så länge, men ändå tyckte att hon hade full koll. En dag, råkade hon och hästen missförstå varann, varpå hästen råkade gå i fel riktning, snubbla till och skada sena. Tjejen RED hem och sa sen att vi skulle höra av oss när hästen var frisk igen.... Vem fick sköta hästen och se till att han kunde ridas igång igen, tror ni? Mycket riktigt, JAG, som håller på med hästar för att det är en livsstil oavsett om det är uppsutten eller avsutten hantering.

Idag äger jag själv en häst och jag skulle ALDRIG skaffa ryttare som inte betalade för sig om jag behövde hjälp. För min häst kostar och tar tid vare sig hon är frisk eller sjuk och jag vill veta att jag får den hjälp jag behöver.

Just av den anledningen har jag så mycket som möjligt alltid undvikit medryttare helt. Men ibland har vi haf tflera hästar som behöver ridas, fler än vi hunnit med och då har det varit nödvändigt. Det enda osm fungerat är folk man känner väl, som är ansvarsfulla och vet vad det innebär att ha häst. Jag tar inte betalt eftesom jag vill kunna ställa krav, och begränsa om det behövs. Om en person betalar så vill de "ha valuta" och kräver att få göra det ena och det andra.
Riktigt duktiga ryttare utan egen häst växer inte på trän och hittar man en skulle jag hellre betala än ta betalt. Visst är det dyrt att ha häst inackorderad i städerna, så vissa bygger nog hela projektet på att ha en betalande medryttare för att ha råd. MEd eget stall kan man lättare välja och det är en fördel som inte alla har.
Vissa hästar som stått mej närmast har jag aldrig i livet haft medryttare på, utom syrran och mamma förstås. Man vill inte riskera sånt du beskriver med senskadan.

Polly_Mulle skrev:
Min häst kostar ca 2500-3000 i månaden. Jag klarar av kostnaden. (Hästen står i Gbg kanske ska tilläggas.) Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare, men om jag skulle de så skulle de få betala en summa varje månad för att nyttja min häst, OM de inte vore mkt skickliga (inte enligt sig, utan enligt mig) och kan hjälpa mig att vidareutveckla hästen ihop/tillsammans med mig i linje med vad jag och mina tränare tycker är bra. Om inte så skulle de få betala, att slita på min häst gratis? Nä, jag sysslar inte med välgörenhet för ridsugna...

Jag håller helt med dig!!!!

dear_jessie skrev:
att ta betalt för att någon annan rider min häst är som att ha tjänstefolk som får betala för att dom skurar mina golv!:smirk:
Att betala för att någon annan rider min häst är som att ha folk som får betalt för att de kör min sportbil.:cool:

jag har nog mest varit i lägen där det varit ganska självklart att jag inte betalat för att rida. min gamla sköthäst hade jag så mkt jobb med att det aldrig var frågan om att jag skulle betala ngt. (hade honom mer som på foder fast utan pengar inblandade). efter honom hade jag medryttarhäst, då betalade ägaren halva busskortet och klippte mig gratis mot att jag motionerade och mockade på mina dagar och så fick jag följa med på kurser och sånt om jag ville.

under hela min uppväxt har jag varit medryttare (köpte min egna häst när jag var 18). Har aldrig betalt något, hästägarna har bara varit glada för att de fått lite avlastning.

ibland har jag ställt upp om ägaren skulle bort eller av andra orsaker inte kunde släppa in/ut/mocka mm. Tycker det varit en bra balansgång.

har själv haft en tjej som ridit och pysslat med mina hästar, skulle aldrig drömma om att hon skulle betala för det. Ser det bara som positivt att jag får lite extrahjälp. En annan gång ställer ju hon upp och tar in/ut/mockar osv. Vi kör hellre ett utbyte i tjänster istället för att krångla med pengar.

Jag har haft medryttare på min häst i ca 2 år och har alltid tagit betalt för detta. Jag säger som vissa tidigare sagt att ansvarskänslan ökar för något som man betalar för.

Jag har tidigare varit medryttare själv på ett antal hästar och jag har då alltid betalat för mig. Anledningen att jag varit medryttare är för att man får större frihet och känslan av att ha egen häst de dagar man betalar för. Jag har aldrig sett det som konstigt eller att personen som tagit betalt gjort det för att tjäna pengar eller för att de inte har råd att ha häst.
Jag tar endast betalt för den summa som motsvarar stallhyran de dagar min medryttare har. Jag står sen för hovslagare, försäkring, extra foder, tandvård, vaccinationer och ev veterinärvård själv.
Många som är medryttare är ju det för att de själva vill ha just friheten att rida och då på en och samma häst och till ett lägre pris än vad ridskolorna kan erbjuda.
När jag var medryttare hade jag inte råd att ha egen häst så det var ett väldigt bra alternativ för mig. Så vill man inte betala så kanske man inte ska räkna med att få rida heller? Så har jag alltid sett på det.
Jag sponsrar inte heller andras ridning...det är ju valfritt om man vill svara på en annons och betala för att vara medryttare...så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ett problem?

Jag har råd att ha min häst själv, men behöver några dagar fritt pga jobb och annat och då är det bra att ha en medryttare. Jag har turen att dessutom ha fått tag i en som jag och min häst trivs väldigt bra med! :bow:
De dagar hon har min häst är hon fri att rida som hon vill och vill hon träna för instruktör får hon göra även det såklart. Jag ser det som ett bra samarbete!

Senast ändrad av en moderator:

Ramn skrev:
Att betala för att någon annan rider min häst är som att ha folk som får betalt för att de kör min sportbil.:cool:

Jasså??
Är det så?? din sportbil kan alltså inte bli stående i garaget en vecka utan att någon bryr sig ett skit om den, den klarar sig alltså inte att inte bli körd och tankad under en tid?

JAG ser det som hjälp och avlastning att någon rider någon gång emellanåt, jag kanske vill göra något anant och slippa stressa ut till hästarna någon gång och vet att allt blir ordnat ändå, att slippa stressa och de pengar de ändå kostar att åka till hästen är väl en betalning i sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar