Betala för praktik?

Sv: Betala för praktik?

Tänkte precis säga att det kan inte vara ett AR stall om de ska ha betalt för praktiken!! Vet bara om en som tar betalt och hon har slutat ta emot praktikanter och tar bara emot på ren utbildning.

Vem tusan har ni mer lyckats träffa på som tagit betalt för praktik. Jag kan inte komma på en enda... (nej nämn inga namn jag är bara förvånad)
Vad är AR-stall? *rodnar*

En liten teori:

Söker du arbetspraktik för att du är arbetslös/genom arbetsförmedlingen?

När jag gjorde det (för ca 2 år sedan iofs...) så visade det sig att företaget fick betala 3000:- till AMS för att ha mig som praktikant. Antar att det är för att man inte ska plocka åt sig en massa praktikanter som gratis arbetskraft istället för att anställa på riktigt?

Kan det ha varit dessa pengar som dina tänkta praktikplatser försöker att få igen av dig som praktikant? Rätt så fult isf, faktiskt...:crazy:

Jag vet flera ställen som både tar betalt och kräver en arbetsinsats för att man ska få tillgång till praktikplats och några lektioner.

Lite liknande medeltida lärlingssystem, där föräldrarna betalade en yrkesman för att ta hand om och lära upp deras barn.

Enl. mig är lärlingsssystem en utmärkt utbildningsform MEN inte till vilket pris som helst.

Antingen ARBETAR man av "kostnaden" för utbildningen genom att vara behjälplig i vardagsarbete och avlasta sin mäster.

Eller så betalar man för sin lärlingsplats och får sina lektioner.

Inte både betala OCH arbeta...

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att slita räv i två år hos en mäster mot lektioner, men jag skulle inte samtidigt vilja betala för att få göra det...

/Migo
lärlingsutbildad hovvårdare med fyra års rävslit i ryggen

Jag har sökt en hel del praktikplatser nu och häpnas av detta!
Alla vill ha betalt av mig som praktikant, minst 3.000 kr.
För mig är praktik ett sett att arbeta av den kunskap man lär-
att på ett lättsamt sett få en inblick i hur det är att jobba i resp. yrke
irl. Jag kan tänka mig att man tar betalt om det är en långtidselev som kommer. Men det vill jag inte betitla mig. Jag tänker inte
betala för att mocka skit och bära hö. Ska det kosta att arbeta?
Och lägger man till lite klasspersektiv på detta så kan d bli ruggigt.
Jag har INTE råd att inte ha en inkomst och samtidigt betala för
ett jobb jag gör. Låter ju helt befängt! *arg*

Seriösa praktikplatser och ALL information om HUR praktik ska gå till hittar Du på HYN's hemsida www.hyn.se
En praktikant ska INTE ha betalt, för då är man anställd! Det finns inget som heter praktiklön....
Praktikvärden ska inte ta betalt, enbart för kost och logi OM detta kan erbjudas...Annars räknas det som lön om det ger det "gratis"....
o.s.v.

ALLA som ska praktisera...läs NOGA på HYN's hemsida och SPRID informationen! Upprätta praktikavtal! Skriv en utbildnings- och målforumlering! Håll er till detta så blir det inga fel och missuppfattningar!

En praktikant ska ju inte ha betalt, omvänt finns vissa arbetsplatser som tar en summa pengar för att hålla en praktikant och det beror på att dels tecknar man försäkring för praktikanten men sen kanske det måste avsättas en handledare också. Denna handledare kanske drar in pengar på annat håll, och det är dessa pengar som man då ersätter till en viss del. Jag vet att vissa gymnasier och arbetsförmedlingar är medvetna om det här, och hjälper till med den ekonomiska biten så praktikanten slipper den. Ett ställe som tar emot en praktikant vet ju inte vad de får, kan i princip vara allt från något som inte kan/vet/eller vill lära sig till en som redan är riktigt duktig. Mocka skit är ju tyvärr baksidan av praktikplatsen, och även baksidan av en häst.;)
Om jag skulle ta emot en praktikant som inte kan delta i arbetet den första timmen av dagen, måste jag utgå ifrån att den praktikanten ser sig själv något utöver det vanliga. Kan jag och andra mocka skit, så är det något jag skulle kräva av en tänkbar praktikant också.

Liknande trådar

Skola & Jobb Usch, jag måste skriva av mig. På anonymt nick också... Long story short så sade jag upp mig efter ett år på mitt första jobb efter...
Svar
12
· Visningar
1 453
Senast: _Elly_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Det ringde en tjej som frågade om praktik via arbetsförmedlingen. Jag blev lite paff, har inte tänkt på det direkt då mitt företag är...
Svar
7
· Visningar
1 874
Senast: simpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama