Betala eller inte?

A

ansk

Tycker ni att jag bör betala ngt för att rida 2 ggr i veckan på en 22-årig arabkorsning 156 cm? Jag ska mocka och lägga in hö i boxen och kommer att rida valacken i dressyr samt på uteritt. Jag har väldigt stor och lång erfarenhet av egen häst, andras hästar, ridskolehästar och framgångsrikt dressyrtävlande i lätt klass samt startat lite hoppning.

Hur mkt är rimligt att betala i så fall? Det är ägarinnan som haft annons ute och behöver hjälp. Hon rider bara en gång i veckan och hästen behöver gå mer enligt vet.ordination (förstorat skap).

På torsdag ska jag troligen provrida. Jag kommer att få välja dagar som jag vill ta hand om hästen. Valacken har tävlat hopp o fälttävlan när han var yngre.

Sv: Betala eller inte?

Är det för att hon behöver hjälp med att få hästen motionerad så som nu är fallet skulle jag antingen inte betala alls eller betala en mindre symbolisk summa. För mig är att man betalar lite gran ett sätt att säga att man kommer ta hand om hästen bra iochmed att man betalar för att rida å sköta om den. fast jag vet ju att så inte är fallet alla gånger åt båda hållen.

Letar du medryttarhäst för att du vill rida? Isåfall tycker jag att du ska betala om ägaren önskar betalning, men det står väl i annonsen? Är det däremot ett jobb du letar efter, ja då får du väl göra det istället, och då är det du som ska ha betalt.

Allt som har med hästar att göra kostar pengar. Varför skulle hästägaren hålla dig med häst och utrustning gratis? Att du mockar och lägger in hö är ju självklart, det är sådant som hör till den dagliga skötseln och tycker inte jag räknas som någon "betalning".
Medryttre är man ju för att man älskar hästar och ridning men har inte lust/inte råd/vill inte ha så stort ansvar osv som med en egen häst. Då kan man vara med och dela häst med någon annan men får nog räkna med att hjälpa till även med den ekonomiska biten.
Om det inte är så att du kommit överens med ägaren att du ska utbilda hästen men det tror jag knappast med en så gammal häst.

Vet att många inte håller med mig men för mig är det självklart!

Ja, jag tycker att du bör betala. Kanske inte så mycket, men iallafall en del. Det kostar ju ändå rätt mycket att ha häst.

jag håller med dig, men finner en viss skillnad i om ägaren behöver hjälp eller om den vill ha hjälp. Om du förstår vad jag menar.

Hejsan jag tycker att 200kr/mån är nog tillräckligt.Tycker att egentligen så ska du vara den som får betalt.Med tanke på din erfarenhet så är du en tillgång för ägarinnan. Men inte mera i månaden. Det är ju lite om du ska/kan utbilda hästen dessutom då ska du få betalt.Men det är min personliga åsikt. Lycka till o kram från Silvette

Tycker inte du ska betala alls.. Det är ju ägaren som behöver hjälp,behöver dig. Inte tvärtom. Varför ska du betala för att du hjälper henne? Borde egentligen vara tvärtom om det ens är någon som ska betala..

Det verkar vara ungefär 50-50 av er som tycker att jag ska betala eller inte, så det här var inte lätt. Tjejen som äger hästen är 25 år och har hästen inackorderad i ett stall ca 1 mil utanför stan. Hon jobbar till 19 de flesta kvällarna och har inte tid med sin häst. Hennes pappa mockar för han har oxå en häst i samma stall. Ägarinnan tycker att man ska betala 500 kr/mån. Då får man rida hur många dagar man vill men jag kan bara ta 2 dgr i veckan. Hon har valt ut mitt svar som nr 1 av alla svar hon fått. Jag är 42 år och kan säkert lösgöra den här hästen på ett bra sätt, om inte annat. Utbildning är inte så aktuellt med tanke på hans ålder men han behöver tydligen motion för sin hälsas skull! Hästen ska vara snäll och trafiksäker men får sina "spel" ibland, vad det nu kan innebära. Tydligen har hon valt bort för unga orutinerade ryttare.

Jag kanske kan betala 200-400 kr/ mån, men inte mer tror jag. Jag är arbetslös och går på 70% av heltidslön och vi har en ponny att betala för inackorderad i ett annat stall åt andra hållet. Så jag vet mkt väl vad det kostar att ha häst...

Jag har resonerat så här.Har haft häst i 15 år(så jag vet att de kostar.)

Vill jag själv ha hjälp så betalar jag.
Vill någon komma och rida på min häst så får de betala.
Men om det blir merkostnader för mig för att den andra rider, t.ex. hårdare träning och hästen måste skos så delar man på kostnaderna.

Just detta fall så behöver hon ha en medryttare inte bara för att hästen ska få komma ut mera utan just eftersom den behöver det enligt vet. och då skulle jag själv inte ta ut något av medryttaren.

Fast hon kanske resonerar som att man kanske är mera rädd om hästen om man betalar.
En del är mera rädd om sakerna om man hyr än lånar, om du förstår.

Lycka till

det är ju tillgång o efterfrågan ang betalning.
ett par hundra kan man ju alltid bidra med...
iaf ngn slags kostnad för skoning eftersom hästen antagligen behöver skor för att ridas. (om den inte rids barfota vill säga)

men det beror ju på.
det kostar ju att ha häst, det gör det ju.
men om hon bara rider hästen 1 g/vecka så verkar hon ju mer behov av hjälp med skötsel så då kanske inte betalning ens är nödvändigt?

om hästägaren är med o håller igång hästen o bidrar till att den är i god kondition tycker jag att det är lite annorlunda men inte om hästen är i dålig kondis o knappt riden...då kan man ju rida utan kostnad.

Om hästen behöver motioneras och ägaren inte hinner med tycker jag att du inte ska betala.

Om hästen är en läromästare som kan utveckla din ridning tycker jag att du ska betala.

Jag har själv haft avlastning med min egen häst som fått rida som tack för hjälpen. Min häst är välutbildad, och skulle någon vilja rida henne för att lära sig av henne, på tid som jag själv skulle kunna rida, vill jag ha betalt.

Allt som har med hästar att göra kostar pengar. Varför skulle hästägaren hålla dig med häst och utrustning gratis? Att du mockar och lägger in hö är ju självklart, det är sådant som hör till den dagliga skötseln och tycker inte jag räknas som någon "betalning".
Medryttre är man ju för att man älskar hästar och ridning men har inte lust/inte råd/vill inte ha så stort ansvar osv som med en egen häst. Då kan man vara med och dela häst med någon annan men får nog räkna med att hjälpa till även med den ekonomiska biten.
Om det inte är så att du kommit överens med ägaren att du ska utbilda hästen men det tror jag knappast med en så gammal häst.

Vet att många inte håller med mig men för mig är det självklart!

:bow: :bow: :bow:

Tycker ni att jag bör betala ngt för att rida 2 ggr i veckan på en 22-årig arabkorsning 156 cm? Jag ska mocka och lägga in hö i boxen och kommer att rida valacken i dressyr samt på uteritt. Jag har väldigt stor och lång erfarenhet av egen häst, andras hästar, ridskolehästar och framgångsrikt dressyrtävlande i lätt klass samt startat lite hoppning.

Hur mkt är rimligt att betala i så fall? Det är ägarinnan som haft annons ute och behöver hjälp. Hon rider bara en gång i veckan och hästen behöver gå mer enligt vet.ordination (förstorat skap).

På torsdag ska jag troligen provrida. Jag kommer att få välja dagar som jag vill ta hand om hästen. Valacken har tävlat hopp o fälttävlan när han var yngre.

Allt är ju en fråga om tillgång och efterfrågan. Alltså var du bor och hur många intresserade medryttare som kan lura i buskarna. Hemma hos mig så går det inte att ta betalt från någon medryttare. Jag bor allt för långt bort från civilisationen att det faktiskt inte går att hitta en medryttare, ens till den mest fantastiska häst.

Hälsning Maja

Görel: Jag tror inte att den här gamla hästen som är i dålig kondition och dessutom tjock kan utveckla min ridning. Möjligen kan jag utveckla honom lite grann. Utan han behöver motioneras och ägaren behöver hjälp. Allt detta talar väl för att jag inte bör betala ngt eller t o m få betalt. MEN det är väldigt många fler här som vill vara medryttare än det finns medryttarhästar(tillgång-efterfrågan) vilket gör att nästan alla betalar här omkring, om man är medryttare. Det är valackens ålder som gör mig lite tveksam men om jag provrider så får jag ju se om jag gillar honom. Om jag gör det kan jag väl betala lite men annars får hon nog ta en annan medryttare så tillvida hon inte ångrar sig och låter mig rida gratis. Det är ju ett ansvar att vara medryttare och många yngre brister på denna punkt anser jag, som själv haft flera medryttare på mina hästar. Dom kommer inte, rider hårdare än man kommit överens om eller glömmer fixa maten. DÅ visst är det stor skillnad på medryttare.

Som jag ser det så har du två val. Antingen vill du rida den här hästen, och då betalar du. Eller så vill du inte betala, och då avstår du. Enkelt.

Visar det sig att ingen vill rida hästen om de måste betala för det så lär du få frågan igen, utan pengakrav.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 740
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar