betäkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

Ska betäcka mitt halvblodssto nu i vår med en andalusier.
Hingsten står ca 20 mil från mig. Vi ska betäka naturligt.
Jag har funderat ut hur allt kommer att gå till men jag är lite osäker på allt eftersom att det är första gången för mig. (inte för stoet)
Är så nervös att jag ska ha missat något.
Det här med brunsten känns lite ovant. Måste ju hålla koll på hur hon brunstar och anpassa betäkningen efter det. Har ingen hingst i stallet så jag vet inte om jag verkligen kommer att MÄRKA när hon är i högbrunst. Vad gör man om när jag kommer ner till hingsten och så visar hon inget intresse för honom. Ja då är det väl ioförsig bara att vänta tills hon blir det. Är lite orolig hur jag ska passa in allt med mitt jobb i sommar och så.
Men jag antar väl att det ordnar sig. Måste bara få skriva av mig lite. Komm gärna med tips och ideer. :confused:

Sv: betäkning

som hingst ägare så vill jag gärna ha stona några dagar innan dom går in i brunst. Det kan hända när man skickar ston till hingsten så kan dom avbryta sin brunst!
så jag tycker att det är bättre att dom får vänja sig några dagar innan :)
lite nyfiken vilken hingst är det?
Har själv P.R.E hästar :love:

Sv: betäkning

Jag sager nastan samma sak. For att slippa oroa bade dej och stoet blir det nog bast om du lamnar stoet ett par dagar innan du tror att hon ska brunsta.
Dock kan det vara roligt for dej att vara med pa sjalva betackningen, sa be hingstagaren ringa dej dagen innan ditt sto betacks, sa att du kan aka dit och vara med.

Be nagon som finns nara dej att hjalpa till nar det galler att kolla brunsten, om du ar osaker pa det. Ibland kan det faktiskt vara lite krangligt, eftersom alla ston ar olika. Vissa visar valdigt tydligt, medans andra ar precis som vanligt.
Be om hjalp, eller ring veterinaren och lat veterinaren kolla vart i cykeln hon ar. Da vet du precis nar su ska aka till hingsten med henne.

Lycka till!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 595
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar