Betäckt av eget föl

Suspiria

Trådstartare
En vän har ett fjordkorsningssto som nu fick ett föl och det kan inte vara någon annan pappa till det än hennes tidigare hingstföl (med fjordpappa).

Jag funderar på vad det blir av såna föl, finns det risk för några konstigheter? Hur registreras dom?
Om det ska säljas, blir värdet knappt något alls då?

Hon skäms jättemycket men kommer göra det bästa av situationen. Hon kommer troligtvis inte ha möjlighet att behålla fölet senare (stoföl). Hingstfölet skiljdes av vid 9 månaders ålder utan att ha visat några tecken till intresse, men det kan gå fort såklart.
 
Det har hänt att så unga hingstar fått sin mamma dräktig. En betäckning kan gå blixtsnabbt och ingen håller ju sina hästar under uppsikt 24 timmar om dygnet så det kan mycket väl missas.

Fölet kan registreras med okänd stam hos SH. Även om fölet saknar avelsvärde kan hon ju bli en trevlig häst som man kan ha roligt ihop med!
 
Det har hänt att så unga hingstar fått sin mamma dräktig. En betäckning kan gå blixtsnabbt och ingen håller ju sina hästar under uppsikt 24 timmar om dygnet så det kan mycket väl missas.

Fölet kan registreras med okänd stam hos SH. Även om fölet saknar avelsvärde kan hon ju bli en trevlig häst som man kan ha roligt ihop med!
Ja, det är ju så. Okej!

Är folk intresserade av att köpa en sådan häst även till hobby?
Är det jättefel att då säga att fadern är okänd bara?
 
Det har hänt att så unga hingstar fått sin mamma dräktig. En betäckning kan gå blixtsnabbt och ingen håller ju sina hästar under uppsikt 24 timmar om dygnet så det kan mycket väl missas.

Fölet kan registreras med okänd stam hos SH. Även om fölet saknar avelsvärde kan hon ju bli en trevlig häst som man kan ha roligt ihop med!
Man kan ju registrera hos SH som korsningshäst med känd "stam" på mödernet. Även på en korsningshäst finns det nyttor med att härstamningen är känd.
Antagligen något lättare att sälja om den registreras som korsningshäst med delvis känd stam.
Den kanske liknar en Fjordhäst? Då vill nog eventuella köpare veta "hur mycket Fjordhäst".
Å andra sidan så kan ju lika gärna den/de andra raserna i korsningen ge karaktär åt avkomman.
Men, hur som de flesta, vill nog gärna veta, även i passet, vem som är mamma.

Risken för att fölet skulle vara "knäppt" på grund av inavel är mycket lågt.
Fölets mamma var väl en korsning med Fjordhäst? Då har man redan spätt ut eventuella nära släktskaper inom Fjordrasen, så fölet kommer antagligen att få det mesta av sitt sätt att vara av mamman, som uppfostrar fölet, men inget konstigt.
Exteriört behöver man inte heller oroa sig så särskilt mycket, fölet kommer nog att se ut som Fjordhäst mer eller mindre.
 
Du har fått många bra tips. Jag förstår att din vän tycker det är jobbigt och en jäkla dyr läxa.

Det som förvånar mig är att folk som frågar om råd (alltså inte TS vän utan andra på diverse forum) - hur de ska hålla sina hingstungar och får rådet att sära på ungen och ston innan de är 8 månader tycker att de håller koll och särar när det börjar klättras - som om de har koll 24/7?
 
Det finns ju ett antal exempel på hästar som blivit bra hästar trots så nära släktskap som i detta fall. DÅ har man tom valt att korsa dotter med far etc... Tror det inte var helt ovanligt för ca 50 år sedan och för att "konsolidera" en ny ras. Inget jag rekommenderar och jag skulle kanske tänka en gång extra innan jag köpte en sådan avkomma. Men - det behöver inte bli katastrof.
 
Det finns ju ett antal exempel på hästar som blivit bra hästar trots så nära släktskap som i detta fall. DÅ har man tom valt att korsa dotter med far etc... Tror det inte var helt ovanligt för ca 50 år sedan och för att "konsolidera" en ny ras. Inget jag rekommenderar och jag skulle kanske tänka en gång extra innan jag köpte en sådan avkomma. Men - det behöver inte bli katastrof.

Jag vet om flera kombinationer med araber som varit MYCKET nära släkt. De har varit helt normala hästar som fått normala avkommor. Ett sto var lite fladdrigt men det tror jag mest var för att hon blivit illa hanterad på galoppbanan :(
 
En vän har ett fjordkorsningssto som nu fick ett föl och det kan inte vara någon annan pappa till det än hennes tidigare hingstföl (med fjordpappa).

Jag funderar på vad det blir av såna föl, finns det risk för några konstigheter? Hur registreras dom?
Om det ska säljas, blir värdet knappt något alls då?

Hon skäms jättemycket men kommer göra det bästa av situationen. Hon kommer troligtvis inte ha möjlighet att behålla fölet senare (stoföl). Hingstfölet skiljdes av vid 9 månaders ålder utan att ha visat några tecken till intresse, men det kan gå fort såklart.
Tycker inte det är något att skämmas över alls. Så kan det gå. Nu vet hon bättre. Jag har aldrig hört om något som helst problem med inavel i ett led hos häst. Hade en granne som envisades med att ta avkommor på ett ponnysto med hennes första avkomma som var en "snygg" hingst. Det blev trevliga hopponnyer. Vi hästtjejer runt om tyckte det var förskräckligt men det handlade ju om vår etik. Hästarna for ju inte illa.
 
Tycker man ska försöka regga stam. Helt enkelt för att undvika att en framtida ägare betäcker med en hingst som även den är nära stam och det blir rejäl inavel. Eftersom det är ett stoföl...

Man kan ju tala om stammen även om den registreras med okänd stam.

Kostnaden blir ju så mycket högre om den ska registreras med stam.
 
Man kan ju tala om stammen även om den registreras med okänd stam.

Kostnaden blir ju så mycket högre om den ska registreras med stam.
Stoet är som jag förstår det importerat i magen på sin mamma så tror risken är liten för att den betäcks med något närbesläktat. Det går ju aldrig att förhindra framtida avel dock.
 
Man kan ju tala om stammen även om den registreras med okänd stam.

Kostnaden blir ju så mycket högre om den ska registreras med stam.

Man kan tala om. Men det är inte säkert att köparen gör det till nästa ägare. Så om möjligt, dvs med hänsyn taget till om det är jättedyrt att regga med stam (borde inte vara det då samma person äger både mamma och pappa, men det kan ju ändå vara så det blir väldigt dyrt kanske rent registermässigt)
 
Man kan ju tala om stammen även om den registreras med okänd stam.

Kostnaden blir ju så mycket högre om den ska registreras med stam.
Njae, det är ändå en korsningshäst (mamman är korsning), så det blir "bara" en korsningshäst med känd stam i SH:s register. Det är bara småpengar som den typen av registrering kostar.
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 250
Senast: Habina
·
Gnägg Tio år gammal var jag, när jag författade detta brev. Jag hade haft Sofia som foderhäst i ett år, och det lutade mot att lämna tillbaka...
2
Svar
38
· Visningar
4 773
Senast: LindgrenV
·
Avel Hallå! Har en vän som behöver lite hjälp, då jag inte kan ge henne ordentliga svar vänder jag mig till hjälpande medmänniskor =)...
2
Svar
32
· Visningar
4 139
Senast: ZaNdRoRiA
·
H
Avel Hur gör ni, eller hur skulle ni göra? Jag har ett dräktigt halvblodssto som ska föla den 8 maj. Om det blir ett stoföl behåller jag...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp