Betäcka KWPN med PRE?

B

BonnieS

Jag har en PRE hingst med Cartujano i blodet. Jag har en bekant som vill betäcka sitt avelssto E: Briar med honom, stoet är väldigt trevligt, pigg i ridningen men annars trevlig att rida också. Min hingst är väldigt snäll, mild i psyket och väldigt trevlig att rida.
Tror ni att det skulle bli en bra korsning? Stamtavlorna går inte "ihop" på något sätt och det är inte stoets första föl.
Frågar er bara då jag bara betäckt PRE ston med mina hingstar tidigare men vad tror ni?
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Stoet är utav rasen KWPN/Sv Halvblod.
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

gissningsvis att de inte har gemensamma förfäder på så nära håll att det syns i en "vanlig" stamtavla :)
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Det är väl rätt självklart att de inte har gemensamma förfäder eftersom den ena är PRE och den andra SWB... ;)
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Vad har cartujano blodet med det hela att göra ???
Är stoet bra och kompletterar din hingst och han stoet så är det ju bara att betäcka ;) Och att båda har utmärkt temperament ska jag tillägga:)

Tesora
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

ja jag kollade dom jag oxå! Finns inga med dom namnen , Men som du säger kan ju vara smeknamn ??

Tesora
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Ingen av dem har någon "gemensam" hingst i stamtavlan alltså det blir inte inavel på något sätt. Stoets typ gammelmormor var 50% PRE så det är därför jag kollade det extra noga :)

Det är smeknamn allihop, kan inte stava deras IRL namn utan pass eller ägarbevis haha :)
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Var i KWPN stammen har du hittat PRE ? Har du någon länk till stoets stam , Mycket spännande i så fall :laugh: Och sen frågan vad är det för betydelse med Cartujano blod i hingstens stam ? Skulle vara kul att få veta dom riktiga namnen på hingstarna du har :) Du har väl passen så det är ju bara att kika efter ;)

Tesora
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Eller så kan TS enkelt gå in på ridsportförbundet och kolla på tävlingsresultat :idea: Söker hon på sitt eget namn så får hon ju upp namnen på alla hingstarna!

Jag har bevistat en hel del dressyrtävlingar i Skåne de senaste åren, men de PRE-hingstar jag sett är lätträknade (och där känner jag ryttaren).
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Är dessa tävlade då ? Då borde man ju veta vilka dom är! som du säger inte många som tävlar sina PRE ,, Men om det inte är på pay and ride då kan man ju inte se några resultat :-)

Tesora
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

du kan ju kika lite i ts tidigare trådar och se vad som är gjort med vilken häst.
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Har gjort detta , men blir inte klokare på vilka PRE det kan vara i och med att det ska ju tydligen vara smeknamnen på dom hon använder här på buke :)
Men skulle ju vara kul att se var hon tävlat , det är ju jätte roligt om flera kommer ut och visar sina hästar

Tesora
 
Sv: Betäcka KWPN med PRE?

Cartujano är en blodslinje, inte en hingst. Cartujano-linjen härstammar från munkarnas egen uppfödning i Jerez de la Frontera som avlade Cartujanos under 300 år. Detta är väldigt mytomspunnet och det diskuteras mycket runt vad som verkligen är sant.

Cartujanohästen används ofta för att förbättra andra linjer inom rasen. Ca 3 procent av alla PRE-hästar är rena Cartujanos, men 82 procent av alla PRE-hästar har Cartujanoblod i sig. Cartujanohästen är av den klassiska typen av PRE
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 543
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp