Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

tack för ett utförligt svar!! Jag blir faktist sugen på att låta mitt sto genomgå detta då jag ej vill "bli av med henne" men ändå ha avkommor....

Hur mkt går detta på tror ni??

En ny GPhäst är ju inte billigt så kostar det ej alltför mkt pengar o tid så skulle jag jättegärna ta kontakt med station som kan detta.

Någon som vet någon kunnig?

Någon som varit med om detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Nu vet jag inte vart du bor, men min station här i Danmark (några mil från Köpenhamn) har en del erfarenhet av ET.
De hjälper dock inte till att finna mottagarston, dem ska du själv stå för. PM:a om det inte är utanför din räckvidd, så kan du få namnet på dem :)
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Ok, bor i sthlm. Befinner mig i falsterbopå somrarna dock men...detta är ju något som kräver nrhet till sin station hela våren antar jag.

Roligt det här med tvillingar förresten.

Tänk om man skulle få 2 st avkommor samma år av samma sto!! Det skulle ju vara riktigt roligt! Men...hur lika skulle de bli? Någon som vet? Samma kön?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Nu måste jag fråga en grej. Tanken slog mig idag (så det är inte genom tänkt men jag spekulerar lite) att jag ev skulle kunna göra en embtyotransferation på mitt tävlingssto så att säge "genom" mitt gamla ridhäst som idag används i avel. Att jag kan tänka mig göra detta är för att jag gillar min tävlingsstos stam bättre än den andra och tävlingstoet har bla. bättre blup, resultat och ridbarhet! hon är dock "fulare" är den andra men jag anser att utseendet spelar inte störst roll. Men tanken slog mig och jag har tidigare funderat att låte henne få ett föl om några år och har redan bestämt hingt så de var bestämt men så slog tanken mig med att flippan blev ju dräkigt "genom ett annat sto" så varför kan inte jag? Jag skriver här för att jag vill ha åsikter och andra som tidigare misslyckats eller lyckats med embryotrans. kan dela med sig av sin erfarenhet!:bow:
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Knapplån*

Hej!

Jag funderar på att betäcka mitt 15 åriga sto. Hon är fullt frisk och i kondition. Precis som många andra här trodde också jag att det blir mer farligare att betäcka en gammal häst. Man vill ju inte att något ska hända hästen på fölets bekostnad.. Bra skrivet av er andra så nu får jag väl ta en funderare med ;)
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Vet att tråden är lite äldre men passar för mina frågor.
Någon här som fått föl genom embryotransfer? På vilket sätt går man till väga? kostnader? Vad krävs av de olika ston ("moderstoet" samt stoet som är mottagare)?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Mitt sto fick föl som 4-åring, 10-åring, 18-åring och 23-åring. Tog sig på första försöket åtminstone de två sista gångerna för då var hon i vår ägo.

Att betäcka en som är 17 år är inga problem om den fått föl förut. Det är individuellt hur de tar sig, en del unga hästar är svårare att få dräktiga än äldre. :)
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

*KL*
Jag har lärt mig en del sedan denna tråden startades.
Det jag har lärt mig är att bäst före datum på ett sto i avel är 16 år. Efter det börjar ålders förändringarna komma i livmodern på alla ston. Dessa gör att det blir svårare att få stoet dräktigt och gå hela tiden ut. Av någon ännu inte känd anledning så gör det inte lika stor skillnad på ston som är kontinuerligt i avel. De får ålders förändringarna men får inte så mycket problem med dem. Det spelar inte heller någon roll om stoet haft föl tidigare eller inte utan det som spelar roll är att hon kontinuerligt används i avel. Tar man henne ut något år ur aveln, så har hon samma problem som ett sto som inte haft föl.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

jag har fått tipset att använda www.keros.be .

Kostar ca 30 000. funderar på det. Finns en del smaskiga hingstar att välja på. Har man "tur" får man 3 föl.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Där mitt sto står, gör de endel ET, och av antalet föl som skuttar omkring verkar det inte SÅ svårt:)
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Men görs det inte i sverige då?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det görs på Flera seminstationer i Sverige. En del är ganska skickliga på det, men man skall komma ihåg att procent chansen att få föl ligger bara på ca 30% med en massa dyra omkostnader...

Jag har själv provat 2 ggr på en säsong och det lyckades inte... Men kostade en hel del...
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

jag har fått för mig att det är lättare att lyckas om man som i tex Keros fall har flera hundra mottagarston...? Att det är "den biten" som ska klicka. Att stona som ska inplanteras med ägg måste vara i "fas"?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Stämmer. Man plockar ju ut embryot dag 7, och då ska även mottagarstoet vara på dag 7 efter ovulation.
Så för att lyckas bör man ha 2-3 ston att välja på, som man synkroniserar.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Jag hade flera mottagarston som var "synkade med mitt sto", veterinärerna var bland de första i Sverige och då bland de skickligaste och är fortfarande det, men det hjälper inte... Dr procent kontra lev föl är ändå inte så höga procent, det skall man vara medveten om.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det finns nog ingen som har flera hundra synkade mottagarston...Kan du synka 1-3 så är det bra:)
 

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 249
Senast: KickiH
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 227
Senast: MaRomer
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 415
Senast: token
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 186
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp