Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Q

quinta essentia

Hej allesammans!

Har ganska så nyligen köpt ett lite äldre sto med kanonstam (dessutom en ganska så sällsynt sådan...) och egna tävlingsmeriter. Meningen är att jag ska ha henne som tävlingshäst, men jag tycker samtidigt att det hade varit hemskt tråkigt att inte ha iaf ett föl efter henne... Därför undrar jag vad ni har för tankar antingen kring att betäcka ett sto som eventuellt är runt 17 år då eller att istället fösöka med embryotransfer isf redan nu. Risken med att betäcka ett äldre sto är väl att hon kanske inte tar sig... Hon har däremot sen tidigare haft ett föl som för övrigt har placeringar i svårklass så med tanke på att hon har fått föl ökar väl chanserna lite att få henne dräktig eller? Embryotransfer är däremot väl ganska dyrt har jag för mig och det är inte världens bästa dräktighetsprocent har jag hört... Hoppas ni har några kloka tankar och funderingar!
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

För ett friskt sto som är 17 år och har haft föl innan finns inga större problem med varken dräktighet eller fölning. Om hon inte råkar för någon infektion eller liknade ska det inte vara någon fara.

Däremot så är ju embryotransfer dyrt och om man verkligen vill ha ett föl den vägen brukar man ha flera "värdston" som mottagre. Så det gör det ju inte billigare.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det bör inte vara några problem att betäcka en 17- åring, och särskilt inte om hon haft för tidigare :)!

Lycka till!
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Skönt att höra att ni inte tycker att 17 är för gammalt för att betäcka. Tänkte däremot på det är med infektion. Hade det gått att kolla redan nu flera år innan en eventuell betäckning ifall det iaf inte finns sådana hinder i dagsläget? Sen så kan ju allt ändra sig i framtiden....
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det går att ta prov man gör det när stoet är brunstigt. Men det finns ju inget som säger att hon inte kan få en senare.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Har provat göra embryo transfer på mitt sto 2ggr, hon tog sig aldrig mitt i tävlingskarriären, men jag lånade gratis mottagarston av en kompis, men i slutändan blir det ändå ganska dyrt... ca 3000kr per urspolning och försök, samt Pg och uppstallning/bete/gyn/seminavgift/ mm för det ev mottagarstoet. Jag provade 2ggr 1999 på Flyinge sen gav jag upp... Har sedan fått 6 Fantastiska avkommor på naturlig väg och det har varitmkt roligt!!
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Du fick alltså inget föl genom embryo eller? De kostnader du berättar om för mottagarstoet hade man väl haft ändå även om det bara var en vanlig betäckning så då tycker inte jag 3000 per försök låter så vansinningt dyrt som jag trodde.... Ditt tilltänkta mottagarsto skrev du att du fick låna gratis och det problemet har väl inte jag heller för jag har andra egna ston som man skulle kunna använda, men vilka krav hade du på ditt mottagarsto? Hur gammal ska den helst vara och ska den ha haft föl tidigare mm. Sen så kanske tekninken har utvecklats lite sen 1999 så att fler blir dräktiga kan man ju hoppas...
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Du får räkna på lite mer kostnader. Kan t ex ett av mina ston som kostade lite över 8000:- på två försök med vanlig hingst på AI i år utan att bli dräktig. Då har det ju inte varit någon urspoling m m utan bara de vanliga avgifterna till hingststationen och deras veterinär. Plus att hon bara var uppstallad där precis den nödvändiga tiden. Tittar på Flippan och hennes transfer så var det ju ganska många olika mottagar ston som det sattes in ägg i men bara ett som tog sig. Kommer inte ihåg om det fyra eller sex olika ston, med det vara flera. Som sagt endast ett föl i slut ändan.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Jag tycker ej att det låter dyrt då man ju får ett tävlingshäst "gratis" att behålla...men däremot krångligt;)

Jag köpte ett svårklassto för exakt ett år sedan o la ut en liknande tråd då jag ju också känner att det vore kul att ha kakan o äta den men då det verkade som att man måste ha fler mottagarston samtidigt som skall brunsta i fas mm så gav jag mig ej in i det utan har nu ridit henne o satt igång med trän för fullt inför tävlsäsongen o hoppas att hon nästa år kan insimineras då hon också fått avkomma innan...o då är 17 år- man vill ju ha avkomma om stammen är bra o många i familjen presterat högt.

Vad har du för stam på din häst?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det är ett holsteinersto efter Calando och han själv är ju död sedan länge (född 1974) så avkommerna börjar bli allt färre...
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Vad har du för stam på ditt sto?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det bör inte vara några problem att betäcka en 17- åring, och särskilt inte om hon haft för tidigare :)!

Lycka till!

Lånar tråden lite.. om hon varit 17 och inte haft föl tidigare. Hade svaret varit detsamma då? Finns det mer risker om man betäcker ett äldre sto första gången? Eller har de bara svårare att bli dräktiga?
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Voltaire-Urbinella-urbino.

Vad är det mer än calando? Ja, låter som en bra ovanlig stam på ett sto! Har hon hoppat höga klasser?

Tycker absolut att du skall ta Calidoblod om det ej krockar med mammans sida! Calido är en stark förärvare eller hans son cagancho som jag köpt ett superfint sto efter som nu blir 5 o är riktigt fint.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Lånar tråden lite.. om hon varit 17 och inte haft föl tidigare. Hade svaret varit detsamma då? Finns det mer risker om man betäcker ett äldre sto första gången? Eller har de bara svårare att bli dräktiga?

Kanske inte fler risker men det kan klart vara något svårare att få stoet dräktigt.
Risker finns för alla ston med stigande ålder. Som t ex moderkakeavlossning (tror det heter så) det är när moderkakan lossnar från livmoderns väggar där den ska sitta fast tills fölet är fött.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Svarar dig och TS på en gång:

Mitt sto var 17 då hon fick sitt första föl. Det svåra med äldre ston är att få dem dräktiga, i övrigt är det i princip ingen skillnad mellan yngre och äldre ston när det gäller dräktighet och fölning.
Hästar stelnar inte i sitt bäcken (till skillnad mot t.ex hundar och människor) när de blir äldre, och därför blir det inte svårare för ett äldre sto att föla, även om det är första gången.
Att det ibland är svårare med att få dem dräktiga kan oftast lösas med hormonbehandlingar samt att de, om de är i hög kondition, ges någon månad innan att trappa ner lite och ta det lugnare.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Hästar stelnar inte i sitt bäcken (till skillnad mot t.ex hundar och människor) när de blir äldre, och därför blir det inte svårare för ett äldre sto att föla, även om det är första gången.

Aha, detta var jag inte medveten om, trodde det var därför man ser folk avrådas från förstagångsbetäckningar av äldre ston.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Det är en vanlig missuppfattning att äldre hästar skulle få svårare fölningar pga det, men det stämmer alltså inte. Problemet är att få stona dräktiga.
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Sen är det Farnese-Albaner. Ja, hon har tävlat höga klasser. Hade inte tänkt mig Calido utan istället något med Capitol. Funderar på Cassini och Cardento finns ju oxå men kanske lite tråkigt när det finns så många i Sverige... Enda tråkiga är att om man vill betäcka med Cassini finns det väl en massa konstiga regler.. Hade kunnat tänka mig Contender oxå men det är samma sak som med Cassini eller varför inte Contendro... Sen så finns ju Eurocommerce Berlin. Men om jag ska betäcka henne och inte göra embryotransfer kanske det finns nya tänkbara hingstar och då behöver man ju inte tänka för mycket på det nu...
 
Sv: Betäcka äldre sto alt embryotransfer?

Vad gäller ET så är det eg. 2 delar som är intressanta: urspolningen och själva införandet i mottagarstoet. Vad gäller urspolningen så ligger träffprocenten på 0-100%; dvs. det beror ju helt på om ägget är befruktat eller inte. Men det är ju precis samma sak med vanlig betäckning - det är ju ofta som man måste ta sitt sto till hingsten både 2 och 3 ggr. innan det tar sig. Däremot så ska en bra ET station hitta embryot om det finns i princip i 100% av fallen. Själva transfern ska ha en successrate på ca. 85 procent om alla förutsättningar är bra (synkning mellan ston etc. etc.) och den som genomför det är duktig. Jag tycker det är riktigt goda odds. Det kostar en del, men i princip så är det väl så att tycker men att det är för dyrt så är väl stoet inte bra nog. En annan sak är att man faktiskt har chans att (detta är dock inte så ofta) få två embryon - om det är tvillingägg. Förutsätter dock att man har två mottagarston eller kan frysa embryot.

Som du skriver så är det specialregler på Contender och Cassini I - ägaren måste vara medlem i Holsteinerförbundet, ston som har betäckts med unghingst från förbundet får företräde (vilket gör det mkt. svårt att komma till annars), betäckningen måste ske i Holstein på vissa stationer, stoet måste vara i huvudstambok mm. Dessutom är de inte tillgängliga för ET. Däremot så var - åtminstone förra året - Cassini II OK att använda (får se hur det blir i år) och för min del så är han lika bra som Cassini I.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 249
Senast: KickiH
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 227
Senast: MaRomer
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 415
Senast: token
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 186
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp