Betäckningslicens!!!!!

A

aana

För hingsten?? Vet att detta skulle varit under avel men det står inget om islänningar där ju, alla vi är ju här, så jag lägger tråden här. Varför struntar vissa hingstägare i att lösa in licensen för sina hingstar. Får de verkligen använda dom ändå. Tyckte jag hittat den perfekta hingsten åt mitt sto men nu sett att det ej är löst nån licens. Blir jättebesviken men ser att det är vanligt, varför? Hoppas nu på att ägaren gör detta i det närmsta, är ju bara att kolla på SIF`s hemsida, hoppas, hoppas.
Mvh.

Sv: Betäckningslicens!!!!!

Jag kan förstå om man inte vill lägga pengar på att betala licensen om hingsten tex bara fått ett bokat sto, då går man ju back,licenserna har ju höjts i pris oxå.Jag tror många gånger inte det handlar om lathet utan faktiskt att hingstägaren inte har råd just då, det finns så mkt annat man måste lägga pengar på när man har häst å man blir inte miljonär av att äga en hingst som många verkar tro.Nej, man får inte låta hingsten betäcka om man inte löst licens.Man kan ju men då blir hingsten avstängd(har för mej det) å avkomman går inte att regga.

Det är ju bara att ringa och fråga om dom tänker lösa licens!
Många löser inte den förrän man behöver den, kanske i maj-juni.

Sen kanske den löses om dom vet att det finns ston som vill betäcka!

Men om hingstägaren då har jättemånga avelsston o betäcker hingsten med dom, hur gör han då med sina egna avkommor om han ej löst licensen? Får han dom sålda? Hoppas också att alla löser in sina licenser längre fram när de då kanske ej har egna ston, men vet hur många som önskar hingsten, är det bara en så har de ju oftast tjänat in pengarna på bara den, för så billig är ju inte en betäckning. Mvh

Jag har för mig att man får använda sin hingst på sina egna ston utan licens... Det ska inte vara något problem att regga dessa... Men rätta mig om jag har fel.. det är ju så iaf när det gäller om hingsten inte är premierad, då får man ändå betäcka sina egna ston och regga fölen...

Hej!

Jag har ej löst hingstlicens ännu eftersom jag inte får lösa den förräns prover är tagna och dessa får man ej ta förräns bara ngn dag innan hingsten kommer hit. Han ska som alla andra hingstar man tar in från annat land CEM-testas 2 ggr, tyvärr så får man därför vänta länge på licensen och jag tror tyvärr jag förlorar ston till hingsten på detta sättet, men som sagt om någon frågar mig så får jag säga som det är.

Hingstlicens ska iaf lösas på Hamur!

Jenny

Jag löste licenser för Askur och Hýreygur ( www.hvidagarden.se ) i mars, men de hade ändå inte kommit upp på hemsidan. Det visade sig att mitt postmottagningsställe inte hanterat mottagningsbeviset korrekt.

Utgå inte från att man inte betalat bara för att hingsten inte finns på listan. :idea:

Nu kollade jag, mina har kommit upp på listan :)

MEN, alla regelskärpningar och intyganden till trots så fanns det också ett antal eksemhingstar där :mad:

Jag är väldigt nyfiken på vilka hingstar som har eksem, det är ju inget man talar öppet om direkt(eller rättare sagt, få har den infon), vet bara en från Norra/mellan sverige som har eksem...Nu får man ju inte skriva sånt öppet men ngn som vet kanske vill pm:a mej lite namn?Så vet man ju vilka man ska undvika :crazy:
Det är så synd att många stoägare är oventandes om detta å kanske utsätter sin häst för en sån hingst.

chrysler skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vilka hingstar som har eksem, det är ju inget man talar öppet om direkt(eller rättare sagt, få har den infon), vet bara en från Norra/mellan sverige som har eksem...Nu får man ju inte skriva sånt öppet men ngn som vet kanske vill pm:a mej lite namn?Så vet man ju vilka man ska undvika :crazy:
Det är så synd att många stoägare är oventandes om detta å kanske utsätter sin häst för en sån hingst.
säger detsamma...nu när man som stoägare står här och vill veta !!man vill ju inte välja en hingst med eksem :mad: pm:a mig också!!hade vart skitsnällt :bow:

Fråga hingstägaren och andra som känner hingsten och åk och hälsa på sommartid.

Ojoj...det är inte så lätt om man som stoägare kommer å hälsar på å hingsten står inne i stall å hingstägaren kanske säger att den abra gör det nu för att den ska ut å ridas osv.
Det är ju som bekant många hingstägare var hingstar får stå inomhus hela dagarna för att de inte ska utveckla eksemet :smirk: Har själv varit på ett ställe där hingsten var inne hela dagarna å såvitt jag vet är det inte en rapporterad eksemhäst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Avel Hejsan alla avelsmänniskor! Behöver lite råd och tips ifrån er alla, gärna specifikt ni som håller på med Welsh om ni finns här. Kan...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30