Betäckningsfunderingar

N

Norrberge

Jag tänker betäcka mitt sto nästa vår/sommar. Har funderat på Reynir frá Hólshúsum.

Mitt sto är litet, 133cm, ganska envis rödfux efter Fákur. Töltar på i de flesta tempon, har både stark tölt och pass. Avkomman vill jag gärna ha som fyrgångare och som jag gärna kan komma ut och tävla med i framtiden.

Det jag vill nu är att ni ställer frågor som kan få mig att tänka till om det här verkligen är hingsten för mitt sto.
Jag är verkligen inte insatt i avel och speciellt inte fölning så det blir att läsa på mycket innan ändå.

Mvh Karro

Sv: Betäckningsfunderingar

En första reflektion, Reynir är inte heller så stor om du vill ha en större häst. Har inte heller någon hög BLUP för storlek.
Det är även svårt att garantera en 4 gångare (vilken hingst du än väljer)
Kika även på deras Hrimbakur, han är ju också en flott fyrgångare som dessutom har börjat bevisa sitt avelsvärde.
Du har ju även Svartur vom Hochwald i dina trakter

Jag tänker på Berserkur.. Supersnygg 4-gångshäst. Välrest och har bra grundgångarter.

Ja storleken är det ju också ja. Reynir är 139cm och det är ungefär den storleken jag vill ha på en häst. Camilla som äger honom sa till mig när jag hade funderingar på att betäcka med Reynir att ja då blir det en häst med långa ben som sprattlar. Med det menar hon att det fyller upp lite på mitt sto.

Sen har vu ju som du sa deras Hrimpan. Han däremot är 137 och då kanske det börjar bli lite för litet. Men även där kan det ju bli något. Pluset för honom är ju en lite mer tilldragande färg. Men Reynir slår ändå över där med sin utstrålning tycker jag.

Svartur då, ja han är när här. Det är sant, han är 144cm som jag tycker är stort. Men med ett litet sto så kan det ju slå upp där också. Men även han saknar den utstrålning jag ser hos Reynir.

Berserkur är också jättefin ja men läser på islandshingstar och bedömningen där så har han bara 6.5 för skritt?

I det här inlägget låter det som om jag försvarar mig (Reynir?) men jag skriver bara vad jag tänker.

Men tack för visat intresse

Senast ändrad av en moderator:

Kollade Reynir i WF och han är mätt från 134 upp till 139.... Han har iaf -2.2 för storlek.
Hrimpan är mätt till 135 och 137 och har -2 för storlek. Frågan är ju vad man ska lita på.....

Smaken är som baken, jag tycker Svartur har en massa utstrålning och jag har ett föl i år efter honom som är urläcker:
hraffe10dgr.jpg

Med en trav som är ooootrooolig!

Jag är sopm sagt inte insatt så mycket i det här med avel så jag förstår inte riktigt vad du menar med -2.2 och det där. Skulle vara vänligt om du ville förklara det. :bow:

Jadå det är sant att smaken är delad. Din fölunge ser jättefin ut, traven kan nog stämma.

Hrimur från Jupitertorp skulle jag valt om du vill ha en större avkomma!

Han är 152 cm:love:
Han kommer jag välja till mitt lilla sto som är runt 135 bara

Nu innebär det inte per automatik att avkomman får samma storlek som sin far, man kan lätt tro det på denna diskussion. Avkomman kan faktiskt bli mindre också, de ärver ju inte allt i rakt nedstigande led, om det hade varit så väl ändå.
Om man utgår ifrån just Jupiter som nämndes här, så vet jag en avkomma efter honom där stoet var 138 cm och avkomman 130.

Nej det är ju sant. Man ska väl inte dra sånna förhastade slutsatser. :p

Hrimur är väldigt vacker, det är han. Verkligen en komplett fyrgångshingst.
Men med tanke på att han är efter Askur, borde inte passen ligga väldigt nära då? Som sagt, även fast jag väljer en fyrgångshingst kan passen från stoet visas i avkomman. Men eftersom Askur har väldigt mycket pass menar jag.

Men något annat jag ser på bilderna på Hrimur i ökad tölt så ser rörelsemönstret väldigt lateralt (heter det så?) ut. Långa stora steg, inte höga stora steg. Eller jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.

*Hmmm... funderar, funderar...*

Senast ändrad av en moderator:

Ta en hingst du tycker om och som har många positiva sidor. Storleken är inte allt. Betäckte mitt sto 139 cm med lika hög hingst. Båda robusta men inte tunga. Avkomman är långbent och smäcker och blir förmodligen över 140 cm. Inte alls typmässigt det jag hade väntat mig, hon ser ut som ett litet fullblod men är jätteflott.

Ja och som jag ser det har Reynir många goda sidor. :D

Jag vill ju inte ha höga stora steg utan just hbl stegen och detta är så lika de man kan komma..:love:
Jag vill ha långa stora steg i ökade traven inte en trav där hästen slår upp benen i hakan i traven utan frambenen ska peka rakt frammåt mmm de är fint=)
De gillar jag inte.

Mitt sto är klockren 4 gångare fastens hennes pappa hade pass mamman vet jag inget om hur vidare hon var 4 eller 5 gångare.

Att man använder en stor hingst ökar ju risken att man får en större avkomma..
Risken att man får en avkomma på 155 om du parar ett sto på 175 med en hingst på 175 är ju rätt liten...

Så har du ett sto som är litet så ökar ju chanserna på ett större föl om man tar en hingst som är 152 ist för en hingst på 122.

Jag vill ha en hingst med längre ben eftersom min har så korta.. så jag tror denna komination kan bli riktigt trevlig...
Sen är jag sugen på att använda samma hingst för förra fölet isabellskäck var ju inte heeeelt fel å få:love:

Det är thorsteinn från tjotandi.. vet inte om han ger stort men mitt föl vart superstor.De andra fölena i hagen såg ut som små myggor brevid han=)

Halvbloden ska inte heller gå med frambenen rakt fram.
Det kallas schwedengang och är inte speciellt önskvärt alls längre.

Halvblodens och islandshästarnas trav närmar sig varandra allt mer. Både knälyft, sträck och stor aktivitet i både fram och bakben är det man vill ha inom båda raser.

Inte springer väl islandshästarna runt i trav och bara slår knäna i hakan utan att komma framåt?

Tja av vad man ser på alla större tävlingar så ju mer se sträcker ut frammåt i traven(ökad) så ju högre poäng får hästen

Så är de ju ett bevis på att det tydligen är önskevärt.
och att gämför dessa 2 raser i steg är som att gämföra päron med äpplen..
Men när ajg väl hittar enhingst som går lite mer som ett hbl så slår jag till.Eftersom mitt egna sto inte alls rör sig som den klassica islandshästen som blanda ihop steg och gångart och takt osv.

Jag tycker iaf det är snyggt när en häst slänger ram benen på detta vis i en riktigt power ökad trav:love:

http://www.youtube.com/watch?v=tFESpYNnimE

Sådär ser det ut när en riktigt kanonbra halvblodshingst travar ;)

För att förtydliga tycker jag också att halvbloden rör sig bra. När de rör sig som de ska. När de sprätter med benen tycker jag de ser fåniga ut...
En dålig trav (inget lyft, inget sträck) på en tävling får klart mindre poäng än en som sträcker och sprätter. Men det betyder inte att sträck och sprätt är det man helst vill ha :angel:

Du får nog inga problem att hitta en sån islandshingst till Jorunn. De flesta 4-gångshignstar HAR en riktigt bra trav, som kan jämföras med en tregångare.

Till TS: Känner du att Reynir har de kvaliteter som du letar efter, så slå till. Avel är alltid ett vågspel och det är mycket som spelar in i slutresultatet- det viktigaste är helt enkelt att ta en hingst som du trivs med, som inte har lämnat skräp och som inte har samma svaga sidor som stoet.

Tja av vad man ser på alla större tävlingar så ju mer se sträcker ut frammåt i traven(ökad) så ju högre poäng får hästen

Rörelsen ska vara stor, ja. Men det är inte enbart fram bensaktivitet som är önskvärt utan att rörelsen ska finnas med i hela hästen. Bensprattel betalar sig inte så bra, om rörelsen uteblir. Ffa vill man se ett stort sväv, det får man inte enbart av långa ben utan med hjälp av bakbensaktivitet.

Till TS: Känner du att Reynir har de kvaliteter som du letar efter, så slå till. Avel är alltid ett vågspel och det är mycket som spelar in i slutresultatet- det viktigaste är helt enkelt att ta en hingst som du trivs med, som inte har lämnat skräp och som inte har samma svaga sidor som stoet.

Ja och man kan se att i aveln är det inte alltid i rakt nedstigande led som det ärvs. Jag har te x ett sto som har föräldrar med en relativt medioker vilja, inte sjutton blev hennes vilja medioker utan landade i avelbedömningen på modiga 9,5. Det är inte alltid som det blir som man har tänkt sig.:angel:

Verkligen inte!

Därför tycker jag att man som "ny" avlare bör titta väldigt mycket på vad hingsten nedärvt, och med vilka ston han lämnat vad för slags avkommor. Och då heller inte ta en alltför ny hingst, utan någon som verkat i aveln några år så man kan jämföra med olika avkommor.

Ett exempel på halvblodssidan är Don Primero, som är en liten köttbulle själv men som tydligen lämnar väldigt vackra och rörliga hästar...

*knapp*

När jag valde hingst så tittade jag på vad hingsten hade för bedömning såklart och vart han brast, därefter drog jag mina egna slutsatser om huruvida han skulle passa på Yrpa. Förmodligen så kommer det bli ett litet energiknippe, men det vet vi ju inte. Det får tiden utvisa helt enkelt.

Nästa år åker Yrpa till Ylur (netts hingst). Honom har jag träffat och är dökär i, jag tror han kommer passa bra till Yrpa. Vi får se på den punkten med helt enkelt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Islandshäst Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i...
Svar
17
· Visningar
2 970
Senast: Lobelia
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
5 126
Senast: Devinshed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Underställ
  • Årets matbluff