betäckningsfunderingar..

Cambrie

Trådstartare
Ja - har ni några sådana? Jag har bokat mitt lågprissto på Intoxicated, hon åker så fort hon blir brunstig. Som vanligt velar vi med den vi ska satsa på, det är flera delägare på en avkomma, alla med olika viljor... Zola Boko och Infinitif står det mellan på det senaste budet nu (jag som äger hästen säger Infinitif, alla andra Zola, så jag får troligen böja mig?)... Och den tredje, troligen Magnifik Sund, av bekvämlighets själ men också för att han har fått några fina avkommor i år.

Vad skickar ni era till?

Sv: betäckningsfunderingar..

En är seminerad med Cantab Hall. Andra hingstar på tapeten är Orlando Vici och Raja Mirchi.

Vi tar oxå på Intoxicated iår få se vad de blir en chansning känns det lite som de kan ju går hur som..

Chansning är det väl alltid med aveln? Det är ju inte större chans att vår andra som ev betäcks med Zola får en bättre avkomma bara för att hingsten är betydligt dyrare? Han är ju också rätt ny i aveln...

Jag tycker Intoxicated är en av de intressantaste hingstarna till det priset, han har både stam och prestationer, sedan lär han få rätt mycket kassa ston när han kostar så lite (vår ses definitivt inte som något superavelssto till exempel) och det kan ju göra att första kullen blir stor men utan någon kvalité men det märks ju.

Via - ni strök Infinitif eller?

Som det ser ut just nu - ja. Men här är inget hugget i sten föränn stona är dräktiga. :D

Chansning är det väl alltid med aveln? Det är ju inte större chans att vår andra som ev betäcks med Zola får en bättre avkomma bara för att hingsten är betydligt dyrare? Han är ju också rätt ny i aveln...

Jag tycker Intoxicated är en av de intressantaste hingstarna till det priset, han har både stam och prestationer, sedan lär han få rätt mycket kassa ston när han kostar så lite (vår ses definitivt inte som något superavelssto till exempel) och det kan ju göra att första kullen blir stor men utan någon kvalité men det märks ju.

Via - ni strök Infinitif eller?

Jo det är sant.
Har en avkomma som är född 09 med samma sto och hon är en kopia av sin Mamma och det är på ett posetivt sätt så jag hoppas på att de mesta av generna kommer från mamma igen.
Tyvär kan jag ju inte ha samma pappa denna gång då han är död..

En är seminerad med Cantab Hall. Andra hingstar på tapeten är Orlando Vici och Raja Mirchi.

Vad kostar Raja Mirchi?

Gillar både stam och häst och hade han inte varit sabelbent hade jag verkligen övervägt honom till min egen.

Vad kostar Raja Mirchi?

Gillar både stam och häst och hade han inte varit sabelbent hade jag verkligen övervägt honom till min egen.

Sabelbent var väl att ta i, något tryckt i knäna kan jag hålla med om, precis som sin far. Nämnden har dock inte noterat detta på Raja men på Vikingen!

Tror att de bara går att få honom på fryst (dyrt i sig) 75.000 för bokning och levande föl + moms enligt Stall Bredbyn.

Rajas blod hade jag gärna avlat på!

Turbo Sund är också Viking Kronos - Quito de Talonay - Speedy Crown, mycket billigare och redan beprövad med hyggliga resultat.

Får man hänga på trots kallblod? ;)

Vi har fått en "möjlig beställning" på ev avkomma och då önskas helst samma hingst igen ( Aldermarin) eftersom vi nu efter tusen miljoner turer bestämt att behålla -11 :an och sätta henne i träning.
Men...... inget är bestämt ännu och min egen topplista just nu är:

*Mörtvedt Jerkeld- lämnar mkt fina avkommor
*Tangen Scott- Toppstam och egen urfin exteriör
*Mel Odin- Intressant matchning, och skulle bli första kullen, alltid lika spännande

Priset är inte avgörande då kallbloden är så billiga, utan matchning exteriört, inavelskoefficient och psyke, eventuella köpare (dvs vad vill marknaden ha) samt det praktiska, fungerar de på skick mm. Förra gången vi betäckte var det flera kallblodshingstar som inte fungerade på skick av en eller annan anledning, hoppade inte på bocken, dålig spermakvalité mm.

*kl*

Detta ger mig gråa hår, aldrig varit så svårt att bestämma sig som i år.

Humlan har i allafall fått godkänt och jag tror jag betäcker i år igen, hon fick en fin hingst förra åter efter Order by Fax, som verkar bli normal stor och är väldigt trevlig.
32689053.jpg

Hur resurserna ser ut i år är fortfarande något oklart, så har någon snäll några tankar som kan hjälpa till?
Lågpris hingst?
Normal pris hingst?

Det är viktigt att hingsten är modell större, Humlan är en liten häst (149cm) och inte för vass.

Vad tycker vi om Calvin Capar?
Kruxet är att avkomman ev, ska säljas, nu är jag realist och förväntar mig inga summor, men det ska inte vara helt osäljbart, så kan någon se in i framtiden och berätta vilken häst som kommer lämna enbart kanoner och bli årets snackis, skulle det vara toppen ;)

Hästen ifråga!

32508737.jpg

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 267
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka