Sto nr 2 var inte redo än, så blir troligen inseminering på onsdag istället. Lustigt, för hon brunstade som en tok mot ponnyvalacken i stallet i dag.... Jaja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är mitt sto inseminerat med Cascadello 1. Hon fick en dos pregnyl också så nu är det bara att hålla tummarna, två ägg på 3.7 mm hade hon så det var tvillingrisk. Superbrunstig mot travarhingsten på stationen så det finns lite hopp iaf!
När jag stod och väntade så försökte de beställa på Kane, tydligen var han slut för dagen och det hade hänt förut. Är det vanligt att det blir så? Eg bara nyfiken, är det bara ta en annan hingst då alltså?
Många dräktiga nu, kul och Grattis till er =D
Mitt sto fick såklart förstoppning i måndags och kolikkänning, fick inte tag i någon jäkla veterinär som kunde komma ut, det ända som fanns och göra just då var att gå, gå, gå och gå... Och jag fick hjälp av två vänner, en som åkte och köpte paraffinolja och betfiber och den andra som kom och hjälpte mig med sällskap och stöd.
Men Miraz fick till slut ur sig ett riktigt stort lass med löst bajs och efter det så piggade hon på sig och när maten och oljan levererades så fick hon även det fast att hon fått ur sig ett lass.
Veterinären hörde sen av sig när det var lugnt och sa att vi gjort ett bra jobb.
USCH! Hon fick kolikkänning första dräktigheten också, vet att vissa ston kan få det, har det hänt någon här inne också?
Inte roligt alls men kanske kan det vara ett litet tecken på dräktighet eftersom hon hade det även vid förra.
Hon var på dygn 16 då och funderar på om dom kanske kan få det i samband med när livmodern drar ihop sig?
Hur som haver, så glad för att det ordnade upp sig, ger genne nu betfiber och olja i förebyggande syfte tills oljan är slut.
IDAG ska jag dock till veterinären och kolla henne, så om drygt 6 timmar vet jag, nervöst!
Har en som fick gaskolik när den var dräktig, fast det var ungefär halvvägs in i dräktigheten. Kommer inte ihåg om den fick det en eller två gr under dräktigheten men vid ett tillfälle var den iaf så dålig att veterinären fick komma ut och hjälpa henne med kramplösande och smärtstillande. Eller jo nu minns jag att det var en gång under dräktigheten och sen var det ngn gång efter fölet hade fötts så i mitt fall tror jag inte det var pga tex livmodern.
Nej, kolik är fruktansvärt. Har haft bland annat en med felläge på tarmen också men aldrig behövt buköppna tack och lov.Tack för ditt svar, okej.
Ja jag börjar misstänka att det kanske har med livmodern och göra men svårt och veta givetvis.
Hur utspelar sig gaskolik?
Min upptäckte jag som tur var (var precis påväg hem och inga symtom innan) att hon breddade bakbenen och drog huvudet bakåt men såg ut som hon ville klia sig under bakbenet lr något.
Sen la hon sig, sen upp igen för och vandra iväg och lägga sig på nytt ställe varpå jag gick efter för bara det kändes fel.
Väl framme vid henne låg hon och kollade mot magen och stånka lite, tog upp henne och började gå. Hon ställde sig flera ggr bredbent och försökte bajsa men gick ej, så förstoppning antar jag och eftersom hon blev bättre efter lasset hon fick ur sig så kändes det som ganska rätt gissning.
Kolik är inte roligt alltså
Nej, kolik är fruktansvärt. Har haft bland annat en med felläge på tarmen också men aldrig behövt buköppna tack och lov.
När dom får gaskolik så lägger dem sig mer på bröstet när de ligger ner eller hur jag ska förklara. Min veterinär sade att det är deras naturliga sätt att flytta på gaserna om jag minns rätt.
Ja, det låter som att du gissade rätt på din. Skönt att det löste sig.