Måste bara fråga! Gick ditt sto ner mycket på stationen? Vet att vi använder samma station och min såg hemsk ut efter 11 dagar borta.
jag har haft en på den stationen - hon såg finfin ut även med föl vid sidan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste bara fråga! Gick ditt sto ner mycket på stationen? Vet att vi använder samma station och min såg hemsk ut efter 11 dagar borta.
Och då beror det knappast på vädret, utan av att endera får de för lite mat, eller så äter de inte som de ska.Måste bara fråga! Gick ditt sto ner mycket på stationen? Vet att vi använder samma station och min såg hemsk ut efter 11 dagar borta.
Och då beror det knappast på vädret, utan av att endera får de för lite mat, eller så äter de inte som de ska.
En del kan även fixa lördags lev,det bästa är att man sprutar stoet så man får en ganska så exakt dag för semin,bor du nära DK så kan man alltid hämta där,på en del hingstar så kör dom med bil leveranserMåste bara fråga, detta med importhingstar som bara levereras tis-fre. Finns det alltså en möjlighet att de blir dräktiga om man seminerar på fredagen men att de inte ovulerar förrän typ måndag natt? Eller är det vad man gamblar med när man kör på importsperma? Min seminvet var så himla negativ till importsperma att jag nästan ångrar mig!
Måste bara fråga, detta med importhingstar som bara levereras tis-fre. Finns det alltså en möjlighet att de blir dräktiga om man seminerar på fredagen men att de inte ovulerar förrän typ måndag natt? Eller är det vad man gamblar med när man kör på importsperma? Min seminvet var så himla negativ till importsperma att jag nästan ångrar mig!
Aktuell hingst levererar alltså bara tis-fre.. och inte bor jag nära Tyskland där han finns hellerEn del kan även fixa lördags lev,det bästa är att man sprutar stoet så man får en ganska så exakt dag för semin,bor du nära DK så kan man alltid hämta där,på en del hingstar så kör dom med bil leveranser
Aktuell hingst levererar alltså bara tis-fre.. och inte bor jag nära Tyskland där han finns heller
Åh tack det lät ju inte alls så farligt! Men hur är det då om man ser att stoet har ett ägg på fredagen, seminerar man för säkerhets skull då? Ser man "mognadsgraden"? Och sen om det inte släppt på måndagen så får man beställa på nytt tills på tisdag? Om det då släpper mellan måndagen och tisdagen så missar man? Är det som för människor att man räknar med att spermierna lever i 3 dygn och ägget i ett halvt?Det är ju inte särskilt stor skillnad mot hingstar i Sverige. Jag får importsperma kl 11 på fredagar å sen kl 11 på tisdag. En svensk hingst i Skåne kl 23 på fredag å kl 9 på tisdag. Visst skiljer det men inte SÅ mycket.
Åh tack det lät ju inte alls så farligt! Men hur är det då om man ser att stoet har ett ägg på fredagen, seminerar man för säkerhets skull då? Ser man "mognadsgraden"? Och sen om det inte släppt på måndagen så får man beställa på nytt tills på tisdag? Om det då släpper mellan måndagen och tisdagen så missar man? Är det som för människor att man räknar med att spermierna lever i 3 dygn och ägget i ett halvt?
Jag Vet verkligen lite om detta!De kan ju ha ägg utan att det går att seminera för att de inte är tillräckligt öppna.
Är det som för människor att man räknar med att spermierna lever i 3 dygn och ägget i ett halvt?
Vi ska seminera 3 st ston i år och jag funderar på att använda Secret (e: Sezuan) som står på ett sto licens. Någon som vet hur kan man se vem som är hingsthållaren? Vi ska förmodlingen inseminera här hemma gården nämligen och då måste man ju veta vart man ska beställa sperman ifrån :P Och priset hade med varit väldigt trevligt att veta
Man beställer från stuteriet där han står.