Betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sofine
  • Startdatum Startdatum
S

Sofine

Häj!!
Har bara betäckt naturligt förut och det var tio år sedan.Tänkte nu betäcka men förstår inte riktigt...när det står AI går det använda vilken hingst som helst på den station man väljer?:confused:

Sv: Betäckning

AI betyder att du kan välja vilken station du vill och så skickar de efter sperma från vilken hingst du vill, av dem som står på AI.

Artificiell Insemination = man seminerar på hingstens hemmastation
Transporterad Artificiell Insemination = Man erbjuder transporterad (flyg/tåg/post) färsk sperma.

Står det bara AI i annonser så kan det vara så att spermakvaliten inte duger för kylas ned och transporteras.

Om jag väljer den station som hingsten står på så blir det AI alltså.TAI blir väll lite dyrare,eller?

Det stämmer AI är på plats så att säga och vid TAI så tillkommer kostnader för packning och transport till den station som stoet då står på.
Vet inte vilken ras det handlar om men om det ASVH hingstar så står kostnader och villkor här för de godkända hingstarna. http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx
Om det handlar om travhingstar brukar villkoren stå i hingstens annons eller så får man kontakta hingsthållaren och höra vilka kostnader som till kommer. Samma om det är någon annan ras som finns på semin.

Jag har två hbl ston som jag hade tänkt å betäcka.Ett efter Napoleon-Hertigen-Lansiär och ett efter Asterix-Hertigen-Lansiär.Har sett en hingst som jag tycker ser trevlig ut men vet inte om den passar Warsteiner efter Weltmeyer.Det ena stoet är lite burkig och inte direkt högställd och det andra är lite smäckrare och mer högställd.Funderar på om hingsten passar till båda eller ingen?Ett litet råd skulle vara bra=)

:confused:
Jag har två hbl ston som jag hade tänkt å betäcka.Ett efter Napoleon-Hertigen-Lansiär och ett efter Asterix-Hertigen-Lansiär.Har sett en hingst som jag tycker ser trevlig ut men vet inte om den passar Warsteiner efter Weltmeyer.Det ena stoet är lite burkig och inte direkt högställd och det andra är lite smäckrare och mer högställd.Funderar på om hingsten passar till båda eller ingen?Ett litet råd skulle vara bra=)

Det är svårt att säga utan att se stona. Man Warsteiner ger ganska mycket över medel när det gäller storlek och ger väl mest typen till avkomman.
Med tanke på stammen på dina ston så skulle de kunna vara ganska grova. Warsteiner var själv något gracil fram vilket i så fall kan vara en risk. Fölet kan ju i värsta fall bli tungt med tunna framben. Inte precis någon dröm.'
Men som sagt innan det är väldigt svårt att säga något om när man inte vet mer om stona.

Skulle vilja ha ett förslag på en hingst som är av lite lättare typ så jag kan se och jämföra:laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka