Betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare izadora
  • Startdatum Startdatum
I

izadora

http://izadora.zoomin.se/P1545639
Hej alla ni duktiga som sitter på massa kunskap, jag är så nyfiken på vad ni tycker om min gamla tant som jag så gärna vill betäcka men kan inte mycket kring det.
Izadora är e, Dragon ue, Caracas. Mormor är rent fullblod som sprungit på banan. Jag är ute efter min hästs helt otroliga temperament, hon är en fantastisk individ så helst vill jag klona henne och ändra lite extriört. Eftersom hon har så mkt hopp i sig så kan jag absolut tänka mig en gångartshingst.
Tips på hingst m.m. är välkommet!:bow:
Fler kort på henne finns att se på http://izadora.zoomin.se
Mvh Sofie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betäckning

Hej! Strävar efter en allround häst med bra temperament =)
Just nu är jag inte säker på om jag kommer behålla avkomman själv.
Tack för tipset, jag har sett honom live på visning, på gränsen till för grov, tänker på min tant som är lite grov.
Kram Sofie

Hennes förra föl efter Magini blev ju inte helt fel verkar det som. Så det kunde ju vara något om du bor i närheten av honom.

*kl*

Om du inte vet eller har bestämt om du ska behålla avkomman själv så tycker INTE att du skall ta Magini, tror inte att dessa avkommor är speciellt attraktiva att sälja som föl/åringar om ett par år med tanke på att han är en gammal hingst som inte har så många super bra avkommor på tävlingsbanorna. Tänk hellre frammåt och "Nytt" vad som kan vara attraktivt om 3-5 år på marknaden inom sporten.
Nu är det lågkonjunktur som förväntas hålla i ett par år, endast riktigt bra och attraktiva hästar kommer att betinga samma värde på marknaden nästa år och ev år 2010 om det inte vänder snart.

Dragon har ju lämnat en hel del fina sporthästar, jag skulle satsat på en superbra beprövad hopphingst som bevisat sin förörvning om hon inte haft flera föl så att man vet att hon lämnar bra oavsett hingst.

Jag förstår vad du menar, lite det jag fått för mig, beprövat sto-"ny" hingst lr tvärtom.
Tyvärr blev hennes avkomma efter Magini, för övrigt den enda, inte alls lik henne i temperament utan verkar mest vara lik till utseendet.
Tack igen för tips, fortsätt så :bump:

Jag vet inte mer om Amy än vad jag kan läsa mig till. Men som det ser ut på bilderna så är hennes avkomma efter Briar. På bild ser den ju trevlig ut. Så varför inte fundera på någon av bröderna Briar och Okeanos som bägge får anses som multitalanger.

Vad tyckte du om henne i typ?
Inga tips på hingstar ?
jag har tittat på Corlensky G ?
MVh Sofie

Hon betäcktes med De Noir http://www.hastak.se/de_noir.htm
Jag har ju ingen koll tyvärr men att han är gångartshingst har jag förstått, sen tycker jag personligen han är ögongodis, hehe :laugh:
ingen kommentar på gamla Iza ? Så kul o höra andras åsikter.
mvh

Jag tycker hon verkar ha en ganska bra modell och verkar vara i fin form. Tittade på hennes poäng från kvaliten och ska man gå efter det så är hon ju mer en dressyrhäst än en hopphäst. Jag skulle ta en dressyrhingst med ok hoppning. Det finns ju faktiskt några stycken.

Tex.

Sandakan (hopp 7-8)
Tsarevitj (hopp 7-9)
Roosevelt (hopp 6-7)
Rentino (hopp 6-7)
Highlander (hopp 6-7)

Alla dessa hingstar är av modern typ med mkt goda gångarter. Det negativa är att ingen av dem är fux om du även var intresserad av att ha större chans att få en isabell avkomma. Vill du bara titta på fuxar så har du dessa tex:

Briar
Okeanos
Belamour
Quaterback

Lycka till!

Hej tack så mycket för allt :D
Jag tycker personligen hon är rätt okej för att vara 20 år och hon bara motionsrids (tyvärr)
Kikar runt för fullt nu, insåg att Belamour har jag kikat på förut, lätt fin typ men hans stamtavla är som algebra för mig, haha! ;)

Belamours härstamning är väl mest dressyrinriktad. Hans pappa Belissimo M är en superförärvare innom dressyr.
På mödernet kan man däremot hitta en hel del hoppning tex Pilot.
Det finns säkert andra här som kan mer om blodslinjerna.

Jag såg Belamour på bruksprovet i våras och gillade honom jättemkt (fast jag är hoppnörd...), han är otroligt rörlig, genom kroppen och har en "här kommer jag" uppsyn.
Men det är något som stör mig med hans sida, jag tror att jag tycker att han har något brett/lågt ansatt hals som kanske även är lite kort?? Kan inte riktigt bestämma mig......
Fin är han iallafall...

Åhh va kul att höra en kommentar om honom live, jätteviktigt för mig vad det är för individ så superkul att höra positivt =) Jag håller med dig ang halsen, lite kort, å andra sidan har jag ett enormt långlinjerat sto så hellre en kort hingst än långlinjerad, sen vad hingstarna medärver eller inte har jag ju ingen koll på :crazy:
Sen är jag kluven med det här med svenskt eller inte, klart det vore kul eftersom min häst har en såpass "gammal" stam att betäcka med en "svensk" hingst men inget som fallit mig i smaken riktigt än men det finns ju GANSKA mycket att titta o läsa, haha ;)

Hej! nej faktiskt inte bara kikat på Okeanos där. Vacker häst med intressant stam, inte kärlek vid första ögonkastet om du förstår hur jag menar, inte för att man kanske kan ha det via kort men jag försöker gå lite på magkänsla också, haha. Tack igen för tips o kommentera gärna Iza !
Kram från mig

Vill du ha svenskt, beprövat, multitalang och en fux så kan jag bara se en kandidat.

Briar

Jag tycker verkligen att du skall betäcka ditt sto och hoppas att hon också är fertil !

Hon ser väldigt fräsch ut på bilderna !

Jag skulle nog också titta en extra gång på Belamour, jag såg honom både på bruks och på hingstvisning efteråt och han är en väldigt härlig rörlig häst som verkar ha ett helt makalöst fint temperament, coll men arbetsvillig. Han hoppar helt okej och jag vet att hans pappa har lämnat åtminstone en avkomma med 9-10 (med rent dressyrmöderne) på hoppningen. Så det finns hoppegener därbakom också.

Är du rik ( :)) och vågar chansa så skulle jag faktiskt satsa på Belissimo M, jag vet alltså inget om hans dräktighetsiffror.

Jag har sett Bellamour vid flera tillfällen, senast idag på Flyingedagarna. Han är jättefin! Rör sig hur bra som helst i trav och verkar helt oberörd av att gå själv inför en fullsatt Flyingeläktare till hög musik och applåder... Om vi skulle ha betäckt vårt sto igen så hade jag nog valt honom!

Härlig stam! Hade jag själv haft en märr att betäcka med hade det blivit Chirlon 870 utan att tveka :bow: Även om han är så pass gammal har han intressant stam, prestationer och goda avkommor och framförallt har han svensk stam! Tror avkomman kan bli attraktiv, Sverige har väl inte många avkommor efter denna hingst.

Sen är han gode snygg :love:

Senast ändrad:

Vill du ha svenskt, beprövat, multitalang och en fux så kan jag bara se en kandidat.

Briar

Kanske ska passa lite där nu när TS inte vill ha någon hingst som lämnar grovt nu när stoet är det, Briar har väl tendens att kunna lämna grova och stora avkommor?

Liknande trådar

Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: izadora
·
I
Avel Hejsan alla! Jag har äntligen bestämt mig för att försöka få mitt sto dräktigt i vår, pratat med seminstation idag och hon är kollad av...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: izadora
·
I
Avel Jag har ett sto f -88 efter Dragon ue Caracas som jag funderar på att betäcka i vår och vill gärna ha tips. Hon är 168cm hög och av den...
2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: Qbaby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka