Betäckning.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 0liver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 270
0

0liver

Jag betäckte mitt tinkersto i våras.
Higsten var 16 år gammal och ägarna sa att alla stona hade fått föl efter varje betäckning....Alla utom våran .
Det verkade vara väldigt välgjort eftersom hon stog där i 7 dagar och dom betäckte varannan dag.
Men jag undrar om han kan vara för gammal ?
För vi vill kanske byta higst till nästa år isånnafall.
:confused:

Sv: Betäckning.

Om alla andra ston är dräktiga, är ju chansen betydligt större att det är stoet som har något problem. Visst kan hingsten ha blivit infertil, det kan hända både unga och gamla hingstar, men det är ju betydligt vanligare att stoet tex har en infektion. Provade ni bara en brunst, och har ni inte gjort en gynundersökning på stoet?

17 år är inte för gammalt för en avelshingst, generellt sett. Många hingstar är fertila tills de dör av ålderdomssvaghet.

Nej men hon har varit dräktig förut . Och fått ett föl.
Men jag vet inte, det kändes inte så trovärdigt med att han hade gjort alla ston dräktiga . Dom kanske ljög ? Fast man kanske inte ska dra förhastade slutsatser. Nej, vi gjorde inte någon undersökning. Ja vi testade bara på en brunst eftersom den varade så länge.

Min stod i tio veckor och blev betäckt under tre brunster innan hon blev dräktig.

Jag tror inte man ska ha så bråttom.

En så seg och långdragen brunst har jag nu lärt mig inte är det optimala.

Det är bättre med en kort brunst, och att betäcka så få gånger som möjligt, ur infektionssynpunkt. När man inte har så mycket information om stoets brunster kan det dock som hingsthållare vara svårt att veta när det är dags att börja betäcka, för att få så få betäckningar som möjligt.
16-17 dagar efter sista betäckning dräktighetsundersöker man. Är stoet då inte dräktigt, är hon normalt sett på väg in i en ny brunst, i vilken man betäcker om.
Inför nästa säsong kan det vara en god idè att låta en veterinär ta ett baktprov innan det är dags att åka till hingsten. Visar det sig att hon har en infektion, kan man då behandla innan man börjar betäcka. Det kan också vara så att hon behöver sköljas efter betäckning osv.
Baktprov kan bara tas under brunst, så ska ni ta ut en veterinär för att göra det, måste ni hålla koll på hennes brunster.
Långa brunster kan för övrigt vara ett tecken på infektion.

OKej , tack för svar:)
Mn tycker ni att man borde få tillbaka en del av summan om stoet ej blir dräktig ?

HEj, jag kan ju berätta hur det gick för mig när vi betäckte mitt sto förrförra åreet..
Betäckte med en jättefin hingst..Visst nu hör det till saken att hon blev dräktig..MEn förlorade de efter dag 90..

JAg tog kontakt med hingst ägaren och berättade hur det låg till, Eftersom hingsten ej stod för betäckning året efter fick jag tillbaka halva summan..Jätte snällt av det stueret att göra så..

Så kanske du inte kan få tillbaka pengar, utena kanske en om betäckning..

Lycka till i alla fall:D

Nej varför då?

Du har väl inte fått några garantier?

Och varför försökte ni bara på en brunst?

Min gick som sagt tom två gånger innan hon tog sig på den tredje, negativt baktprov taget.

Mn tycker ni att man borde få tillbaka en del av summan om stoet ej blir dräktig ?

Det är ju så att man redan innan betäckningen bör/ska ta del av vad som gäller för just den hingsten man änvänder när det gäller avgifter och kostnader.

Sjäv har jag använt tre olika hingstar med olika avgifter.
Hingst 1: allt betalt vid 45 dagars dräktighet inkl foster och fölförsäkring = 10 000 inkl moms för allt och att föräkringen täcker om det häder något efter de 45 dagarna.
Hingst 2: 2500 i språng avgift + moms + levande fölavgift. Nu blev inte stoet dräktig i år med denna hingsten men min kostnad till hingsthållaren blev ändå strax över 8000 inkl moms och inget föl. DÅ ingår alla kostnaderna på stationen i summan.
Hingst 3: Dräktighetsavgift 10 dagar 2500 och en levane fölavgift på 7000 = 11 875 inkl moms. Då ingår inte kostnader för själva betäckningen eller foster och fölförsäkring.

Jag kan inte känna att jag skulle kräva tillbaka pengar för hingst 2 nu när stoet inte blev dräktigt. Jag har ju godkänt vilkoren från början.

Men jag vet inte, det kändes inte så trovärdigt med att han hade gjort alla ston dräktiga . Dom kanske ljög ? Fast man kanske inte ska dra förhastade slutsatser. Nej, vi gjorde inte någon undersökning. Ja vi testade bara på en brunst eftersom den varade så länge.

Föl kommer inte på beställning..

Du blir inte heller gravid på beställning. Naturen bestämmer när det blir föl eller barn. Vi kan göra det bästa vi kan för att våra hästar ska bli dräktiga men sen är det fortfarande upp till naturen.

Det beror på villkoren i ditt och hingstägarens avtal. Ska du enbart betala språngavgift gör man det oavsett om stoet blir dräktigt eller ej. Det är betalning till hingstägaren för dennes jobb. Det finns hingstägare som låter gallston få betäckas om gratis året efter.

Det beror ju på vilket avtal du har med hingstägaren.
De flesta som har Tinker/IC-hingst har att man under säsongen får ombetäcka men det ställer ju krav på att stoägaren själv ska kolla upp att stoet är dräktigt,och det då i tid.
Ett fåtal har att man kan återkomma säsongen efteråt.

Det finns några få hingstägare bland Tinker/IC-ägarna som tar språngavgift och lev. fölavgift istället.Leta upp en sån,och ställ krav!

Man kan faktiskt se till att få stoet dräktighetsundersökt innan man hämtar hem de,då vet man ju att det är ok så långt i allafall.

Får man vara nyfiken å fråga vilken hingst du använt? PM'a om du inte vill skriva ut det här..;)

Jag förstår inte varför det inte skulle vara trovärdigt med att han gjort de andra stona dräktiga? Har hingsten fertila spermier och stoet är fertilt (och framförallt INTE infekterad) så är det hög trolighet att det lyckas. Speciellt om man dessutom betäcker på flera brunster.

För mig verkar det som att ni som stoägare som skött det hela klantigt, varför kollades hon inte? Och om det inte tog, varför tog ni inget baktprov? Långa brunster kan ju dessutom vara ett tecken på infektion som någon tidigare skrev. Det är heller inte ovanligt med infekterade ston.

Men tycker ni att man borde få tillbaka en del av summan om stoet ej blir dräktig ?

Nej det tycker jag inte. Stämmer dina uppgifter så är det antagligen ni som dragit ner hingstens "dräktighetsprocent". Det hade inte varit illa att kunna annonsera om att ens hingst haft 100% dräktighetsprocent under en säsong.
Däremot kan man kanske försöka förhandla om att få språngavgiften med rabatt nästa år men då bör ni självklart ha kollat stoet, annars är det risk att ha kastat pengarna i sjön.

Hingsten hette Big John och står i Kil, tack för svar.:smirk:

Hingsten hette Big John och står i Kil, tack för svar.:smirk:

Ok..
Synd att ägaren inte visar honom på en avelsvärdering.
Han är ju inte godkänd men har lämnat en del trevliga avkommor.

Sar>Det är inte så konstigt att en IC/Tinkerhingst har 100% dräktighet på en säsong,det är få utav de som har fler än 5 ston på en säsong och hos många går de ett par-tre brunstperioder hos hingsten utan dr. koll mer än att de brunstar inte om.

Jag tycker inte heller att det är konstigt med 100% dräktighet på få ston men det förutsätter ju att man har ett icke-infekterat sto.
För hingstar där man förväntar sig 100% dräktighet är det väl ännu värre att få dåliga dräktighetssiffror?!
Med tanke på hur ts skött detta ser jag ingen anledning att hon ska "smirka" mot mig.

Varför använder du "smirketsmileyn"=:smirk:?

Ursäkta mig . Jag visste tyvärr inte att den betydde något som du tog illa upp på?
Jag trodde bara att det var en smiley. Men det var det visst inte .
Hemst ledsen ska inte hända igen .

Ok, då är det lugnt! Vill du använda trevliga smileys är ex.vis :) eller;) (lite "skojsigare") att rekommendera. Vill du retas på ett trevligt sätt har vi "clownen":p
"Smirket" :smirk: brukar användas när man vill verka överlägsen eller tänker "jo, tjena" eller "suck" om någon annans inlägg.

Nu kanske jag ska sluta kapa avelsforumet och lämnar översättningen av de andra smileysarna till någon annan diskussion;):p

Hälsningar Sar

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 804
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 621
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.