Betäckning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aprillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 584
A

aprillan

Undrar hur gammal ston måste vara innan man betäcker dom?
Funderar på att göra det nån gång.. min häst är bara 3 år än!

Sv: Betäckning...

vi betäckte våra treåringar förra året o har nu två föl som springer runt i hagen nu =)

Hon hade ju inte fång! Bar väldigt öm i hovarna! Men hon är bättre nu=)

Om jag inte minns fel har en veterinär konstaterat fång? Jag tror inte att de tar fel.
Men i alla fall, ta nu inte detta som ett påhopp utan som ett svar på din fråga. Jag känner egentligen inte dig. Men jag har läst en del i dina trådar. Du får gärna läsa i mina om du inte har gjort det redan.
Av det som jag har läst måste jag nu säga att jag tycker att du ska vänta ett tag med att skaffa ett föl. Att ta hand om föl och unghästar kräver en hel del hästvana. Det är lätt att det blir helt fel och att de små söta fölen får övertaget. I så fall får man snabbt en häst som är jobbig att hantera. Jag har träffat sådana hästar. Vänta några år i stället. Om hon bara är tre år kan du vänta flera år.

Normalt så brukar man kunna betäcka från och med det året stoet är tre. Men det finns de som börjar redan när stoet är två år. Vissa ston mååt bättre av vänta något år.

I vissa fall kan det vara bra för ett sto med fång att vara dräktig. Så det är vanligt att man betäcker fångston för att sto ska få mindre besvär.

Jag sa inte att jag skulle betäcka henne nu! Frågan var bara när man som tidigast kan betäcka ett sto??

Jag trodde att de kunde få fången tillbaka om man betäckte dem. Det blir ju en extra belastning för hästen. Sedan håller jag med Arabia det är tveksamt om man ska betäcka fångston.
Men nu säger ju ts att hennes häst inte har fång så det är kanske OT att diskutera detta.

Fins olika typer av fång. Dels den som är foderrelaterad och dels den som kallas för belastningsfång. Den som kommer från foder kan lindras om stoet är dräktigt. Den andra kan uppstå om ett dräktigt sto blir väldigt tungt.

Vrf skulle man inte betäcka fångston??? Det är ju inget ärfligt och har hört att de inte får fång lika lätt då ?
: )

Tidigast som 3 åring tycker jag man kan betäcka sitt sto.
Men endast om hon är färdig i kroppen och psyket, vilket varje ägare nog bäst bedömer själv.

Ja man ska ju absolut se till hästen först o främst om hon är redo för föl o att man har kunskapen för det är massor med jobb med dem små...:)

Undrar hur gammal ston måste vara innan man betäcker dom?
Funderar på att göra det nån gång.. min häst är bara 3 år än!

Din häst är tillräckligt gammal för en betäckning. Men i det här fallet är nog frågan om ägaren är tillräckligt kunnig att ta hand om sto + ett krävande föl!

Tycker du ska ta dej en ordentlig funderare. Du har haft problem med alla hästar du haft hittills och behöver nog ett par år till som hästmänniska innan du sätter igång med avel.

Ska du betäcka din häst?? Har du verkligen nog med kunskaper för att skaffa föl? Jag skulle nog rekommendera att du först skaffar dig tillräckligt med kunskaper för att sköta en häst...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka