betäckning vid hovbensförbroskning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Muminros
  • Startdatum Startdatum
M

Muminros

Kan man betäcka ett sto som har lindrig hovbensförbroskning? Är det ärftligt?
/Sara

Antar att du menar hovbroskförbening, då finns det en ärftlig typ.. ston & hingstar tillåts ej i avel.. samt en som kan uppstå av yttre våld vilken ju inte är ärftlig!

Mitt tidigare inlägg syns inte på forumet (Avel).. står 0 svar där??

Kopierar in på nytt med risk för dubbelt :smirk:!!!

Antar att du menar hovbroskförbening, då finns det en ärftlig typ.. ston & hingstar tillåts ej i avel.. samt en som kan uppstå av yttre våld vilken ju inte är ärftlig!

Vaddå tillåts ej? Att en hingst m hovbroskförbening tas ut avel är jag absolut med på, men inte 17 är det olagligt att betäcka ett sto som har detta fel. Mindre lämpligt, javisst, men inte förbjudet.

Dessutom är ju hovbroskförbening något som ofta uppkommer i ganska hög ålder och som i väldigt många fall inte märks utan röntgen, så det finns nog gott om avelmärrar som har detta fel. Har man ett sådant sto får man ju fundera på om man ska betäcka igen. Å andra sidan kanske hon redan har en laddning trevliga o friska avkommor (o generna förändras ju inte) och då får man tänka ordentligt...

OBS: Tolka inte mitt inlägg som att jag tycker att man ska betäcka ston med ärftliga defekter...

Tror att hon har fått det av uttre våld eller nåt..hon är 16 år och kan ridas utan problem eller smärta enligt veterinär..tränar även hoppning och dressyr...hon är ganska ung i kroppen..Vet inte så mycket om hennes bakgrund men håller på att kolla upp det...Kan ha fått detta p.g.a. överbelastning av frambenen...kan det vara möljigt?
/Jag

Tillåts ej.. kanske var att 'ta i' i nutid (?), förr var det benhårt.. ingen B-lapp! Men uppdagas det vid premiering så får man definitivt åka iväg på röntgen.. och är det inte yttre våld (hur de nu kan se skillnad?) så blir omdömet: Bör ej användas i avel!

Jag hade en 4-åring på inridning som plötsligt blev halt. Efter många undersökningar så konstaterades hovbroskförbening på båda fram i olika grader.

Ganska trist när jag senare pratade med hennes uppfödare och fick höra att hennes mamma tagits bort pga det! :crazy:

Jag skulle inte avla på ett sånt sto!

/C

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar