Betäckning/dräktighet

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen köpt en häst som har gått med hingst sedan slutet av juni 2011 till mitten av mars 2012. Gjorde blodprov för att kontrollera dräktighet, vilket visade att hon inte var dräktig (fick besked idag). Veterinären sa något om att man brukar gå på en 70- gräns och hennes värde var 0,7 och att jag därför kunde vara i princip helt säker på att hon inte är dräktig.
Går lite i tankarna om man skulle betäcka henne i år, men visst finns väl möjligheten ändå att hon kan ha blivit betäckt sent i år och att blodprovet inte visar något än? Hon brunstade när hon kom hit, så antagligen är det ju inte så.. Men hur går man tillväga nu? Vågar man sätta henne med hingst när hon börjar brunsta igen?

Sv: Betäckning/dräktighet

Har hon gått med hingst så länge utan att bli dräktig är det nog läge att ta ett bakterieprov på nästa brunst. Om du nu vill betäcka henne, vill säga.

Vi väntar på en brunst som borde komma snart... Ska då göra bakterieprov samt söka igenom livmoder och äggstockar med ultraljud. Då kommer vi ju också få en dubbelkoll så att hon inte är dräktig.. Fast visst, brunsten (om det blir någon) är väl bevis nog för att hon inte är dräktig.. Hur snart efter en betäckning kan man se genom att undersöka livmodern om stoet är dräktigt?

Vi hämtade hästen 12 mars och då gick hon fortfarande med hingsten.. Borde ju finnas chans att hon brunstat i år redan då våren kom tidigt..

Man kan ultraljuda 16 dygn efter senaste betäckning/inseminering.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix