betäckning ålder

L

lady2

Hur gammal tycker ni ett sto kan vara för att få sitt första föl? När bör man ta det sista fölet om hon varit dräktig tidigare?

Sv: betäckning ålder

Jag personligen skulle absolut inte vilja betäcka ett sto som inte blivit 4år.
Så jag säger minst 4år.. för första föl.
Men det är ju vad jag tycker..

Om att ta det sista fölet finns det många som tycker olika.
Men ja det är ju mitt personliga tycke, om hästen haft några föl innan & allt gått bra så skulle jag kunna ta ett sista föl vid en MAX ålder på 20 år. Fast då beror det ju lite på vad det är för häst man har..
Om den är frisk m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Generellt sett betäcker man ston första gången när de är 3 år.

Vet ston som fått sin sista avkomma när de varit över 25. Tycker att 23-24 är maxålder, men det beror ju på hur friskt och fräscht stoet är. Har en 19-åring som är dräktig och jag tänkte låta betäcka henne några gånger till om hon behåller hälsan.

Kan ta vårt sto som exempel. Hon är i år 24 år och fick sitt sista föl förra året. Hon skulle garanterat klarat av att få föl i ett par år till men vi har inte behovet och ser inte heller riktigt meningen med det eftersom man ju helst ska avla på mer moderna typer av hästar.
Hon fick sitt första föl som 4-åring och har haft 4 st totalt.

Jag tycker man ska se till stoets individuella hälsa, hur lätt hon tar sig och hur både dräktighet och fölning gått. Våran klarade allt nästan bättre än den yngre vi har som var helt slut efter fölning. Gammeltanten studsade upp och var inte alls speciellt påverkad trots stor fölunge.

Jag tycker dock att man ska räkna med att en häst över 23-24 år faktiskt kan dö knall fall även om den varit fräsch hela livet. Då kanske man står där med en fölunge sen utan mamman. Så min gräns ligger där i ålder.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka