Betäcker Martini?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Sitter och funderar över olika äldre hingstar som gett bra avkommor. En av dem är Martini och min fråga är om någon vet om han är i avel fortfarande eller varför han ej är det? Han har pensionerats vad jag vet och är väl 25 år nu.

Sv: Betäcker Martini?

Verkar som det var simmarna som gick i pension först. Därför fick hela Martini följa med. Redan som 15-åring verkar det som.

När jag kollade med Jan Brink för två år sedan så var det inte aktuellt att återinföra honom i avel.

Ok, trist. Vet du om de kollat simmarna eller att de bara tyckte att han fick äran att vara maskot och pensionär?

/U

Efter en snabbkik på Martinis Blup-index så kanske man inser varför han inte är aktuell att sätta in i avel igen...
Det enda delindex som är något att skryta med är på extremiteter (132)

Ok, det är kanske sant, har inte kollat blup på honom, har bara sett en del riktigt stiliga avkommor som varit allrounda, och några lite framtunga..
U

Jaha, så det var sämre dräktighet som låg bakom. Har sett några riktigt bra avkommor här i närheten och de har alla fått häftiga nackar och ser på många sätt ut som honom (även öronspelet har gått i arv utan att vara bråkiga eller så, snarare med integritet). Ett par av dessa har även fått riktigt bra avkommor som gått högt i tävlingsklasser och varit hingstämnen.

Det här med blup verkar vara lite av lotteri som det ibland kan bli med statistik. När jag kollade runt på olika hingstar var det flera som är erkänt bra som ligger lågt där, har väl också med antalet visade avkommor att göra samt hur pass bra ston de fått...eller? Martini har väl inte fått några avkommor på ett tag så det kanske påverkar också? Jag är inte så insatt i hur pass säkra de är i realiteten. Mitt sto har aldrig fått någon avkomma och hennes pappa betäckte bara några stycken innan han fick pungbrock och fick kastreras och ändå finns det blup på henne antagligen pga hennes tävlinskarriär, men hur hennes avkommor faktiskt blir vet ingen än. Jag fattar det som en slags prognos...eller vad säger ni som är insatta i det hela? Alltid roligt att diskutera:).

Det jag minns är att Martini togs bort ur aveln helt enkelt för att han inte nedärvde sig tillräckligt bra.

Det var ett j...a väsen eftersom han redan då hade en SM- mästare i fälttävlan och gdk hingst/ar ? efter sig.

Martini har definitivt inte nedärvt sig tillräckligt dåligt för att tas ur aveln av den anledningen i alla fall. Flera avkommor har utbildats högt av Jan Brink och sedan exporterats.
Avkommor som Fontana, Mandat, Morell m fl med segrar och placeringar i svår klass dressyr har gett honom ett välförtjänt AB som han fortfarande innehar.
Vad gäller Blup-värdena så är de en förutsägelse om förväntat avelsvärde baserat på flera faktorer och är inte nödvändigtvis förenlig med faktisk nedärvning.
Tyvärr övervärderar vi ofta blup-siffror i stället för att sätta oss in i vad aktuell hingst nedärver och kombinera med rätt sto.

Ja, jag har också för mig att det finns gott om bra avkommor efter honom. Jag kikade lite i en gammal hingstkatalog och han fick riktigt bra omdömen för egen del då han godkändes.
Synd att han inte är tillgänglig fortfarande. Jag hade gärna skaffat en fölis efter honom.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka