Betäckande valack - konsekvenser

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wulfila_Tirol
  • Startdatum Startdatum
Sv: Betäckande valack - konsekvenser

Själv tycker jag att ston är som korsord..gäller att hitta en början att nysta i och sedan förstår man hur dom fungerar..
:devil:
AM

Den var bra! :D

Förutom att mitt sto i hagen vid brunst är som en medelålders k*t kärring fem i två på ett dansbandshak, så är hon i övrigt 100% okomplicerad. Finns inget av "stoighet" hos henne "bara å rid" liksom. :p

Bara nyfiken... Hur vet du det? Vi har ju faktiskt inte uppsikt över hästarna 100% av tiden... :crazy: Min valack klättrar, så han får inte gå med ston - iofs är ston och valacker åtskilda på gården där han står. Han har gått med ston några dagar förra året (de sprängde ett staket som delade av en större hage, men efter vi råkade se honom klättra så flyttade vi på valackerna). Det var första gången han gick med ston sedan han blev kastrerad 1,5 år tidigare (då var han 2).

Enl uppfödaren, så sker många av klättringarna tidigt på morgonen (typ vid 4-5 tiden), så är man inte ute och kollar dem då, så finns risken att man missar det öht. Detta kräver naturligtvis att hästarna är ute dygnet runt, och det har man ju ofta sommartid...

Hmmm jag får nog börja dela min hästar.. :eek:

Har haft hästar i 20 år och förut aldrig varit med om klättrande vallack och alltid haft blandat i hagarna.. Har förr dock bara haft vallacker.. men för fem år sedan blev det två ston.. och egen gård.. men haft blandat och no problem... avelstoet var problem åt andra hållet.. veterinären och seminstationen försökte verkligen få henne betäckt, naturligt... först med stanford och sedan med raggazzo, men hon släpper inte upp!!!!!

MEN idag.... hon visade brunst imorse vilket hopn inte brukar göra och nya ponnyn visade intresse... men jag tänkte inte på det då 2kul att han trivs så bra i flocken" var mer reaktionen.-. men nu ikväll så såg jag att han var uppe och klättrade på henne, och hade stånd, och var mer än påväg in :eek: Han SKA vara kastrerad, men jag blev tveksam... så.. får nog dela på dem :(... och låta veterinären komma ut och titta.. nu ska hon nog inte få något mer föl ändå, och är "ändå oridbar" men vill ändå inet att n¨got ska hända... och de kan få gå ihop när hon inte brunstar.. bara han inte går på andra stoet.. Fast han har aldrig, aldrig någonsin visat tedens förut...

du behöver nog inte kolla om han är kastrerad eller inte, troligtvis är han det, en del valacker har bara det beteendet kvar helt enkelt.

jag har mina 2 hästar ihop utan problem (1 sto och 1 valack), och det kommer jag nog ha i fortsättningen oxå.... menlösare valack får man leta efter :D

*KL*

Vet inte riktigt hur man gör (mitt första inlägg)men jag tänkte skriva om vad som händer i vår hage :crazy:

Vi har 4 valacker och 3 ston.(kollektivstall) 3 valacker är shettisar och 2 av dem bryr sig inte. Den tredje shettisen är hingstig (min), men inte att han betäcker och så (sent kastrerad) Medans den 4 (isisblandning av ngt slag) försöker betäcka. Jag har sett det ett par gånger, men stoet som han har försökt med är så hög att han inte "når".

När mitt sto brunstar samtidigt som ett annat sto klättrar hon, i tid och otid på mitt sto. Mitt sto låter henne göra det tyvärr......:confused:

Shettisen och nordisen är mina första hästar och som de andra hästarna beter sig i vår hage har jag aldrig sett någonsin någon annanstans. (inte för att jag är så erfaren, men hållit på med hästar i 10 år innan mitt uppehåll på ca. 10 år tills jag köpte Nordisen och Shettisen)

Nu har det lugnat sig igen, men ser jag den minsta tendens igen flyttar jag på mina hästar....:mad:

Ston kan klättra, precis som tikar juckar på andra tikar eller hanar. De är dominanta. Min shettisvalack är ingen klättrare, har aldrig varit, tills min kompis hade sitt korsningssto här.. Då var han hingstig och pep och klättrade.(nådde inte upp) Hon for hem och han går med tre ston nu, 2 nordisar och mitt varmblod. Varmblodet tycker inte om honom så särkilt så hon brunstar inte för honom, men den ena nordisen är jättekär och skvätter. Han blir skitsur och bockar samt springer därifrån...

Vad bra att diskussionen kom igång, trots att jag vart dålig på att själv hänga med!:)

Senast ändrad av en moderator:

Ston kan klättra, precis som tikar juckar på andra tikar eller hanar. De är dominanta.
HUR vet du att det är för att de är dominanta?

Jag har haft två ston - bara det ena kvar nu - som båda bestigit varandra. Den jag inte har kvar har även gjort detta när hon var iväg på hingststation för flera år sedan och ärligt talat kan jag inte påstå att hon är särskilt dominant av sig även om hon kanske är en naturlig ledare.

Det som är intressant är att dessa båda tanter har bestigit varandra vid olika tillfällen, både när de varit dräktiga och inte, både med hingst- och stoföl i magen etc. Båda är iofs ledardamer men ingen av dem särskilt dominant i sin utsrtålning.

Nu pratade jag alltså om hundarna, drog en liknelse. Det står i de flesta hundböcker ang. beteende, dessutom har vi två levande exempel hemma. De ston vi sett klättra här, har försökt trycka ner det andra stoet i rangordningen.

Jag vill varken att mitt sto ska gå med valacker eller att min valack ska gå med ston,
just av den anledningen att jag vill inte stå där och vara 'offret' om det skulle hända.
Jag vet själva känslan när jag sett valacker försöka klättra på mitt sto,
och jag skulle få samma känsla om min valack skulle börja klättra.

Var med om att ett högdräktigt sto under en sommar började rida på min ponny under hennes brunstar.
Vi separerde dessa två eftersom jag var rädd om min ponnys rygg,
ca 2 månader efter födde det ridande stoet ett hingstföl och blev 'normal' igen.
Såg inga som helst symptom på att vilja rida på min ponny igen efter fölningen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från...
2
Svar
24
· Visningar
3 714
Senast: Sammet
·
R
Träning Det kan väl knappast bara vara jag som har problem med att min valack glatt betäcker brunstiga ston? Han kastrerades som 1åring, nu...
2
Svar
37
· Visningar
3 605
Senast: tamsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10