Betäckande valack - konsekvenser

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wulfila_Tirol
  • Startdatum Startdatum
W

Wulfila_Tirol

Alla har väl nån gång hört att valacker som betäcker inte ska gå ihop med ston pga av infektionsrisken.
Men vad är det för typ av infektion stona kan få, och vad kan den leda till?
Hut upptäcks infektionen?
Andra skador?
kan valacken få skador/smittor?

Vad är det som gör att endel valacker betäcker, sent kastrerade?
Kan en valack som engång visat att den betäcker någonsin hållas med ston igen? är det ett beteende som kan försvinna med tiden?

Vem blir ansvarig om ett sto får en infektion och sedan blir steril, är det på valack ägarens ansvar, eller får stoägaren "skylla sig själv"?

Har själv inget problem med ovanstående utan undrar mer allmänt!:)

Har du några egna erfarenheter? berätta!:idea:

Sv: Betäckande valack - konsekvenser

Men är du inte rädd för att stona han betäcker ska bli infekterade oavsett om det är avels ston eller inte!?:confused:

jag skulle aldrig låta mina ston gå tillsammans med en betäckande valack eftersom en infektion kan göra dom sterila.
vilket man förmodligen inte upptäcker för än den dagen man vill ta ett föl efter stoet.

Nu är ju infektion en sak, och i många fall enklare att handskas med än ryggproblem, spräckt analsäck/öppningar mm.
Jag har inte heller mitt sto med vallacker överhuvudtaget, oavsett de är betäckande eller inte.

Nu är ju infektion en sak, och i många fall enklare att handskas med än ryggproblem, spräckt analsäck/öppningar mm.

Förvisso, men vi har haft flera ston som kommit hit med litervis med var i livmodern, och som aldrig kommer att gå att få dräktiga.

Jag tror inte ston mår speciellt bra med 10 liter var i livmodern.

Jodå, men dessvärre inte llika vanligt som skador runt analöppningen, för att inte tala om skador i ryggen.
Visserligen får ju ett sto bära tyngden från en hingst vid fribetäckning, men detta sker i regel några få gånger medan en valack kan klättra dag efter dag och dessutom med sko på som kan ge duktiga skador i ryggen. Det finns alldeles för många bra ston som varit tvungna att gå ur avel pga ryggskador från betäckande valacker.

Förvisso, men vi har haft flera ston som kommit hit med litervis med var i livmodern, och som aldrig kommer att gå att få dräktiga.

Jag tror inte ston mår speciellt bra med 10 liter var i livmodern.

Men var kommer infektionen ifrån, vad är det som gör en valack så mkt ""smutsigare"" än en hingst?

Går infektionen att upptäcka innan det går för långt?

En valack är är ofta skitigare det stämmer. En hingst släpper dessutom sperma, vilket gör att stoet renare sig, om hon är normal.

Vad gör en valack skitigare än en hingst?
Hingstar för betäckning är ofta rena/renare för att man håller efter och rengör penisen på dem.
Men om man sköter en valack noggrant så rengör man den med.
En annan faktor är att betäckande, även semin hingstar kontrolleras om de bär på CEM.

Förövrigt så kan CEM smitta även genom annat än vid betäckning. Ston kan dessutom även smitta hingstar/valacker.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...e-sjukdomar/CEM---Contagious-equine-metritis/

Förövrigt så gör inte sperma att slidan rengör sig själv automatiskt. Den rengör sig kontinuerligt hela tiden oavsett sperma.

Men jag skulle heller aldrig ha ett avelssto ihop med en valack, mest för att det drabbar eventuell betäckningssäsong, samt att varje betäckning, oavsett om det är hingst eller valack, bidrar till risken att stoet får bristningar.
Men när det gäller CEM så skulle inte jag ha något avelssto i samma hage som okontrollerade hästar.
Som sagt det är mer än betäckande valacker som man bör tänka på om man vill minimera risken för CEM.

För mig är ston i en hage synonymt med trubbel! I allafall om de är den typen av ston som glatt "bjuder ut sig" när de brunstar.

Förutom infektioner som jag ser fram emot att läsa här av folk som kan mer om det än mig, så finns det ju andra bekymmer "lättfotade" ston ställer till med i hagen vad jag sett av egen erfarenhet.
Fler valacker kan börja bråka om henne när hon brunstar, vilket ju kan leda till skador på ngn valack.
Täcken kan gå sönder, även med risk att stoet eller valacken trasslar in sig och skadar sig.
Stoet kan sparka valacken när hon plötsligt inte vill bli klättrat på.

* kopparberg - stoägare med sto som går med snäll valack som inte klättrar trots "lättfotad" märr. * ;)

Det är inte helt utan anledning som de flesta jag känner inte har ston och valacker tillsammans i hagen...

Vi har våran isisvalack med ston...han var hingst tom 7 års ålder o han skulle inte drömma om att klättra på dem även om de brunstar.

Min hblvalack som jag hade förr gick alltid med ston o med unghästarna som uppfostringsfarbror. Finns mängder av valacker som inte klättrar...

Det är ju dom man vanligtvis träffar på!:)
Dom enda jag vet som inte blandar ston och valacker är större ridskolor och rid gymnasium.

Fast det är ju mer naturligt att ett sto som brunstar vill bli betäckt än att en valack som saknar produktion av testosteron betäcker!:)

Jag ser inget problem i brunstande ston, utan jag tycker nog att problemet ligger hos valacken som inte förstått att han skjuter tomma skott!:angel:

Men det räcker med att EN gör det så kan det vara kört med dräktigheter för stoets del.

Jag har också haft blandade flockar tidigare men inte nu längre och aldrig mer.

Jag har även varit med och tagit strid om uppdelning ston/valacker i hagarna på en ridskola (privathästarna), just för att vi hade problem med att några av valackerna gladeligen betäckte stona när de brunstade.

Generellt så tycker jag ston är stökigare än valacker i hagen. Har varit med om att vi särat ston och valacker pga ston som bjöd ut sig till betäckning för att sedan när valacken skulle betäcka sparka honom.
Det blev då lugnt i valackhagen, stona övergick till att sparka efter varandra och tjuta när de var brunstiga. :grin:

Mitt sto bara trugar och trugar på valacken hon går med, och jag har sett andra ston göra likadant. Skulle de sluta truga, då skulle ju valackerna inte klättra. Valacken mitt sto går med har hittills varit duktig och inte klättrat, därför kan de ju fortsätta gå ihop.

Nej usch för ston i hagen, de är trubbel i mina ögon! Trots att jag ju nu har ett sto! :D

KL

Har hållt på med hästar i snart 18 år, och jag har aldrig stött på en klättrande valack.. Men hade jag haft en så hade han inte fått gå med stoet jag har iaf..

vilken tur att jag bara har 2 hingstar o ett sto då :) o ingen vakack..
Mitt sto har gått med valack, en ung valack på 4 år.
Han försökte aldrig.
Stoet märks det sällan på att hon brunstar, alltså hon fläker inte upp sig för varenda 4 benta vän som går förbi.
Men tur att hon kommer igång när das hingst kommer fram o nosar :)
Det enda jag sett är två valacker som gick i samma hage som klättrade på varandra..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från...
2
Svar
24
· Visningar
3 714
Senast: Sammet
·
R
Träning Det kan väl knappast bara vara jag som har problem med att min valack glatt betäcker brunstiga ston? Han kastrerades som 1åring, nu...
2
Svar
37
· Visningar
3 605
Senast: tamsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX