Betäckande valack / infektion hos sto?

fia-lisa

Trådstartare
Mitt sto gick en kort period förra hösten (-08) med en valack som visade sig vara lite hingstig och klättrade på ston. Jag såg aldrig honom klättra på mitt sto, men jag vet att de var väldigt förtjusta i varandra. Vi plockade naturligtvis isär dem så snart vi fick reda på detta och sedan dess går hon enbart med ston.

Till våren ska hon betäckas för första gången och jag funderar lite på det här med infektionsrisken med tanke på att valacken faktiskt kan ha klättrat. Är det tillräckligt att ta bakteriologiskt prov när det är dags att seminera och ev. behandla då, eller bör man göra något redan nu?

Sv: Betäckande valack / infektion hos sto?

Bakterieprov tas när stoet är brunstigt innan betäckning.
Visst kan man behandla nu i förebyggande syfte men det är nog inte att rekommendera när man inte tagit nåt prov, man vet ju inte vilka bakterier hon har om hon har några.

Bakterieprov tas när stoet är brunstigt innan betäckning.
Visst kan man behandla nu i förebyggande syfte men det är nog inte att rekommendera när man inte tagit nåt prov, man vet ju inte vilka bakterier hon har om hon har några.

Tack för svar!

Det är inte så att det är större risk för att ev. infektion gör större skada ju längre den får sitta i så att säga?

Inte om hon redan gått ett med den. Beror ju också på om valacken kunde betäcka på rickigt eller bara hoppade upp på stona.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 057
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: MiniLi
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar